پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام علیرضا بخشایش

حوزه/ معاون سلامت و امور بیمه‌های مرکز خدمات استان قم از برگزاری ۴۴۸ کارگاه آموزشی بهداشت و ارتقای سلامت در سال ۹۸ توسط این معاونت در موضوعات سلامت روان، سلامت جسم و طب سنتی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علیرضا بخشایش در گفتگویی با اعلام این خبر گفت: این کارگاه‌ها با همکاری مرکز بهداشت قم برگزار شد و در مجموع ۳ هزار ۷۰۰ نفر آموزش دیدند.

وی ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های امداد و نجات یکی دیگر از برنامه‌های آموزشی مرکز خدمات است که با توجه به تفاهم نامه مرکز خدمات و هلال احمر انجام شد و بیش از ۲ هزار نفر از طلاب و خانواده‌هایشان در این دوره‌ها شرکت کردند.

معاون سلامت و امور بیمه‌های مرکز خدمات استان قم بیان کرد: در بخش سلامت تلاش می‌شود تا از ظرفیت پزشکان خانواده حوزویان در کنار سایر پزشکان، استفاده شود؛ چراکه تعداد قابل توجهی از خود طلاب و یا خانواده آنان یعنی همسر و فرزندان، در رشته‌های مختلف پزشکی مشغول هستند و استفاده از این ظرفیت می‌تواند به افزایش سلامت خانواده حوزه و ایجاد انگیزه مضاعف در جامعه هدف مرکز خدمات کمک کند.

وی در تشریح این موضوع ادامه داد: به طور مثال در سال جاری، از ظرفیت دو پزشک مرد برای طرح سنجش تعدادی از اساتید حوزه و همچنین یک پزشک زن – که همسر طلبه نیز هست – برای تست غربالگری سرطان از بانوان حوزوی استفاده شد.

وی در ادامه از طرح راه‌اندازی اتاق مشاوره در مرکز خدمات قم خبر داد که در سال جاری، ۳۶۵ نفر از طلاب از خدمات مشاوره‌ای آن در موضوعات: مامایی و بیماری‌های زنان، روانشناسی و خانواده، تغذیه، چشم و بهداشت آن بهره‌مند شدند.

حجت الاسلام بخشایش تصریح کرد: طرح سنجش سلامت طلاب جدیدالورود به حوزه علمیه یکی از برنامه‌هایی است که هر ساله اجرا می‌شود و امسال نیز ۷۶۷ نفر از طلاب برادر تست غربالگری انجام دادند.

وی افزود: اردوی تفریحی سیاحتی معمرین و خانواده روحانیون مرحوم با حضور ۱۷۵ نفر در اردوگاه میرزا کوچک خان رامسر برگزار شد و همچنین تعداد ۳۰۰ خانواده را نیز به اردوی زیارتی مشهد مقدس اعزام شدند؛ البته امیدواریم با افزایش بودجه در این زمینه بتوانیم تعداد بیشتری را به این اردوها اعزام کنیم.

حجت الاسلام بخشایش، بخش دیگری از فعالیت‌های این معاونت را طرح سرکشی به خانواده روحانیون مرحوم (طرح اکرام) عنوان کرد و گفت: در سال ۱۳۹۸ به حدود ۳۰۰ نفر از خانواده این افراد سرکشی صورت گرفته و ضمن ابلاغ سلام ریاست مرکز، توضیحاتی درباره برنامه‌ها و فعالیت‌های مرکز خدمات ارائه شد.

معاون سلامت و امور بیمه‌های مرکز خدمات استان قم اضافه کرد: یکی از همایش‌های برگزار شده از سوی این معاونت در سال جاری، همایش تجلیل از بیش از یک هزار معمّر و از کار افتاده تحت پوشش مرکز بود که در دو نوبت به انجام رسید.

وی در عین حال طرح ضیافت نور ماه مبارک رمضان، ویژه خانواده مرحومین را نیز یادآور شد و بیان داشت: در سال جاری و در ۵ همایش افطاری در ماه مبارک رمضان، بیش از دو هزار و ۸۷۵ نفر از خانواده مرحومین دعوت و تقدیر شدند.

حجت الاسلام بخشایش همچنین استفاده از ظرفیت پزشکان متخصص مغز و اعصاب تیم پروفسور کتابچی را که استقبال خوبی در بین جامعه هدف مرکز داشت، یکی دیگر از برنامه‌های معاونت سلامت مرکز قم برشمرد.

وی افزود: یکی از کارهای مهم این معاونت در سال ۹۸ احداث باجه خدمات بیمه‌ای معاونت سلامت در جامعه المصطفی برای طلاب غیر ایرانی بود که این امر علاوه بر کاهش هزینه‌های اضافی در رفت و آمد مسیر طولانی مرکز خدمات قم، تکریم این عزیزان را هم در پی داشت.

حجت الاسلام بخشایش در ادامه به برنامه معاونت سلامت مرکز خدمات قم برای مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: اطلاع رسانی درباره این بیماری و نحوه پیشگیری از آن در مدارس علمیه، مراکز حوزوی و مجتمع‌های طلاب از طریق توزیع بروشور و پوسترهای مربوطه و همچنین نصب بنر از جمله برنامه‌های معاونت سلامت برای مقابله با این ویروس بوده است.

معاون سلامت و امور بیمه‌های مرکز خدمات استان قم گفت: در سایت مرکز خدمات و در پیام‌رسان‌های مرکز نیز اطلاع‌رسانی‌هایی صورت گرفته است و جدیداً هم تست خود اظهاری و غربالگری که یکی از روش‌های بسیار خوب برای شناسایی مبتلایان است در سایت مرکز بارگذاری شده است و به صورت پیامک و بروشور نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha