پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
غلامرضا موسوی
غلامرضا موسوی

حوزه/ یک تهیه‌کننده سینما اظهار کرد: سینمای ایران اگر بتواند کارکرد استراتژیک داشته باشد، به نظرم می‌تواند مبلّغ ارزش های انقلاب باشد.

غلامرضا موسوی تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان این‌که در کارهایی که انجام می‌دهد سعی می‌کند مروج فرهنگی ایرانی – اسلامی باشد، گفت: سینما در شرایطی فعلی تنها وسیله‌ای برای سرگرمی نیست، زیرا بسیاری از کشورهای جهان از آن به عنوان ابزاری برای تبلیغ سیاست‌های خود سود می‌برند. در این میان اگر باشند آدم‌هایی که چنین دیدی نسبت به سینما دارند به نظرم اسیر یک خوش‌خیالی هستند که از آن به عنوان ساده‌انگاری می‌توان نام برد.

وی افزود: برای اثبات گفته فوق اگر نگاهی به تولیدات روز سینمای جهان بیندازیم متوجه خواهیم شد تا چه حد از این ابزار برای رسیدن به منافع سیاسی و اجتماعی سود برده می‌شود، اما متاسفانه سینمای استراتژیک ما در دهه‌های اخیر به شدت کم کار شده است، درصورتی‌که این گونه جدا از این ‌که می‌تواند مبلغ اندیشه‌های ایرانی اسلامی باشد، قادر است در جذب گیشه هم موفق باشد. برای مثال در ژانر اکشن و پلیسی انتظار می‌رود کارهای ارزشی خوبی تولید کرد که ما نسبت به آن غافل هستیم.

این تهیه‌کننده تاکید کرد: مغفول‌ترین بخشی که در سینما به آن نگاه نمی‌شود، به نظرم سینمای کودک است. این گونه سینمایی به فراموشی مطلق سپرده شده و جز چند فیلم، سالیانه شاهد تولید کار دیگری نیستیم. این در حالیست که پایه‌های اصلی سینما از این حوزه شکل می‌گیرد و اگر ما نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم در آینده از بابت آن بسیار متضرر خواهیم شد، حتی می‌توانم بگویم سینمای ملی از بابت این توجهی ضربه اساسی خواهد خورد.

این تهیه‌کننده تاکید کرد: بگذارید روشن‌تر بگویم. امروز کودکان ما در تلویزیون بیشتر چه کارتون‌های تماشا می‌کنند؟ جواب این سوال روشن است، زیرا وقتی مخاطب از کودکی با قهرمانان خارجی اخت می‌شود در بزرگسالی هم نسبت به آن احساس دغدغه می‌کند. بنابراین مسئولان صدا و سیما باید روی این نکته توجه ویژه داشته باشند.

موسوی تاکید کرد: بحث دیگر من به جایگاه سبک زندگی در فیلم‌های ایرانی مربوط می‌شود. در جامعه ایرانی مهمترین فاکتور خانواده است و هیچ چیزی به اندازه این امر برای خانواده اهمیت ندارد. این نکته را گفتم تا تاکید کنم، اگر امروز  ما خانواده را به شکل نامطلوبی در فیلم‌هایمان نشان دهیم در حقیقت سبک زندگی را تبلیغ کرده‌ایم که هیچ نسبتی با فرهنگ ایرانی ندارد. در همین رابطه فیلم‌های اجتماعی مهمترین نقش را ایفا می‌کنند، چون آنها به توجیح این‌که در پی تصویرگری معضلات هستند، قبح برخی رفتارهای ناشایست را در فیلم‌ها از بین می‌برند.

این تهیه‌کننده تاکید کرد: در کنار سینما، تلویزیون هم در این رابطه نقش خاص خود را دارد و حتی شاید بتوان گفت کارکردش در زمینه خانواده بیشتر از سینماست. این اتفاق را در سریال‌های تلویزیونی می‌بینیم. در سریال‌های تلویزیون باید مردم امید و نشاط ببینند، زیرا پرخاشگری که در بین اعضای خانواده برخی تولیدات تلویزیون مشاهده می‌شود هیچ کمکی به رفع معضلات نخواهد کرد.

وی در انتها تاکید کرد: در کنار تلویزیون می‌توانیم روی دیگر بخش‌های هنر به ویژه تئاتر نیز توجه و تاکید داشته باشیم، زیرا تئاتر هنری است که بیشتر فرهیختگان و افرادی را مخاطب دارد که الگو هستند، برای همین توصیه من این است در این حوزه روی نمایشنامه های ایرانی توجه ویژه شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha