جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جهش تولید

حوزه/ حجت الاسلام نیازی گفت: جهش تولید تنها مربوط به سال 99 نیست، بلکه یک اندیشه است که باید در کلان طرح ها و در برنامه های میان مدت و بلندمدت مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

حجت الاسلام محمدعلی نیازی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، ضمن تبیین راهکارهای تحقق شعار سال و تبیین مؤلفه های «جهش تولید» در کشور، اظهار کرد: برای اینکه محورهای تحقق این شعار را در نظر بگیریم باید به این بحث توجه کنیم، شعارهایی که رهبر معظم انقلاب طی این سال ها بیان فرمودند مبتنی بر نظریه نظام انقلابی بوده و کاملا مرتبط با یکدیگر است و باید راهکار تحقق شعار جهش تولید را در بیانیه گام دوم انقلاب جست و جو کنیم.

*اتکاء به اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی

وی با اشاره به ارتباط شعارهای سال با یکدیگر، راه تحقق این شعارها را تکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد و گفت: یکی از محورها برای تحقق بخشی و عملیاتی کردن جهش تولید در سطح نظام و مدیران، اتکاء به اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی است.

پژوهشگر حوزوی افزود: برای این که تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی منجر به جهش تولید شود باید جریان سازی نموده و جهش تولید را تبدیل به یک فرصت داخلی نماییم و بر این اساس فرهنگ سازی برای اقتصاد مقاومتی ضروری است.

حجت الاسلام نیازی با تأکید بر فرهنگ سازی برای دستیابی به جهش تولید، تصریح کرد: از سوی دیگر تولیدات داخلی نیز برای این که توان رقابت با تولیدات خارجی را داشته باشند باید آسیب شناسی و کیفیت سازی شوند و خدمات خود را ارتقاء بخشند و یکی از محورهایی که می تواند به عنوان راهکار تحقق شعار سال در پیش گرفته شود همین مسأله است.

*تکیه بر جوانان لازمه تحقق شعار سال

وی اضافه کرد: موضوع دیگر برای تحقق بخشی شعار سال، تکیه بر جوانان است همچنان که در بیانیه گام دوم نیز رهبر معظم انقلاب بر همین کلیدواژه تأکید کرده اند و استفاده از تفکر و خلاقیت نیروهای جوان در عرصه های مدیریتی و اعتماد به جوانان از عواملی است که به جهش تولید کمک می کند.

نیازی، بروز بحران های ملی همانند شیوع ویروس کرونا را در تحقق جهش تولید و تأثیر آن بر بازار کسب و کار یک مسأله کوتاه مدت دانست و افزود: با تحقق بخشی جهش تولید باید به نقطه ای از قدرت برسیم که اگر کشور با بحران هایی این چنینی مواجه شد جهش تولید متوقف نشود، بلکه برای مقابله با چنین بحران هایی باید تمام دستگاه های نظام رزمایش های متناسب با حوزه کاری خود و در سطح یک نظام انقلابی پیش بینی کنند و به نوعی آمادگی جنگ هایی از این قبیل را در عرصه های اقتصادی و غیراقتصادی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص بحران هایی همچون انتشار ویروس کرونا باید فضای الکترونیکی(فناوری های مجازی) را به سطح قابل قبولی ارتقاء دهیم تا دشمن در این زمینه نتواند آسیب های اقتصادی به کشور وارد کند و به نظر می رسد باید در فضای الکترونیکی فرهنگ سازی و هدایت گری در راستای جهش تولید صورت گیرد.

پژوهشگر حوزوی، انجام رزمایش های مبتنی بر زیرساخت های فناوری را برای مقابله با تهدیدات آتی ضروری دانست و گفت: یکی از راهکارهایی که در مقابله با بحران ها می تواند امنیت کشور را تأمین کند و از مسیر جهش تولید منحرف نکند انجام رزمایش ها در عرصه های مختلف است.

*جهش تولید مهمترین راهکار جبران عقب ماندگی ها

وی عنوان کرد: در برخی از مسائل عقب افتادگی هایی داریم که راهکار جبران آن جهش تولید است و در این باره همه دستگاه ها با یکدیگر مرتبط هستند و لذا وجود روحیه جهادی و همسویی و اتحاد این نیروها در عرصه های پزشکی و در عرصه های فرهنگی و در دیگر عرصه ها می تواند موجب عبور کشور از این مسائل شود.

نیازی، ضمن تقسیم بندی جهش تولید در عرصه های علمی، اقتصادی، فرهنگی و پژوهشی ثمره این جهش را قدرتمندشدن کشور عنوان کرد و ادامه داد: اگر قرار است کشور قدرتمندی داشته باشیم باید جهش در تولید علم رخ دهد و اگر می خواهیم جهش تولید در کشور اتفاق بیفتد باید تکیه بر علم کنیم.

*لزوم کیفیت بخشی عرصه پژوهش و تولید علم

وی تراز مقالات علمی ایران را در عرصه بین المللی بالا بیان کرد و افزود: باید به سمت کیفیت سازی و کیفیت بخشی عرصه پژوهش و تولید علم به عنوان زمینه ساز سرعت بخشی به جهش تولید حرکت کنیم و در این مسیر چند عامل را در نظر بگیریم.

این استاد حوزه در ادامه تاکید کرد: نیازسنجی اجتماعی عرصه تولید علمی و فرهنگ سازی و تبدیل جهش تولید به یک فرهنگ عمومی به گونه ای که همه اندیشمندان کشور و به طور خاص جوانان خود را موظف بدانند که در عرصه جهش تولید وارد شوند از عواملی است که در این مسیر باید به آن توجه شود.

وی، نگاه، راهبرد و تفکر شهید سلیمانی را به عنوان مدیری که توانست حوادث منطقه را تدبیر و با نگاه جهادی مدیریت کند و به نتیجه برساند به عنوان یک تابلو و الگویی برای جهش تولید عنوان کرد و افزود: باید یک خواست عمومی انقلابی در زمینه جهش تولید و در تراز نظام انقلابی رقم بخورد تا بتوانیم کشورقدرتمندی داشته باشیم.

نیازی، وظیفه پژوهشگران و فعالان حوزه پژوهش و تحقیق به ویژه حوزویان و دانشگاهیان و به خصوص فضلای حوزوی را برای تحقق شعار سال مهم ارزیابی کرد و گفت: حوزه باید کار فرهنگ سازی را انجام دهد تا این شعار را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کند و در این راستا باید هر یک از نیازهای استان ها را تفکیک و نیازسنجی کنند و براساس نیازسنجی کارهای پژوهشی انجام شود.

* فرهنگ سازی جهش تولید

وی خاطرنشان کرد: کار دیگری که حوزه می تواند در این زمینه انجام دهد برپایی کرسی های نظریه پردازی و تفکیک مبانی جهش تولید و بررسی آنها در کارگاه های پژوهشی است، چرا که این کار با چند مقاله و چند نظریه پردازی متوقف نمی شود و تنها مربوط به سال 99 نیست، بلکه جهش تولید یک اندیشه است که باید در کلان طرح ها و در برنامه های میان مدت و بلندمدت مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

این پژوهشگر حوزوی، فرهنگ سازی جهش تولید را از کارهای اساس حوزه دانست و گفت: استفاده از ظرفیت مبلغان برای فرهنگ سازی و ایجاد خواست عمومی با در نظر گرفتن نیازسنجی های استانی و تفاوت راهکارهای جهش تولید برای هر استان باید توسط حوزه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    0 0
    سلام .برادرمان حاج آقا نیازی . برادرم اینقدر سطح بالا حرف نزنید مطالب را به گونه ای بگویید که من عوام هم بفهمم .قسمت اول مطلب را گرفتم و با شما موافقم .آسیب شناسی توسط چه کسانی و با چه بینش و نگاهی ؟ چه مقدار از کار را عده ای حاضرند به جوانان بسپارندفقط قسمت عملی کار ویا قسمت نظری آنرا هم ؟ تکیه بر کدام علم ؟ علم اقتصاد غربی و شرقی یا علم اندیشمندان و نظریه پردازان اقتصادی خود مان ؟ (البته به شرطی که گفته های آنان تکرار حرفها و نظریات اجانب نباشد .)مطالبتان در مورد الگو سازی و فرهنگ سازی و کرسی های نظریه پردازی صحیح است .امام خامنه ای در بیاناتی چند سال قبل نسخه های اقتصادی موجود را منحصر بفرد ندانسته و توصیه فرمودند به دنبال یافتن نسخه های جدید باشید . که خواص جدی نگرفتند . نظریه اقتصادی (فراوانی ابزار تولیدو سرمایه تولید ) که توسط شهید بهشتی بیان شده بهترین راه حل برای حل مشکلات اقتصادی و تولید است . و نزدیک ترین روش به عدالت اقتصادی . برای شروع می توان از این نظریه استفاده کرد . بسم الله . خدا قوت . والسلام .