جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله سیستانی

حوزه/ همزمان با شیوع بیماری کرونا در کشور عراق، حضرت آیت الله سیستانی بر ضرروت رسیدگی جوانان و موکب های عزاداری به وضع زندگی فقرا در این روزهای سخت تاکید کردند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه همزمان با شیوع بیماری کرونا در کشور عراق، حضرت آیت الله سیستانی از مراجع تقلید نجف اشرف در پاسخ نامه جمعی از مؤمنان بر ضرروت رسیدگی جوانان و موکب های عزاداری به وضع زندگی فقرا در این روزهای سخت تاکید کردند.

ترجمه نامه و پاسخ معظم له بدین شرح است:

در این روزهای سخت که مردم عراق مانند سایر کشورها به بیماری کرونا گرفتار شده اند؛ تعطیلی بسیاری از شغل ها و محدود شدن رفت و آمد شهروندان و منع رفت و آمد در بیشتر مناطق، باعث شده خانواده های جدید و بسیاری به خانواده های فقیر عراقی افزوده شود که این خانواده ها تا کنون روزی خود را به صورت روزانه به دست می آوردند و اکنون باب روزی آنها بسته شده و اکثریت آنها در وضعیتی سخت به سر می برند که نمی توانند کمترین نیازهای غذایی و سایر نیازهای زندگی خود را برآورده سازند. توصیه شما به عنوان یک مرجع دینی در این زمینه چیست؟

پاسخ معظم له:

بسم الله الرحمن الرحیم

برآورده ساختن نیازهای اصلی خانواده های زیان دیده از اوضاع کنونی در درجه اول از وظایف مسئولان مربوط دولتی است؛ اما در سایه عدم اهتمام کافی مسولان به این امر، چاره یا نیست جز اینکه سایر کسانی که توانایی دارند در این امر سهیم شوند که از برترین نیکی ها و موجبات نزدیکی به خداوند است و البته این کار نیازمند همکاری چند جهت است:

1. خیّران برخوردار از جهت مالی در حدی که می توانند در این زمینه کمک کنند و آنها می توانند کمکی را که پرداخت می کنند از حقوق شرعی خود(خمس) کم کنند و البته ضوابط لازم در هزینه کردن و توزیع این کمک ها را نیز رعایت کنند.

2. تاجرانی که مواد غذایی و مانند آن را در اختیار دارند باید آن را در معرض فروش قرار دهند و قیمت ها را بالا نبرند، بلکه شایسته ایت این قیمت ها حمایتی باشد.

3. گروه های جوانان غیور برای شناسایی خانواده های عفیف و فقیر داوطلب شوند تا این خانواده ها را شناسایی کرده و مواد مورد نیاز را به آنها برسانند و با توجه به منع رفت و آمد، در این زمینه با مسئولان رسمی همکاری کنند و البته خود آنها نیز باید تمام تدابیر احتیاطی را رعایت کنند تا خدای نکرده بیماری به آنها سرایت نکند.

صاحبان محترم مواکب حسینی که نقش برجسته ای در حمایت از رزمندگان قهرمان عراق داشته اند و در روزهای جنگ با داعش نیازهای آنها را برآورده ساخته اند شایسته است اکنون سایر فعالیت های خود را رها کرده و به یاری خانواده های زیان دیده از این اوضاع بشتابند و نکاتی را که گفته شد رعایت کنند.

از خدای بزرگ و توانا می خواهیم دست همه را گرفته و به خیر و صلاح هدایت کند و بلا را از سرزمین عراق دور کند که او مهربان است.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

25 رجب 1441 هـ

دفتر آیت الله سیستانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha