جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتابخانه ها

حوزه/ برخی کتابخانه ها و نهادها در ایام تعطیلات، کتاب ها و مقالات الکترونیکی خود را به صورت آزاد در دسترس علاقه مندان قرار دادند که جهت بهره مندی طلاب معرفی می شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همزمان با شیوع بیماری کرونا در کشور، پویش «در خانه بمانیم کتاب بخوانیم» جهت ترغیب مردم به خانه ماندن و رفع این بحران در قم راه اندازی شد که این پویش با استقبال ملی همراه بود.

در همین راستا، بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای پژوهشی و فرهنگی به صورت رایگان، کتاب‌ها و مقالات خود را به صورت الکترونیکی در اختیار کاربران قرار داده است، همچنین برخی کتابفروشی‌ها کتاب‌های خود را با ۲۰ درصد تخفیف و پیک رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهند.

کتابخانه جامعه الزهرا علیهاالسلام جهت بهره مندی طلاب و پژوهشگران از کتب و مقالات ارائه شده، به معرفی برخی سایت‌ها و پایگاه‌ها پرداخته است که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید:

 دسترسی رایگان به بیش از هشت میلیون عنوان کتاب‌ و مقاله در پایگاه‌ مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری

مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) به نشانی www.ricest.ac.ir با توجه به همکاری‌های گسترده در جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا (کووید ۱۹) و با هدف ایفای نقشی هرچند کوچک در شرایط خاص پیش آمده، دسترسی به کتاب‌ها، مقالات علمی فارسی، انگلیسی و عربی و نیز مقالات نشریات و کنفرانس‌ها را به صورت رایگان تا پایان فروردین سال جاری فراهم کرده است.

بنا بر این گزارش، مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با دارا بودن طیف وسیعی از پایگاه‌ها و منابع اطلاعات علمی (نظیر پایگاه اطلاعاتی مقالات تمام متن فارسی، پایگاه اطلاعاتی مقالات همایش‌های ایران و غیره) نقش مهمی را در تامین نیازهای اطلاعات علمی جامعه علمی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه ایفا می‌نماید.

عمده این اطلاعات و منابع به صورت برخط تهیه شده و از طریق وبگاه سازمان به آدرس www.ricest.ac.ir قابل دسترس است

عرضه رایگان نسخه الکترونیکی کتاب‌های انتشارات دانشگاه تهران

با توجه به مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و عدم دسترسی پژوهشگران، استادان و دانشجویان گرامی به منابع علمی، مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران همه کتابهای الکترونیکی خود را از ابتدای فروردین ۱۳۹۹ به صورت رایگان در اختیار همه علاقه مندان قرار می‌دهد. برای دریافت کتابها می‌توانید به اپلیکیشن کتابخوان فیدیبو یا کتابخوان مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران مراجعه فرمایید.

صفحه کتابخوان الکترونیکی مؤسسه برای دریافت نسخه اندروید و نسخه ویندوز کتابخوان به نشانی https://press.ut.ac.ir/help?menu=۱۴ قابل دسترسی است.

دسترسی از راه دور به کتابخانه ملی ایران

سازمان‌ اسناد و کتابخانه‌ ملی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ مؤسسه‌ای‌ آموزشی‌، پژوهشی‌، علمی‌ و خدماتی‌ است‌ که‌ اساسنامه‌ آن‌ به‌ تصویب‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ رسیده‌ است‌ و ریاست‌ عالیه‌ آن‌ با رئیس‌ جمهوری‌ است‌.

شکل‌گیری‌ رسمی‌ کتابخانه‌ ملی‌ به‌ سال‌ ۱۳۱۶ بازمی‌گردد. در سال‌ ۱۳۵۸ مرکز خدمات‌ کتابداری‌، و در سال‌ ۱۳۷۸ سازمان‌ مدارک‌ فرهنگی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در کتابخانه‌ ملی‌ ادغام‌ شدند و سرانجام‌ در سال‌ ۱۳۸۱ با تصویب‌ شورای‌ عالی‌ اداری‌، کتابخانه‌ ملی‌ و سازمان‌ اسناد ملی‌ با هم‌ ادغام‌ شدند و سازمان‌ فعلی‌ شکل‌ گرفت‌. اکنون‌ این‌ سازمان‌ در دو ساختمان‌ مستقل‌ «کتابخانه‌ ملی‌ ایران‌» و «گنجینه‌ اسناد ملی‌ ایران‌» فعالیت‌ دارد.

دسترسی به کتابخانه ملی دیجیتال این سازمان که بدون محدودیت و به صورت رایگان ۲۳ هزار و ۳۰۰ کتاب را برای مطالعه برخط در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است از تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ برای اعضا از خارج از سازمان باز خواهد شد.

اعضا می‌توانند برای دسترسی به این کتابخانه از طریق آدرس http://dl.nlai.ir و با وارد کردن شماره عضویت به عنوان شماره کاربری و کدملی به عنوان پسورد از مدارک کتابخانه دیجیتال استفاده کنند.

در این سایت، امکان کتابخوانی در موضوعات مختلف وجود دارد. کتاب‌ها به صورت کامل اسکن شده و متن کامل آنها روی سایت قرار گرفته است. در صورت عضو شدن در این سایت می‌توان کتابخانه شخصی ایجاد کرد و کتاب‌های مورد علاقه را به صورت مجازی کنار هم قرار داد.

دسترس‌پذیری این اسناد با دستور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تا پایان فروردین‌ سال آینده در اختیار کاربران قرار گرفته است.

همچنین در وب سایت کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران به نشانی http://icnl.nlai.ir علاوه بر کتاب، مجلات، کتاب صوتی و پادکست‌هایی که مخصوص کودکان و نوجوانان تهیه شده هم قابل استفاده است. ضمن اینکه اخبار حوزه کودک هم در این سایت قابل مشاهده و استفاده است.

کتابخانه دیجیتالی تبیان با بیش از ۱۰۰ هزار منبع الکترونیکی رایگان

کتابخانه دیجیتالی تبیان به نشانی https://library.tebyan.net با گذشت یک دهه از فعالیت خود توانسته ضمن ارتقای استاندارهای بین المللی و ارتقای خدمات به کاربران، منابع رایگان خود را در سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به بیش از ۱۰۰ هزار منبع برساند.

از دیگر ویژگی‌های برجسته این کتابخانه می‌توان به فهرست‌نویسی منابع براساس استاندارد بین‌المللی و نیز استفاده از اصطلاحنامه‌های فرهنگی فارسی«اصفا» و «علوم اسلامی» به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی برای دسته بندی موضوعی منابع اشاره کرد.

دسترسی به کتابخانه دیجیتال نور

بانک اطلاعات تخصصی کتاب‌های علوم اسلامی نورلایب به نشانی https://www.noorlib.ir در حال حاضر دارای ۳۸ هزار جلد کتاب است که در حدود ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار صفحات متن و تصویر را در بر می‌گیرد و به عنوان یکی از بزرگترین کتابخانه‌های تخصصی معارف اسلامی، با قابلیت‌های فراوان پژوهشی و ابزارهای تحقیقاتی در خدمت محققان و پژوهشگران محترم است.

کتابخانه آنلاین کشور

در این کتابخانه به نشانی http://infoketab.ir تعداد بسیار زیادی کتاب ارزشمند قرار دارد تا کاربر بتواند با استفاده از این سامانه در هزینه دسترسی به اطلاعات به‌روز و آموزشی در زمینه‌های مختلف صرفه جویی نماید.

برای سهولت کار کاربران برای کار با سایت و عضویت در زیر منوی راهنما در بالای سایت توضیحاتی جهت عضویت و فعال سازی حساب کاربری داده شده است همچنین در صورت نیاز به محتوای خاص موضوع یا محتوا مورد نظراز طریق بخش تیکتینگ (بعد از عضویت در سایت) یا از بخش تماس با ما به سایت اطلاع داد تا در اسرع وقت محتوای مورد نظر کاربر را در سایت قرار داده شود.

کتابخوان الکترونیکی مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران

کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران بزرگترین کتابخانۀ دانشگاهی ایران است و مجموعه‌ای غنی و گسترده از منابع گوناگون در زمینه‌های مختلف علوم و فنون و ادب را در برمی‌گیرد.

آدرس وب سایت این کتابخانه به نشانی http://library.ut.ac.ir است.

این کتابخانه در کنار کتابخانه‌های تخصصی دانشکده‌ها که هر یک برحسب نیازهای علمی و آموزشی ویژة خود به وجود آمده‌اند، بیشتر به امر پژوهش اختصاص دارد و به گردآوری آثار مربوط به مطالعات اسلام‌شناسی، ایران‌شناسی و شرق شناسی می‌پردازد.

مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران در جایگاه نخستین ناشر دانشگاهی، در عرصه نشر الکترونیک نیز پیشتاز بوده و توانسته با عرضه کتابخوان الکترونیکی به نشانی https://press.ut.ac.ir/help?menu=۱۴، گامی مؤثر در نشر این گونه کتاب‌ها بردارد. برنامه کاربردی کتابخوان الکترونیکی مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران هم‌اکنون قابلیت نصب در سیستم‌عامل‌های android و windows را دارد. کاربران می‌توانند با نصب این برنامه و ایجاد حساب کاربری  به مطالعه فهرست و مقدمه کتب بپردازند و چنانچه آن کتاب را مطابق نیاز خود دانستند، آن را خریداری کنند. نکته شایان توجه آنکه،‌ هر کاربر می‌تواند از حساب کاربری خود در سه دستگاه استفاده کند و پس از خریداری کتاب، به صورت آفلاین اقدام به مطالعه کتاب خود کند. امکانات متعددی برای راحتی پژوهشگران و کاربران گرامی در این برنامه کاربری در نظر گرفته‌ شده است.

کتابخانه تخصصی آنلاین شهر دانش

کتابخانه پژوهشکده حقوقی شهر دانش با هدف توسعه خدمات خود و ایجاد بسترهای مناسب برای تسهیل انجام پژوهشهای حقوقی با بهره گیری از فناوری‌های روز، اقدام به سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کتابخانه تخصصی آنلاین کرده است.

اساتید،‌ دانشجویان، پژوهشگران و به طور کلی همه حقوقدانان و متقاضیان استفاده از کتابخانه از راه دور که فرصت و امکان مراجعه حضوری به ساختمان کتابخانه برایشان مقدور نیست، می‌توانند با عضویت در کتابخانه آنلاین، فارغ از محدودیت زمانی و مکانی، از طریق اینترنت از منابع کتابخانه با دسترسی به متن کامل آثار استفاده کنند.

این کتابخانه تخصصی به نشانی http://sdil.ac.ir در دسترس علاقه مندان است.

دسترسی آزاد به متن کامل پایان نامه‌ها و منابع دیجیتال کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی

کتابخانه آیت الله بروجردی در راستای تسهیل فرایند پژوهش و کمک به پژوهشگران امکان جستجوی رایگان و آزاد (بدون نیاز به نام کاربری و رمز عبور) و دسترسی به متن کامل همه منابع دیجیتال این کتابخانه را برای همه افراد عضو و غیر عضو این کتابخانه در هر نقطه ای از دنیا فراهم کرده است.

همچنین کاربران می‌توانند در همه پایان نامه‌های این کتابخانه جستجو کرده و متن کامل همه پایان نامه‌ها را بدون محدودیت مشاهده کنند.

همه مخاطبان عضو و غیرعضو این کتابخانه می‌توانند با مراجعه به سایت کتابخانه و جستجو در نرم افزار منابع اطلاعاتی به صورت آزاد و رایگان، بدون نیاز به نام کاربری و رمز عبور در همه منابع اطلاعاتی این کتابخانه شامل کتاب‌های چاپی، سنگی، نسخ خطی، سربی، پایان نامه ها، نشریات، جزوات و ... جستجو کرده و اطلاعات کتابشناختی منابع را مشاهده کنند. در مورد منابعی که متن دیجیتال آنها موجود است، کاربر می‌تواند متن کامل منبع را نیز مشاهده کند.

در وب سایت http://www.blib.ir/libportal، امکان جستجوی آزاد، رایگان و مشاهده متن کامل پایان نامه‌های حوزوی و دانشگاهی موجود در کتابخانه آیت الله بروجردی در هر نقطه از جهان فراهم شد.

بخش کتابخانه دیجیتال کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی مشتمل بر قالب‌های اطلاعاتی متنوعی است. یکی از این قالب‌های اطلاعاتی، پایان نامه‌های حوزوی و دانشگاهی موجود در این کتابخانه می‌باشد.

حدود ۶ هزار عنوان پایان نامه ‌ حوزوی به زبان عربی و فارسی در موضوعاتی چون «قرآن و حدیث، فقه، اصول و رجال، تاریخ، اقتصاد اسلامی، خانواده و مشاوره، علوم سیاسی، علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی» به صورت دیجیتال در دسترس کاربران قرار دارد. همچنین حدود هزار عنوان پایان ‌نامه عربی حوزوی از سایر کشورهای اسلامی موجود در این مجموعه نیز در دسترس کاربران قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha