جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام زمانی

حوزه/مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه های علمیه گفت: در پاسخ‌دهی به شبهات کرونایی، نیاز به نهضت علمی و پژوهشی در حوزه علمیه داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی در جلسه فقه معاصر که با حضور مدیر و معاونین حوزه علمیه برگزار شد، بیان کرد: شهید مطهری می فرماید تحول علوم دینی در طول تاریخ، مرهون تحولاتی است که تهاجم فرهنگی دیگران، سوالات و شبهاتی را بر علما و حوزه ها می بارید و علوم دینی وارد مرحله ای از شکوفایی می شد.

مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه های علمیه افزود: کرونا دارای چنین سهمی در پاسخگوئی به شبهات و تحول آفرینی در علوم دینی است و باید به آن توجه داشت.

وی بیان کرد: در پاسخ‌دهی به شبهات کرونایی، نیاز به نهضت علمی و پژوهشی در حوزه علمیه داریم و باید تمامی تخصص‌ها و مراکز علمی و پژوهشی و انجمن‌های دینی به میدان بیایند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی تصریح کرد: مجموعه سوالات و شبهات کرونایی جمع آوری شده مربوط به دیانت و حوزه ۳۰۰ مورد است که تعدادی قابل ادغام است و در جزوه اول ۲۴ سوال پاسخ داده شد و این پاسخگوئی همچنان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: این شبهات کرونایی نسبت به آموزش و پروهش به ده ها رشته علوم حوزوی مرتبط است و ۲۰ انجمن علمی می توانند این شبهات را مورد بررسی قرار دهند.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه های علمیه عنوان کرد: کرونا از نظر فقهی و کلامی و فلسفی و قرآنی و حدیث و روانشناسی دینی قابل بررسی است، برای نمونه منشا پیدایش کرونا اقدام الهی و آزمون یا بلاست و یا یک پدیده طبیعی به شمار می‌رود از جمله این موضوعات است.

وی گفت: دیدگاههای متفاوتی مطرح است که باید به یک اجماع برسیم و برای دستیابی به پاسخی صحیح، نیاز به پژوهش و کاری تخصصی داریم.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی افزود: در بخش آموزش و پژوهش، ظرفیت‌های زیادی در عرصه پاسخ‌گوئی داریم و مسائل فقهی اساتید و مراکز متخصص علمی و رشته های تخصصی به این شبهات پاسخ می‌دهند.

وی بیان کرد: در بخش پژوهشی نیز ظرفیت‌های مهمی وجود دارد و علاوه بر انجمن ۲۰ گانه دینی که می‌توانند شبهات را بررسی کنند ۳۰۰ مراکز پژوهشی داریم که ۱۰۰ مرکز فعال است و می‌توانند بر روی آن کار کنند.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha