سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 892178
۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
علی سالاری

حوزه/ حجت الاسلام سالاری در یادداشتی به تحلیل ابعاد جهانی مبعث رسول اکرم (ص) پرداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام علی سالاری؛ استاد حوزه علمیه در یادداشتی به تحلیل ابعاد جهانی مبعث رسول اکرم (ص) پرداخته است.

پیام‌های رسالت پیامبر عظیم‌الشان یعنی بازگشت به فطرت و عقلانیت در ذیل احکامی که پیامبر(ص) از سوی خدا آورده است، نمایانگر می‌شود و جهان امروز با همین رویکرد عقلانی در حال رسیدن به فلسفه و زیبایی احکامی است که پیامبر اکرم(ص) به میان مردم آورده است.

پیام بعثت نبوت و رسالت پیامبر اکرم(ص) رشد عقلانیت و بازگشت به فطرت الهی، است. یکی از پیام‌های رسالت پیامبر عظیم‌الشان اسلام، رشد عقلانیت بین انسان‌ها است؛ همان عقلی که خداوند به‌عنوان حجت در وجود بشر قرار داده و با فرستادن پیامبران، این حجت خدا یعنی عقل در مردم بارور می‌شود.

به تعبیر امیرالمومنین(ع)، پیامبران عقل‌های دفن‌شده مردم را زنده می کنند و از زیر آوارها بیرون می‌کشند و آنچه امروز جهان بشریت به آن احتیاج دارد، رویکرد عقلانی در تمام امور است.

باید گفت که بازگشت به فطرت الهی دیگر پیام رسالت حضرت محمد(ص) می باشد و بازگشت به فطرت یعنی اینکه انسان‌ها به همان فطرت الهی خود بازگردند.

امام علی(ع) می‌فرماید که پیامبران در رسالت خود می‌خواهند به انسان‌ها بگویند بر سر میثاق و عهدی که با خدا بسته‌اند، بمانند و به آن عمل کنند.

باید اذعان کرد که جهان امروز به عقلانیت و بازگشت به فطرت الهی نیاز دارد و نتیجه جمع شدن عقلانیت و فطرت الهی انسان خداشناسی، یکتاگرایی و خداپرستی و دوری از طاغوت و دوری از ظلم و ظالمان است.

پیام‌های رسالت پیامبر عظیم‌الشأن یعنی بازگشت به فطرت و عقلانیت در ذیل احکامی که پیامبر(ص) از سوی خدا آورده است، نمایانگر می‌شود و جهان امروز با همین رویکرد عقلانی در حال رسیدن به فلسفه و زیبایی احکامی است که پیامبر اکرم(ص) به میان مردم آورده است.

امید است، جامعه بشری امروز به همان رویکرد عقلانی و فطرت الهی که نتیجه آن دین کامل اسلام است، برگردد. لازم است تمام مبلغان دین، اسلام‌شناسان و فعالان حوزه معارف الهی و افرادی که به فکر سعادت بشر هستند، فلسفه بعثت را بیشتر و بیشتر بشناسند تا بتوانیم به درستی آن را به دنیا معرفی کنیم.

آنچه در کشور به‌عنوان نظامی دینی باید در جهت آن تلاش کنیم این است که با وحدت و انسجام، زیبایی‌های دین اسلام را به جهانیان نشان دهیم و همان طور که مخاطب امام خمینی(ره) مستضعفان بود و امام(ره) نیز بر این امر تاکید داشت، ان‌شاءالله بتوانیم با همین ادبیات دین را بشناسیم و به جهانیان معرفی کنیم.

امید است، مبعث پیامبر عظیم‌الشأن اسلام فرصتی برای شناخت رسالت رسول خدا و حدود مقدس پیامبر(ص) و دین اسلام برای ما باشد.

در جامعه امروز به وحدت و انسجام در همان چارچوبی که پیامبر اسلام(ص) در دین معرفی کرده نیاز داریم.

باید ولایت پیامبر، ولایت ائمه اطهار و آنچه در زمان غیبت امام زمان مطرح است، یعنی ولایت فقیه را در جامعه امروز تقویت کنیم تا با انسجام و یکپارچگی بیشتر محورهایی که بر اساس ولایت دور هم جمع شده‌اند، تقویت شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha