چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مرکز نور

حوزه/ مجموعه آثار محدث شیخ حرّ عاملی رحمه الله ارائه دهنده متن ۱۴۵ جلد، از آثار این عالم بزرگ و دیگر آثار مرتبط، به زبان عربی و فارسی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، در راستای ارائه آثار فاخر در قالب کتابخانه دیجیتال، می‌کوشد در بالابردن آگاهی جامعه و حفظ میراث بزرگان این مرز و بوم گام بردارد. از این رو، تولید نرم‌افزار مجموعه آثار محدث شیخ حرّ عاملی رحمه الله، برگِ زرین دیگری در کارنامۀ درخشان این مرکز به شمار می‌رود. که به مناسبت ۸ رجب، سالروز ولادت این عالم بزرگ با نگاهی گذرا، با این نرم‌افزار آشنا می‌شویم.

 این نرم‌افزار حاوی متن کامل ۲۲ عنوان کتاب در ۱۴۵ جلد، از آثار محدّث شیخ حرّ عاملی (رحمه الله) و دیگر آثار مرتبط، به زبان عربی و فارسی، در موضوعاتی مانند: قرآن، چهارده معصوم (علیهم السلام)، مهدویت، فقه استدلالی، فقه خرید و فروش، نماز و شکیات، طهارت، احادیث اخلاقی، احادیث قدسی، اخلاق اسلامی، موسیقی، تصوّف و رجعت می‌باشد.

همچنین متن قرآن کریم به همراه ترجمه و شخصیت‌شناسی شیخ حرّ عاملی (رحمه الله) و اطلاعاتی چند درباره مؤلفان و کتب برنامه از دیگر محتوای نرم‌افزار مجموعه آثار محدث شیخ حرّ عاملی رحمه الله می‌باشند.

این گزارش می‌افزاید: امکان مشاهده متن اصلی کتاب، قابلیت ارتباط و مقایسه بین متون، قابلیت جستجو به روش ساده و پیشرفته در متن کتاب‌ها، جستجو در بیش از ۳۴۰۰۰ عنوان باب و سرفصل کتب از طریق فهرست گزینشی، امکان محدود کردن دامنه نمایش و جستجو، ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغت‌نامه و نیز امکان یادداشت‌برداری، از جمله قابلیت‌های پژوهشی این نرم‌فزار به‌شمار می‌رود.

لازم به ذکر است، محمد بن حسن بن علی بن محمد بن حسین معروف به شیخ حر عاملی در ۸ رجب سال ۱۰۳۳قمری در روستای مشغره در منطقه جبل عامل لبنان، در خانواده‌ای مذهبی، اهل علم و علاقه‌مند به خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله به دنیا آمد. نسب وی از نوادگان حر بن یزید ریاحی است.

شیخ حُر عاملی دارای تألیفات ارزش‌مند و گران‌بهایی است. وی عمر شریف خود را وقف خدمت به شریعت مقدس اسلام و مذهب حق اهل‌بیت عصمت و طهارت نمود و با وجود مشاغل فراوان مانند شیخ‌الاسلامی و اشتغال به درس و تربیت علما، تألیفات فراوانی نیز از خود به یادگار نهاده که یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین آنها کتاب ارزش‌مند«وسائل الشیعة» است که از زمان نگارش تا این زمان پیوسته مورد توجه و عنایت فقهای اهل‌بیت و مجتهدین شیعه قرار گرفته است. نام کامل این کتاب، تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة است و شامل تمام احادیث احکام شرعی موجود در کتب اربعه و سایر کتب معتبر است و منابع آن به ۱۸۰ کتاب می‌رسد.

شیخ حر عاملی سرانجام در ۲۱ رمضان ۱۱۰۴ق در سن ۷۱ سالگی در مشهد درگذشت و در ایوان یکی از حجره‌های حرم امام رضا علیه السلام به خاک سپرده شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha