پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 893083
۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
سیستم ایمنی بدن

حوزه/ سیستم ایمنی با دفاع از بدن در برابر عوامل بیماری زا به حفظ سلامتی افراد کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به نقل از باشگاه، سیستم ایمنی در برابر دفاع از بدن از عوامل بیماری‌زا که سلامت بدن را به خطر می‌اندازند نقش به سزایی دارد، اما گاهی این سیستم ضعیف می‌شود و زمینه بروز بیماری‌ها را فراهم می‌کند. برای مثال محیط زندگی ما هیچ زمانی به‌طور کامل عاری از عوامل بیماری‌زا نیست و هر چه قدر هم که سعی کنیم نمی‌توان خودمان را ایزوله کنیم. پس راهی جز تقویت سیستم ایمنی نخواهیم داشت.

پس چگونه می‌توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد؟

سیستم ایمنی از ارگان‌های متفاوت بدن  حمایت می‌کند و به این ترتیب مواد مضر از طریق سیستم‌های تنفس، گردش خون، کلیه‌ها و پوست از بدن خارج می‌شود. یکی از بهترین راه‌های تقویت سیستم ایمنی، یک رژیم غذایی سالم است. برای مثال خوراکی‌هایی مثل تخم‌مرغ، سویا، خشکبار، میوه و سبزی، غذاهای دریایی، اسفناج و فلفل قرمز سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

ارزش لبنیات را جدی بگیرید!

لبنیات یکی از بهترین گزینه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است؛ مصرف فیبر سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و میوه‌ها و سبزی‌ها نیز حاوی فیبر هستند.

دو خوراکی بد بو اما نجات دهنده!

بوی سیر و پیاز برای بیشتر آدم‌ها شدیدا بد و غیرقابل تحمل است، اما این خوراکی‌ها میکروب‌ها را فراری می‌دهند، با عوامل عفونی و باکتریایی در بدن مبارزه می‌کنند و در نهایت، به بالا بردن قدرت سیستم دفاعی بدن کمک می‌کنند. بر اساس گزارش ها، افرادی که بیش از شش حبه سیر خام در طول هفته مصرف می‌کنند ۳۰ درصد کمتر به سرطان کولورکتال (سرطانی که روده بزرگ یا رکتوم را درگیر می‌کند) و ۵۰ درصد هم کمتر به سرطان معده مبتلا می‌شوند.

به همین خاطر گفته می‌شود روزی یک حبه سیر خام بخورید تا سیستم ایمنی بدنتان مقاوم شود. از غذاهای دریایی استفاده کنید. سلنیوم و اسیدهای چرب امگا ۳ که به وفور در ماهی و به طور کلی در غذاهای دریایی وجود دارند از مهم‌ترین ترکیب‌های بسیار مفید و موثر برای بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن به حساب می‌اید. پس هفته‌ای سه مرتبه ماهی استفاده کنید.

دنبال آنتی‌اکسیدان‌ها بروید

احتمالا می‌دانید که آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند و با مقاوم شدن سیستم ایمنی بدن مانع از تخریب سلولی و احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها به ویژه سرطان می‌شوند همچنین با مصرف خوراکی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان می‌توانیم سیستم ایمنی بدن را مقاوم کنیم.

ویتامین های رنگی را فراموش نکنید

میوه‌ها و سبزی‌های زرد، نارنجی و قرمز و مواد غذایی حاوی ویتامین‌های C و E شامل مرکبات، فلفل دلمه‌ای، میوه‌ها و سبزی‌های رنگی خام، گوجه‌فرنگی، مرکبات، چغندر، توت‌فرنگی، کیوی، نخود، هویج، تخمه آفتابگردان، سیب، بادمجان، پیاز قرمز، غذاهای دریایی و جگر و منابع روی شامل گوشت قرمز، مرغ و ماهی، مغزها، حبوبات، غلات سبوس‌دار و... آنتی‌اکسیدان دارند و با مصرف آنها در برنامه غذایی روزانه سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود.

آب و چای سبز و تقویت سیستم ایمنی

نوشیدن مایعات یکی از روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن است به این دلیل که می‌تواند مواد سمی را از بدن دفع و خارج کند؛ بنابراین حداقل روزی هفت تا هشت لیوان آب بنوشید. همچنین مصرف روزانه دو تا سه فنجان چای سبز را در اولویت‌های برنامه غذایی روزانه‌تان قرار دهید، چون هم مایعات مورد نیاز بدنتان را تامین می‌کند و هم به لحاظ داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی باعث مقاوم شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود و این یعنی یک تیر و دو نشان!

ورزش کنید

ورزش نیز درست مثل یک‌رژیم‌غذایی سالم می‌تواند روی سیستم ایمنی اثر گذار باشد و باعث تقویت آن شود. از طرفی داشتن تحرک و فعالیت بدنی منظم روزانه با پیشگیری از بروز اضافه وزن و چاقی، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و... را نیز پایین می‌آورد.

شکست غول استرس

استرس یکی از عوامل تهدیدکننده سلامت است و سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؛ بنابراین تا حد امکان از استرس‌های روزمره بپرهیزید و با تمرین‌های ذهنی و ورزش‌هایی مثل یوگا، خشم و عصبانیت‌های بی‌موردتان را کم و کنترل کنید. همیشه یادتان باشد استرس انرژی‌های مثبت اطرافتان را خنثی می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha