جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 893239
۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
سروری

حوزه/ نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام از درس هایی گفت که حضرت عباس(ع) به جامعه امروز ما می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین حجت الله سروری در گفت وگو با خبرگزاری حوزه، با تبریک میلاد حضرت عباس(س) و روز جانباز، با اشاره به زوایای شخصیتی قمر بنی هاشم، گفت: حضرت عباس(ع)، با وجود اینکه ۳۴ سال بیشتر عمر مبارک نداشتند اما انسان کاملی بودند. انسان کامل به انسانی گفته می شود که دارای همه ارزشهای عقلی، قلبی، روحی وایمانی است وهیچ عیب ونقصی در او وجود ندارد. ایشان در سجایای روحی و اخلاقی، و تمام جلوه‌های انسانی، خِرَد و دانش و حکمت نیز برجسته بود و بعد از برادرانش امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) در میان همه جوانان و رجال اهل‏ بیت (ع) نظیر نداشت.

نویسنده و تاریخ پژوه یادآورشد: حضرت عباس (ع) در عرصه دانایی و معرفت، شخصیت برجسته ای است. او وجودی سرشار از درک پاک و عمیقی است که از منشأ علم الهی حضرت علی (ع) سرچشمه گرفته و جریان یافته است. در باره دانش او گفته شده است: «وَ قَدْ کانَ مِن فُقَهاءِ أَوْلادِ الائمّه؛ عباس (ع)، از جمله فرزندان دانشمند امامان علیهم السلام است».  

وی گفت: درباره شخصیت علمی و جایگاه معرفتی او اهل بیت می فرماید: «اِنَّ العَبَّاسَ بنِ عَلِیّ (ع) زُقَّ العِلمَ زَقّاً؛ یعنی همان طور که پرنده به جوجه خود مستقیماً غذا می دهد، اهل بیت (ع) نیز مستقیماً به آن حضرت علوم و اسرار را آموختند. به درستی که عباس بن علی (ع)، دانش را از سرچشمه نوشیده است، نوشیدنی.به عبارت دیگر حضرت عباس (ع) توشه دانش خود را از سرچشمه سار ولایت والاگهرترین گنجینه دانش، امام علی (ع) گرفته است. حضرت عباس (ع) زلال معرفت را جرعه جرعه از دست ساقی کوثر، علی (ع)، نوشیده و به بینشی ژرف رسیده بود.
حجت الاسلام والمسلمین سروری اظهارکرد: امام صادق سلام الله علیه درباره مقام عباس(ع) می فرماید:  کانَ عَمَّی العَبّاس،عموی من عباس  نافِذَ البَصیرَةِ تیزبینی بصیرت تشخیص حق از باطل میوه تقوای کامل است. صَلبَ الإیمان ، هیچ تیشه ای به ایمان او کارساز نیست جاهَدَ مَعَ أبی عَبدِ اللّه ،کیفیت جاهد عباس در همان اندازه جاهد برادرش حسین بود.عیار یکی بود. وأبلی بَلاءً حَسَناً، یعنی درسخت ترین امتحانها عموی من قبول شد وسربلند بیرون آمد.دردفاع ازدین واهل بیت .یاری امام زمانش .وفاداری به امام حسین. 

وی گفت: امام صادق علیه السلام می فرماید :کانَ عَمَّی العَبّاس؛ فاضِلاً عالِماً عابِداً زاهِداً فَقیهاً  تَقیّاً» او فاضل بود و عالم بود، بنده ی واقعی خدا بود، اهل زهد بود، دین شناس و پرهیزگار بود .با باین اوصاف شاید مهم ترین و اصلی ترین فضلیت حضرت عباس  را می بایست در ولایت پذیری و اطاعت محض را ولی امر و امام (ع) دانست. ایشان براساس آموزه های قرآنی و سنت نبوی و ولوی بر آن بود تا در اطاعت ولی الله باشد و هرگز گامی بر خلاف ایشان بر ندارد.

استاد حوزه بیان کرد: زیارت ناحیه یکی از ویژگی های حضرت عباس را "الواقی"  بیان می کند که به معنای حمایت کننده و پشتیبان و پاسدار و نگه دارنده است. حضرت ابوالفضل(علیه السلام) حامی و پشتیبان ولایت بود او در حمایت و پشتیبانی از مقتدای خویش هرگز کوتاهی نکرد. یکی از درس های بزرگی که می توان از قمر منیر بنی هاشم گرفت. همین 

وی اظهارکرد: عبارت امام صادق علیه السلام است که  می فرماید : أَشْهَدُ أَنَّکَ لَمْ تَهِنْ وَ لَمْ تَنْکُلْ گواهی می دهم که تو لحظه ای از خود سستی نشان ندادی و برنگشتی، بلکه مَشی تو بر ایمان و بصیرت در دین رقم خورده بود یعنی در دفاع از دین و ولایت هیچ نوع سستی در دین نداشتی. ایمان و خدامحوری،  وولایت محوری رمز پیروزی بزرگ ، در رو یارویی با دشمنان خدا به شمار می رود و تنها نیرویی است که با تکیه بر آن، کاخ های ستمکاران،را می توان  فرو بریزیم.

حجت الاسلام والمسلمین سروری گفت: حضرت عباس  ماه بنی هاشم با جهاد علمی و فرهنگی در روزهای سخت به همراهی امام خویش بر آن است تا چشمان دیگران را به حقیقت روشنی که بدان دست یافته باز کند. از این روست که در برخی از موارد به دفاع از حقیقت می پردازد و هر گونه شبهه و تردیدی را از دل های یاران دور می سازد. در میدان عمل نیز مجاهدت های را با همه هستی اش از جان و مال انجام می دهد تا شهید شود.

این محقق بیان کرد:  بهترین دلیل بر ایمان والای حضرت عباس (ع)، سخن امام صادق (ع) درباره ایشان است که در زیارت نامه حضرت آمده است که می فرماید: «خداوند لعنت کند مردمی را که مقام والای تو را نشناختند و حرمت این جایگاه بزرگ را شکستند» شخصیتی که تمام شهدا و مجاهدین به مقام و جایگاه این عبدصالح در روز قیامت غبطه می خورند.

وی یادآورشد: اما سخن پایانی اینکه یکی از درس های که می توان برای این ایام بحرانی کشور از عباس علیه السلام  گرفت و از مهم ترین فضایل اخلاقی ایشان  درس  ایثارگری است. ایثاگری مصداق کاملی از احسان است که با گذشت از خود همراه است. انسان با گذشت از آن چه بدان نیاز دارد، دیگری را مقدم بر خود می دارد.وامروز ما شاهد هستیم با اقتدا به اسوه ایثار و گذشت عباس بن علی علیه السلام  که چگونه کادر سلامت کشور  همراه با روحانیون و بسیجی ها و ارتش و سپاه و مردم در جبهه سلامت ایثار و از خود گذشتگی دارند .

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمد IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
    2 0
    جالب بود ممنون از خبرگزاری حوزه