یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 890236
۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳
کتاب

حوزه/ شناخت هویت زن مسلمان انقلابی که حضرت زینب (س) نمونه اعلای آن است، وظیفه همه مردان و زنان جامعه است تا جامعه آرمانی امام خمینی (ره) محقق شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه  یافتن هویت حقیقی زن مسلمان انقلابی همان چیزی است که نیاز جامعه امروز ماست، شتاخت این هویت هم از سوی مردان و هم ازسوی مردان باید صورت بگیرد تا جامعه آرامانی امام خمینی (ره) در شکل وسیع آن شکل بگیرد. هر چند زنان محجبه، مومن، متعهد، نخبه و انقلابی بسیاری توانسته‌اند ثابت کنند می‌توان هم به مدارج بالای علمی و هنری و ورزشی رسید و هم به الگوی زن مسلمان انقلابی متعهد بود. به بیان دیگر این دو نه‌تنها منافی هم نیست که تقویت کننده یکدیگر هستند.

کتاب «زن و بازیابی هویت حقیقی» نوشته «محسن کربلایی نظر» که شامل رهنمون‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی است الگوی زن مسلمان انقلابی را در همه ابعاد آن ترسیم کرده است. مطالعه این رهنمون‌ها می‌تواند به همه ما نسبت شناخت هویت زن کمک کند.

قسمتی از متن کتاب را در ادامه می‌خوانید:

وظایف زن در بعد فردی

کسب تقوا و پرهیزکاری برای پیمودن راه درست و رسیدن به مقصود

از یک کودک و نوجوان که مشغول تحصیل و درس خواندن است تا یک خانم کدبانوی خانه تا هر انسانی که در محیطی به شغل و به کاری اشتغال دارد، هرکدام از این‌ها باید تقوا داشته باشند تا بتوانند راه را درست بروند و به مقصود برسند.

عجین شدن با قرآن و تجسم قرآن در زندگی

در باب قرآن، ما باید اعتراف کنیم که سال‌های متمادی جامعه ما با قرآن فاصله گرفت. ما در جمهوری اسلامی داریم این فاصله را کم می‌کنیم؛ عقب‌ماندگی‌ها را جبران می‌کنیم، امّا این عقب‌ماندگی خیلی زیاد بوده. در دوران حاکمیت‌های طاغوت، قرآن به‌صورت رسمی در جامعه حضور نداشت... ما حالا می‌خواهیم این را جبران بکنیم و برای این، حقاً و انصافاً کار زیادی از اوّل انقلاب انجام‌گرفته که نتیجه‌اش را هم داریم مشاهده می‌کنیم؛ لکن این آغاز کار است؛ آغاز راه است. با قرآن باید عجین شد؛ مفاهیم قرآنی مفاهیمی است برای زندگی؛ فقط معلومات نیست. گاهی انسان معلومات قرآنی‌اش خوب است، امّا از قرآن در زندگی او هیچ

اثری نیست! بعضی از خانم‌ها هم در این‌جا اشاره کردند، گفتند. ما باید تلاشمان این باشد که قرآن در زندگی ما تجسم پیدا کند. همان‌طور که از یکی از زوجات مکرمه پیغمبر اکرم وقتی درباره اخلاق پیغمبر پرسیدند، ایشان در جواب گفتند که: «کان خُلقُهُ القرآن»؛ اخلاق او قرآن بود؛ یعنی قرآن مجسم بود.

یافتن نقش خود و درک عظمت زن بودن

نقش خودتان را پیدا کنید. عظمت زن بودن را در آمیختن حجب و حیا و عفاف زنانه با عزت مسلمانانه و مؤمنانه، درک کنید. زن مسلمان ما این‌جور است.

اهمیت دادن به مسئله حرکت به سمت معرفت، علم، مطالعه، آگاهی و کسب معلومات و معارف

حال چند نکته اساسی را که باید مورد توجه باشد، عرض می‌کنم: اولا فکر رشد زنان از لحاظ معنوی و اخلاقی، بایستی یک فکر رایج در میان خود زنان باشد. خود بانوان باید بیش‌تر به این مسئله بیندیشند. خود آن‌ها به معارف، به معلومات، به مطالعه و به مسائل اساسی زندگی رو کنند... این مسئله که زن به سمت معرفت، علم، مطالعه، آگاهی، کسب معلومات و معارف حرکت کند، باید در میان خود بانوان خیلی جدی گرفته شود و به آن اهمیت بدهند.

کسب علم و تخصص در رشته‌های مختلف

خانم‌ها موظفند که انواع و اقسام رشته‌های تخصصی پزشکی ـ مثل قلب و داخلی و اعصاب و... را دنبال کنند. این، فریضه است. امروز این تکلیف برای زن‌ها، بیش‌تر از مردهاست؛ اگرچه در جامعه ما، آموزش رشته‌های مختلف علوم که برای ساختن این جامعه لازم می‌باشد، برای همه فریضه است. آن کسانی که بتوانند، حقیقتاً امروز از آن روزهایی است که کسب علم فریضه‌ شرعی است؛ علاوه بر این‌که فریضه‌ی اجتماعی هم است.

مجاهدت برای رها شدن از فرهنگ تباه گر غربی و تسلیم نشدن در برابر سیاست‌های ویران گر آن‌ها

معلم بزرگ انقلاب حضرت امام خمینی (ره) نقش زن را در انقلاب ـ چه در پیدایش و چه در استمرار آن ـ و نیز جایگاه او را در تکامل جامعه اسلامی و بلوغ اسلامی و انقلابی آن، بسی بزرگ می‌داشت و حق هم همین است و این مستلزم آن است که زن ایرانی و زن مسلمان، به مجاهدت خود برای رها شدن از دام‌های پرداخته و در راه نهاده فرهنگ تباه گر غرب، با اراده‌ای راسخ ادامه دهد و به هیچ رو تسلیم اغوای آنان که زن را ابزاری برای پیشبرد سیاست‌های ویران گر و اسارت‌بار خواسته‌اند، نشود.

خودسازی معنوی

زن مسلمان باید در راه فرزانگی و علم تلاش کند؛ در راه خودسازی معنوی و اخلاقی تلاش کند؛ در میدان جهاد و مبارزه ـ از هر نوع جهاد و مبارزه‌ای پیش‌قدم باشد؛ نسبت به زخارف دنیا و تجملات کم‌ارزش، بی‌اعتنا باشد؛ عفت و عصمت و طهارتش در حدی باشد که چشم و نظر هرزه بیگانه را به خودی خود دفع کند.

تکبر و عدم خضوع در مقابل نامحرم

تکبر از همه انسان‌ها مذموم است، مگر از زنان در مقابل مردان نامحرم! زن باید در مقابل مرد نامحرم متکبر باشد. «فَلا تَخضَعنَ بِالقَول»؛ در حرف زدن مقابل مرد نباید حالت خضوع داشته باشد. این، برای حفظ کرامت زن است. اسلام این را می‌خواهد و این الگوی زن مسلمان است.

در مسائل شهوانی و جنسی ملعبه دست دیگران نشدن و محافظت از حصار مستحکم فرهنگ اسلامی

امروز شما زنان، سنگربان ارزش‌های اسلامی در مقابل وضع جاهلی دنیای غرب هستید. شما هستید که دارید از این حصار مستحکم فرهنگ اسلامی محافظت می‌کنید. در علم، در فرهنگ، در سیاست و در همه‌چیز، زن باید پرورش اسلامی پیدا کند؛ در میدان‌های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و همه‌جا برود و پیشتاز باشد؛ امّا در مسائل شهوانی و جنسی، ملعبه دست این و آن نشود؛ این حرف ماست.

بی‌اعتنایی و ننگ دانستن زیورآلات و تجملات کم‌ارزش و مدهای دام گونه ساخته دشمن

امروز، سرگرم شدن به زر و زیور، برای زن مسلمان ایرانیِ انقلابی عیب است. امروز، پر کردن سر و سینه و دست از زیورآلات و بت قرار دادن زیور و آرایش و مد و لباس، برای زن انقلابیِ مسلمان ایرانی ننگ است. آن کسی که در پی این‌گونه چیزهاست، ارزشش پایین است. طلا، برای زن ارزش‌آفرین نیست؛ بی‌اعتنایی به طلا، ارزش‌آفرین است. مد، برای زن ارزش‌آفرین نیست؛ بی‌اعتنایی نسبت به مدهای دام گونه ساخته و پرداخته ی دشمنان، برای زن ارزش است.

برداشتن گام‌های متین و محکم و عدم بازگشت به مصرف و تجمل‌های غیرانقلابی

باید زنان اندیشمند و آگاه ایران اسلامی، راه روشن خود را ادامه دهند و گام‌ها را متین و محکم بردارند. مبادا چنان‌که در افراد سطحی و غافل دیده شده است، نسل انقلابی و زنان مؤمن، دوباره روی به مصرف و تجمل‌های پوچ و گرایش‌های غیرانقلابی بیاورند یا رسم جاهلی اختلاط بی‌پروا را دوباره زنده کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha