چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله خسروشاهی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: خدمات و آثار علمی و تاریخی مرحوم استاد حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی، تابناک و درخشان است و هیچ گاه از اذهان فراموش نمی شود.

دکتر شریف لکزایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت درگذشت این عالم فرهیخته و محقق و نویسنده برجسته حوزوی اظهار داشت: مرحوم استاد خسروشاهی از جمله کسانی بود که حقیقتاً آثار بسیار شاخصی در عرصه تاریخ و به خصوص در رابطه با تاریخ جنبش های اسلامی از خود به یادگار گذاشت و بنده فعالیت ایشان را در تداوم مصلحانِ مسلمانی تلقی می کنم که جریان مربوط به آن از سید جمال الدین اسدآبادی شروع می شود.

وی افزود: ایشان شخصاً به سید جمال بسیار علاقه مند بود و تنها متفکری است که آثار ایشان را در ایران تصحیح کرده و نه فقط در کشورمان بلکه در مصر نیز به چاپ رساندند که این کار ایشان واقعاً ماندگار و بس ارزشمند است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: باید توجه داشت که مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی به نوعی سرسلسله بیداری اسلامی است و البته ما از حیث فلسفی ایشان را به ملاصدرا متصل می کنیم و از این منظر می توان سید جمال را ملاصدرای قرن سیزدهم دانست، ضمن آن که ما در دوران معاصر نیز ملاصدراهای دیگری داشته ایم که متاثر از شیوه و سیره سید جمال الدین بوده اند.

وی بیان داشت: خود مرحوم خسروشاهی خاطره ای از امام موسی صدر نقل می کند که ایشان گفته اند من می خواهم کار سیدجمال الدین را تمام کنم و البته باید توجه داشت که کار سید جمال الدین در حوزه میدانی توسط حضرت امام(ره) و امام موسی صدر در حال تکمیل و اصلاح بود و این بزرگان معتقد بودند که جامعه باید تحولی پیدا کند و یک بیداری عمومی صورت گیرد تا ما بتوانیم به آن اهداف مدنظر در نگرش مصلحانه و اصلاح طلبانه اندیشمندان عالم اسلام دست یابیم.

لکزایی ادامه داد: در این عرصه مرحوم خسروشاهی تلاش های بسیاری انجام داد، به این معنا که هم در احیای آثار بزرگانی چون سید جمال تلاش کرد و هم برای شناساندن اندیشه و تفکر بیداری اسلامی در دنیای اسلام بسیار کوشید و از سویی نیز به ترویج اندیشه افرادی چون امام موسی صدر اهتمام داشت که این ها دیدگاهشان به سید جمال بسیار نزدیک بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در واقع همه این تلاش ها به خاطر این بود که راه و مسیر اصلاح و بیداری اسلامی در هیاهوی زمانه گم نشود و همچنان در سطح جامعه زنده و اثرگذار باقی بماند.

وی افزود: بی شک ما با فقدان مرحوم استاد خسروشاهی، دچار خلأیی هستیم و لذا چه خوب است آثار به جای مانده از ایشان در قالب مستندها و برنامه های مختلف سمعی و بصری به خوبی به مخاطبان امروزی معرفی و شناسانده شود تا بدین وسیله بتوانیم از برکات این آثار و اندیشه ها به نحو مطلوب بهره مند شویم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha