جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حرم حضرت زینب

حوزه/ مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: استقامت و شجاعت زینب کبری(س) در کوفه و شام، الگوی همه حق طلبان عالم فارغ از هر دین و نژاد و مذهبی است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا مطهری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت سالروز رحلت جانسوز حضرت زینب کبری(س) با اشاره به اهمیت و عظمت حماسه زینبی در پیام رسانی نهضت عاشورا و تبیین اهداف قیام امام حسین(ع) اظهار داشت: بی شک تحقق اهداف قیام سیدالشهدا(ع) پس از شهادت ایشان، بدون اقدامات و ایثار زینب کبری(س) و فداکاری دیگر اعضای کاروان اهل بیت(ع) تحت هدایت و زعامت امام سجاد (ع) امکان پذیر نبود و بر اساس آن شعر معروف، حقیقتاً باید گفت که "کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود".

وی افزود: زمانی که حضرت اباعبدالله(ع) و یارانشان به شهادت رسیدند، امام سجادع) بیمار بودند و لذا عمده تلاش ها مبنی بر حرکت دادن کاروان اهل بیت(ع) در آن شرایط سخت و آن هم از کنار گودال قتلگاه و رفتن به سفر کوفه و شام، با هدایت و سرپرستی حضرت زینب (س) انجام شد و ایشان در این سفر گرچه خود سخت ترین داغ ها و مصیبت ها را دیدند، اما در عین حال سنگ صبور و پناهگاه همه زنان و دختران و اهل کاروان بودند.

عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم همچنین گفت: بی شک باید ساعت های طولانی درباره عمق سختی ها و مصیبت هایی که حضرت زینب (س) در روز عاشورا و پس از آن تا زمان رحلتشان دیدند، صحبت کرد و کتاب ها نگاشت، اما اجمالاً این که استقامت و شجاعت حیدری این بانوی بزرگوار در اوج سختی های سفر کوفه و شام، بارزترین شاخصه و الگوی حق طلبان عالم فراتر از هر دین و مذهب و نژادی است.

وی ابراز داشت: حضرت وقتی عصر عاشورا، کنار جسم مطهر امام حسین (ع) قرار گرفتند روی به درگاه الهی آورده و فرمودند:" خدایا این قربانی را از خاندان پیامبر(ص) قبول فرما" و وقتی وارد کوفه شدند نیز در میان کوفیان بی وفا، خطبه صریحی بیان داشتند که همین فرمایشات زینب کبری(س) زمینه شکل گیری قیام توابین و دیگر قیام ها علیه امویان در سال های آینده شد.

وی گفت: ایشان در این سخنان شجاعانه و عالمانه، پرده از ریا و تزویر و دروغ ابن زیاد و دستگاه فاسد یزیدی برداشتند و باعث شدند که برای همیشه قیام سرخ امام حسین(ع) در پهنه ی تاریخ، جاودانه و بسیار اثرگذار باقی بماند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین افزود: خطبه سوزان و جگرسوز حضرت چه در کوفه و چه در شام، در عین حال دارای صلابت و روح حماسه است و کاخ ظالمان را بر سر آن ها فروریخت و باعث آگاهی و بیداری مردم فریب خورده و جاهل و بی بصیرت شد.

وی گفت: حضرت زینب(س) وقتی در مقابل طعنه ابن زیاد قرار می گیرد، در اوج مظلومیت می فرماید که "ما رأیت الا جمیلا" و تاکید می فرماید که برادرشان امام حسین(ع) برای خدا و در راه او شهید شده و لذا چیزی جز زیبایی در این شهادت نیست.

حجت الاسلام و المسلمین مطهری همچنین خاطرنشان کرد: اوج زیبایی و فصاحت و در عین حال مظلومیت سخنان حضرت زینب(س) در شام است و جالب این است که سخنان ایشان دقیق، حساب شده و به جاست و حضرت می داند که کجا چه سخنی را بر زبان جاری سازد، کما این که امام سجاد (ع) خطاب به عمه بزرگوارشان می فرماید که به لطف خدا، شما عالمه غیر معلمه هستید.

وی در خاتمه گفت: ایشان در کوفه، ابن زیاد را با صفت خجالت آور "ابن مرجانه" خطاب می کند و در مقابل یزید ملعون در کاخ شام نیز او را با عنوان " یابن الطلقا" صدا می زند و این ها نشان دهنده شجاعت و صلابت زینبی در مقابل حاکمان فاسد و ظالمی است که ریشه و خاندان آن ها نیز فاسد و ملعون است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha