سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت پیمان

حوزه/ رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی و دبیر شورای دین پژوهان کشور چند پیشنهاد فرهنگی از جمله قرآن و ادعیه خوانی و نیز مطالعه کتب مفید و پرمحتوا برای روزهای خانه نشینی به جهت پیشگیری از شیوع ویروس نحس کرونا ارایه کرد.

دکتر آیت پیمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که بر اساس آیات نورانی قرآن کریم، توصیه خدای متعال به ما در شرایط سختی همچون بیماری ها و گرفتاری ها، توصیه به صبر و نماز و عبادت است، اظهار داشت: ما باید با تأکید بر امور معنوی و در سایه ارتباط با خدا، تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و قطعاً یکی از فرصت های عالی در این شرایط، فرصت مطالعه، تحقیق و پژوهش برای عالمان و اساتید و محققان و دیگر اقشار جامعه به فراخور علائق و شرایط زندگی آن هاست.

وی افزود: امیرالمومنین(ع) فرمایند که فرصت ها را غنیمت بشمارید چرا که به سرعت گذر ابر، این فرصت ها می گذرند و بر این اساس الآن که فرصت خوبی برای ما پیش آمده و بیشتر در خانه هستیم، چه خوب است که با تعیین سیر مطالعاتی برای اعضای خانواده، زمینه تبدیل تهدید ویروس کرونا به یک فرصت ارزشمند فرهنگی را مهیا کنیم.

رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی همچنین با اشاره به این که با توجه به شرایط جامعه، باید توجه به مسایل فکری و عقیدتی در اولویت قرار گیرد، گفت: بهترین منبع برای مطالعه از نگاه بنده، تفسیر قرآن است که البته بر اساس سطوح علمی و تحصیلی افراد، تفاسیر مختلفی اعم از تفسیر المیزان، تسنیم، راهنما و ... وجود دارد که هر کدام برای گروهی از افراد بسیار مناسب است.

وی افزود: همچنین کتاب هایی مثل مفاتیح الحیات علامه جوادی آملی وجود دارد که مجموعه ای از عقائد و احکام و مسایل اخلاقی و عبادی به شکل معجم و کشکولی را در بر می گیرد که در واقع گزیده مباحث اعتقادی شیعه به شمار می رود و بعد از تفسیر قرآن این را بهترین منبع برای مطالعه می دانم که برای همه رده های سنی قابل بهره برداری است و خانواده ها حتماً این کتاب شریف را تهیه کنند و حتی لازم نیست که به بیرون از خانه بروند، بلکه می توانند از طریق اینترنتی از سایت اسراء تهیه کرده و یا این که به شکل تلفنی از انتشارات این موسسه درخواست نمایند.

دبیر شورای دین پژوهان کشور همچنین بیان داشت: از سویی با توجه به این که معمولاً با نسل جوان در ارتباط هستم، احساس می کنم که این ها به جهت کم کاری خانواده ها و دیگران در مسایل دینی و اعتقادات ضعیف هستند و لذا باید برای کسانی که در سن بلوغ قرار می گیرند، رساله عملیه مراجع را معرفی کرد و آن ها را تشویق به خواندن آن ها نمود.

پیمان اضافه کرد: برای عموم مردم نیز مجموعه احکام کاربردی حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده بسیار ارزشمند و خواندنی است، ضمن آن که مطالعه کتب عمومی که دربردارنده امثال و حکم و حکایت های عبرت آموز باشد، بسیار مفید است همچون کتاب داستان راستان شهید مطهری، داستان های شگفت شهید دستغیب و یا کتاب حکایت های عبرت آموز استاد شیخ حسین انصاریان که هم جذابیت قلمی دارد و هم نکات آموزنده و عبرت هایی بسیاری در آن ها وجود دارد.

وی گفت: در عین حال باید بخشی از وقت روزانه را نیز برای توجه به هشدارها و تذکرات بهداشتی مسئولان قرار داد که از شبکه های تلویزیونی به خصوص شبکه خبر اعلام می شود، اما در کنار این ها ما باید به همان اصل ارتباط با خدا و دعا و توسل توجه کنیم.

رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی همچنین در خاتمه سخنان خود با بیان این که ماه رجب بهترین فرصت برای قرآن خواندن و دعا و مناجات و راز و نیاز با خداوند متعال است، افزود: باید در ماه رجب آمادگی پیدا کنیم که به ماه شعبان ورود کنیم و اگر ماه رجب و شعبان را درک کنیم آن وقت می توانیم بهترین ورود به ضیافت الهی را داشته باشیم، اما بر اساس متن روایات، اگر کسی توفیق درک رجب و شعبان را پیدا نکند، امکان حضور موفق در رمضان به عنوان ماه ضیافت الهی را نخواهد یافت.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha