جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امیرالمؤمنین

حوزه/ درون کعبه امروز چه غوغایی است؛ انگار بزرگترین یار، نه بزرگترین انسان روی زمین قدم به عالم هستی می خواهد بگذارد.

خبرگزاری «حوزه» - بیرجند/ کلمه علی، فصیح ترین شعر حیات و زیباترین آواز آفرینش بود و  چه زیبا خالقش بهترین مکان زمین را برای او آماده می کند تا همه زمینیان بدانند که علی حق است و حق همراه علی است.

آری، علی لحظه ای از حق جدا نیست و شناخت بیشتر او، شناخت حق تعالی را درپی دارد که شاعر نیز چه زیبا این گونه حق مطلب را ادا کرده است و در وصفش سرود که «به علی شناختم من، به خدا قسم خدا را».

امام علی (ع) الگوی کامل عبودیت و بندگی است

مولوی عبداللهی، امام جمعه اهل سنت اسدیه در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به مقام معنوی امام علی(ع) در جامعه و مسلمین گفت: همه عمر زندگانی حضرت در همه عرصه ها الگویی تمام عیار برای تمام جامعه بشری است.

وی ادامه داد: باید در زندگی خود تلاش کنیم که از اخلاق و کردار علوی برخودار باشیم.

امام جمعه اهل سنت اسدیه با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) نمونه ی کاملی از یک پدر در امت اسلامی است، تصریح کرد: امام علی (ع)  همان گونه که در همه عرصه های سیاست، مدیریت، دلاوری در میدان نبرد، جوانمردی و یتیم نوازی سرآمد و اسوه بود، به عنوان بهترین همسر و بهترین پدر نیز باید به حق روز تولد ایشان را روز پدر نامید.

مولوی عبداللهی به توطئه های دشمنان برای برهم زدن اتحاد مسلمین اشاره و خاطرنشان کرد: دشمنان  با نقشه های مختلف برای بر هم زدن اتحاد و انسجام مسلمانان و تضعیف دنیای اسلام تلاش می کنند که در این شرایط حفظ وحدت بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

وی ادامه داد: در کتب اهل سنت مقام حضرت علی(ع) بسیار به وضوح و فراوان آمده و ایشان فاتح خیبر نام گرفته است که ماجرای آن در کتب تاریخی نقل شده است.

امام جمعه اهل سنت اسدیه گفت: الگوی کامل عبودیت و بندگی، به  حق امیرالمومنین حضرت علی (ع) است.

درک منش و شخصیت امیرالمومنین فراتر از ذهن انسان هاست

حجت الاسلام محمدرضا بابایی، امام جمعه فردوس، در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، به ویژگی های شخصیتی امیرالمومنین اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) دارای صفات بارز بسیار زیادی بودند به طوری که فاضل ترین و پاکدامن ترین انسان پس از پیامبر(ص) است که شخصیت ایشان در قالب توصیف های ذهن آدمی نمی گنجد.

وی ادامه داد: هر چه از ویژگی های اولین امام مسلمین گفته شود باز هم نمی توانیم کل صفات ایشان را بیان کنیم ولی نقطه اتکای ایشان از دوران طفولیت امانت داری و مهربانی است که می شود ذکر کرد.

امام جمعه فردوس، توصیف شخصیت و جایگاه امام علی (ع) را خارج از ذهن انسان ها دانست و تصریح کرد: شناخت ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین(ع) و درک و فهم آن برای انسان امکان پذیر نیست، زیرا حتی بزرگانی که مطالعه عمیقی در کتب و روایات مختلف داشته اند، اعتقاد دارند که شخصت ایشان آن قدر بزرگ است که هر چه مطالعه در خصوص ایشان شود، بازهم نمی توانیم به آسانی حقایق وجودی شخصیت ایشان را لمس کنیم.

حجت الاسلام بابایی به  تبیین چرایی تولد مولا علی(ع) در کعبه اشاره و خاطرنشان کرد: این امر توسط خدا صورت گرفت و می توان گفت که یکی از برترین فضایل امیرالمومنین(ع) بوده است که لحظه تولدشان در خانه کعبه باشد.

وی ادامه داد: فضیلت تولد در درون خانه خدا فضیلتی بسیار بزرگ است که هرگز  نصیب هیچ کسی جز امام علی (ع) نشده و نمی شود و آن شخصیتی که برای همیشه کعبه را از بت ها تطهیر کرد حضرت علی(ع) بود.

امام جمعه فردوس، امیرالمومنین(ع) را بهترین الگوی جامعه معرفی کرد و عنوان کرد: اگر به رفتار و منش والای حضرت علی(ع) به عنوان یک پدر و همسر در خانواده توجه کنیم، متوجه یک رابطه عاطفی بسیار قوی با حضرت زهرا(س) و رابطه صمیمی که میان اعضای خانواده برقرار کرده بودند، می شویم.

حجت الاسلام بابایی گفت: حضرت علی (ع) را می توان بهترین پدر نیز دانست البته نه تنها برای فرزندان خودش بلکه برای همه ی جامعه همچون پدری مهربان پیگیر مشکل بنده های خداوند بود.

امیرالمومنین(ع) پدر معنوی امت اسلامی

حجت الاسلام علیجان دلدار مدیر مدرسه رضویه بیرجند  در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، امام علی(ع) را پدر ایتام و مستمندان دانست و گفت: در سیره و شخصیت مولایمان امیرالمومنین نه تنها ایشان پدری برای فرزندانش بود بلکه پدری برای فرزندان کل امت اسلامی بود.

وی ادامه داد: امام علی (ع) سرمشق و الگویی برای جامعه اسلامی و تمام مردم جهان است.

مدیر مدرسه رضویه بیرجند با بیان اینکه جامعه اسلامی باید از سیره حضرت علی(ع) بهره بجوید، تصریح کرد: مردم جامعه و مسلمانان جهان باید با پیروی و الگوبرداری از شخصیت و سیره امیرالمومنین در حفظ بیت المال و حفظ حقوق تمامی بشر تلاش کنند.

حجت الاسلام دلدار با اشاره به سؤالِ مولود کعبه به راستی کیست و از چه مقام و منزلتی برخوردار است؟، اشاره و خاطرنشان کرد: برای درک حقیقت شخصیت امام علی(ع) لازم است که بیش و پیش پای گفتار و سخن نبی مکرم اسلام و دختر بزرگوارشان فاطمه زهرا(س) بنشینیم تا اندکی بدانیم پاسخ چرایی موضوعات شخصیتی و منشی امام اول مسلمین چیست.

وی ادامه داد: تنها اگر می خواهیم به گوشه ای از منزلت امام پی ببریم به این نکته باید اشاره کنیم که ایشان در خانه خدا به دنیا آمده و در مکانی به شهادت رسیده که خانه ی خدا بوده است و این نشان از عظمت ایشان است.

مدیر مدرسه رضویه بیرجند  با بیان اینکه  پدر خانواده، شناسنامه هر فردی است، تاکید کرد:  شناسنامه امت اسلامی نیز رسول خدا و امام علی(ع) هستند.

حجت الاسلام دلدار گفت: این امت از ابتدای تولد تا رشد و شکوفایی مدیون پیامبر گرامی اسلام و امام علی(ع) بوده و باید بدانیم مؤسس مکتب اهل بیت نیز هستند.

 سبک زندگی امام علی (ع) تبیین شود

حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به گرامی داشت روز پدر و میلاد امیرالمومنین(ع)، گفت: سیره حضرت علی(ع) به عنوان الگوی حسنه در جامعه  باید ترویج  پیدا کند و جامعه روحانیت باید شخصیت ایشان را برای جامعه تبیین کنند.

وی ادامه داد: در جهت ترویج نهج البلاغه و تعمیق هویت و فرهنگ الهی  باید تلاش کنیم و فرهنگ علوی را گسترش دهیم.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضای خراسان جنوبی، امام علی (ع) را بهترین و واقعی ترین پدر در جامعه اسلامی دانست و تصریح کرد: امیرالمومنین علی (ع) مظهر تام و تمام صفات جمال و جلال الهی است که در بحث خلقت مادی نیز حضرت از همان ابتدای دوران طفولیت ظاهری در دامان نبی اکرم(ص) رشد و پرورش یافتند و تا پایان حیات این دنیایی شان، زندگی سرتاسر موحدانه داشتند.

حجت الاسلام نوفرستی با بیان اینکه باید در جامعه سبک زندگی امام علی (ع) تبیین شود، خاطرنشان کرد: جامعه روحانیت باید تلاش کند که ابعاد مهم زندگانی حضرت در تمام عرصه ها و بندگی خالصانه در برابر پروردگار در بین عموم را تبیین کند.

وی ادامه داد: دوست داران و پیروان امام علی(ع) سعادتمند می شوند و دشمنان و مخالفین حضرت نیز سرنوشتی جز بدبختی و شقاوت نخواهند داشت.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضای خراسان جنوبی تاکید کرد: حضرت علی(ع) الگویی برای  پدران امروز در جهت  تربیت فرزندان صالح برای جامعه است.

 حجت الاسلام نوفرستی با بیان اینکه بهترین رابطه بین فرزندان و پدران برقرار می شود، عنوان کرد: اگر روش و سیره آن حضرت سرمشق پدرهای امروز قرار بگیرد می توانیم به رشد و پایستگی جامعه بیش از پیش امیدوار باشیم.

وی ادامه داد: نیاز امروز جامعه شناخت الگو های اسلامی به مردم است و مبلغین و روحانیون باید ابعاد شخصیتی حضرت علی(ع) را به جامعه به درستی  معرفی کنند.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به وظیفه مبلغان و جامعه روحانیت اشاره کرد و گفت: هر اندازه از شخصیت حضرت علی(ع) الگوبرداری شود، به همان اندازه از ناهنجاری های اجتماعی جامعه کم خواهد شد و این نقش محوری را  مبلغین و روحانیت  می توانند در جامعه داشته باشند.

سخن پایانی

شخصیت و سیره امام علی(ع) را در این سخن مقام معظم رهبری می توان جست که فرمودند "مهمترین درس از زندگی آن شخصیت بی نظیرِ تاریخ بشر، برای امروز دنیای اسلام و جامعه، بصیرت بخشی، روشن کردن فضا، و عمق دادن به ایمان و اندیشه کسانی است که نیازمند بصیرت هستند. "

در روز پدر و روز مرد و ولادت آقا امیرالمومنین(ع) باید بیش از پیش در اهمیت کلام ائمه اطهار(ع) در باب بایسته های پدر شایسته سخن گفته شود که بی گمان چنین مباحثی می تواند در بهبود سبک زندگی امروزی ما نقش مهمی ایفا کند.

امام صادق(ع) در حدیثی گهربار می فرمایند: " إنَّ خَیرَ مَا وَرَّثَ الآباءُ لِأَبنائِهِم اَلأَدَبُ لاَ المالُ فَإِنَّ المَالَ یَذهَبُ وَ الأَدَبَ یَبقی؛ بهترین چیزی که پدران برای پسرانشان به ارث می گذارند، تربیت است، نه مال چرا که مال می رود و تربیت می ماند"

انسان همواره برای رسیدن به کمال نیازمند سرمشق و نمونه عینی، قابل اعتماد و متعالی در ابعاد گوناگون است. در دین اسلام کامل ترین الگوهای تربیتی ائمه اطهار(ع) هستند و سپس در خانواده اسلامی، والدین به ویژه پدر در این قله قرار می‌گیرد.

گزارش: مسعود نوفرستی

انتهای پیام/ 23

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha