جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه کامفیروز

حوزه/ امید داشتن به نصرت الهی یکی از مواردی است که انسان باید در شرایط سخت به آن روی آورد و به این نکته توجه داشت که خداوند در طول زندگی، امتحانات متعدد و بعضا بسیار دشواری از ما می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، محمد تقی زاد، امام جمعه کامفیروز در یادداشتی آورده است: مطابق آیات و روایات، مؤمنین در شرایط سخت چند وظیفه دارند که نخستین آنان توکل است، اکنون وضعیت به جایی رسیده که به نوعی می‌توان گفت جامعه‌ی اسلامی دچار عذابی تحت عنوان یک بیماری واگیردار قرار گرفته و ترس و اضطراب ناشی از آن همه را فرا گرفته. حال سوال این است که آیا قرآن راهکاری برای خروج از این وضعیت دارد؟

در آیه‌ 84 از سوره‌ی یونس آمده «وَ قالَ مُوسی‏ یا قَوْمِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ فَعَلَیْهِ تَوَکَّلُوا إِنْ کُنْتُمْ مُسْلِمینَ» و در معنای آن نیز چنین آمده که، «موسی به آن عده از بنی اسراییل که ایمان آورده بودند گفت: ای قوم! اگر به خدا ایمان آورده‌اید و تسلیم امر او هستید، به او توکل کنید و آماده‌ سختی‌های این راه باشید». تفسیر نور در ذیل این آیه چنین نوشته است که با توکّل و تسلیم باید مشکلات را پشت سر گذاشت. اکنون اگر چه که رعایت بهداشت امری ضروری و البته بدیهی است؛ اما باید پذیرفت که به هر حال اعمال و عقاید، در رویدادهای طبیعی مؤثّرند و توکل بر خدا می‌تواند ما را همچون قوم بنی اسرائیل از عذاب و بلا نجات دهد.

توسل، ما معتقدیم که در هر زمانی سر رشته‌ی تمامی امور به دست امام معصوم همان زمان است و در حال حاضر حضرت بقیه الله الاعظم هستند که صاحب عصر و زمان می‌باشند. قطعا یکی از موثرترین اعمالی که در این زمان جواب می‌دهد توسل به ناحیه‌ی مقدسه‌ی امام زمان علیه السلام می‌باشد کما اینکه موارد عدیده ای در تاریخ از موثر واقع شدن توسل و جواب گرفتن متوسلینِ به ذوات مقدس اهل بیت علیهم السلام ثبت شده است.

دعا، خواندن خداوند در رفع بلا بسیار اثر گذار است تا جایی که امام صادق علیه السلام راجع به اثرگذاری دعا فرمودند: إِنَّ اَلدُّعَاءَ یَرُدُّ اَلْقَضَاءَ اَلْمُبْرَمَ بَعْدَ مَا أُبْرِمَ إِبْرَاماً. دعا اینقدر قدرت دارد که می‌تواند هر امر حتمی را تغییر دهد من جمله بلا و عذاب را. در این زمینه یکی از ادعیه‌ی موثر که رهبر معظم انقلاب هم به آن اشاره فرمودند دعای هفتم صحیفه‌ی سجادیه است. مرحوم کفعمی در کتاب «مصباح» دعایی این دعا را نقل کرده و فرموده است سیّد ابن طاووس این دعا را برای ایمن شدن‏ از ستم سلطان و نزول بلا و چیرگی دشمنان و ترس و تنگدستی و دل‏تنگی ذکر کرده و آن همین دعای هفتم صحیفه سجّادیه است.

اذکار وارده، مؤثرترین ورد و ذکر در چنین مواقعی طبق نص شریف قرآن کریم ((استغفار)) است. خداوند متعال در آیه‌ی ۵۲ سوره‌ی مبارکه‌ی هود می فرماید: وَیَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَارًا وَیَزِدْکُمْ قُوَّةً إِلَیٰ قُوَّتِکُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِینَ.

آنچه که باعث نزول رحمت الهی و رفع و دفع بلا می‌شود استغفار و توبه و انابه به درگاه خداوند است که این ماه رجب بهترین بستر برای استغفار است.

امید داشتن به نصرت الهی، باید به این نکته توجه داشت که خداوند در طول زندگی هر فرد، امتحانات متعدد و بعضا بسیار دشواری از ما می‌گیرد و ما باید ضمن استقامت در این آزمایش ها، به رحمت و دستگیری خداوند هم امید داشته و مدام در حال استمداد از او باشیم. در آیه 214 سوره بقره می فرماید: أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّیٰ یَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَیٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ. چنین بیان می دارد که از نصرت الهی مایوس نبوده و امیدوار به آن باشید که به زودی شامل حالتان خواهد شد. مومنین باید ضمن حفظ روحیه‌ی خود، هم به نصرت الهی امیدوار باشند و هم سایر افراد جامعه را کمک و مساعدت او امیدوار کنند چرا که در جایی دیگری فرموده که این فقط کافران هستند که از رحمت و دستگیری خداوند مایوس می‌شوند (انه لاییئس من روح الله الا القوم الکافرون) لذا شایسته‌ی جامعه‌ی شیعی این است سراسر وجودشان مملو از امید به رحمت خداوند و چشم داشتن به دست عنایت اوست.

عدم توجه به شایعات، متاسفانه یک امر منحوسی که در روزگار ما شایع شده این است که دشمنان این مملکت در پی آنند که از هر دری در جهت ضربه وارد کردن به این مردم و تخریب روحیه‌ی آن‌ها وارد شوند و در این راستا یکی از ابزار مهم آن‌ها سلاح شایعه سازی و ایجاد ترس و وحشت در دل مردم است. خداوند به ما دستور می‌دهد که سخن و حرف هر کسی را باور نکرده و به گفته‌ی هر فاسقی ترتیب اثر ندهیم (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَیٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ- ۶ حجرات). گوش دادن به حرف فاسقین ثمره‌ای غیر از ندامت و پشیمانی نخواهد داشت پس سعی کنیم که اخبار خود نه تنها در این روزها که بازار شایعات گرم است بلکه در تمام عمر خویش از منبعی صالح و عالم تهییه کنیم که در مایان موجب حسرت و افسوس نگردد.

اما در خصوص این بیماری شایع و رایج در این روزها مطلب دیگری که باید مد نظر قرار داده شود رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است. پیامبر اکرم فرمودند: تَنَظَّفوا بِکُلِّ مَا استَطَعتُم فَإِنَّ اللّه‏َ تَعالی بَنَی السلامَ عَلَی النَّظافَةِ وَ لَن یَدخُلَ الجَنَّةَ إِلاّکُلُّ نَظیفٍ. رعایت نظافت و بهداشت در بلیه‌ ای که این روزها دامن‌گیر ما شده هم دستور اسلام است و هم توصیه‌ی پزشکان و بر تک تک افراد جامعه مراعات آن لازم و ضروری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha