جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام علی مصلحی

حوزه/ منظور از مرکزیت قم این است مردم باید نگاه‌شان به قم باشد باید ببینند علما چه بیان می کنند. علما چه سفارش و توصیه هایی در مسائل مختلف دارند. نباید در مشکلات و گرفتاری تکیه‌گاه مان به غربی ها و غیر خدا باشد،

حجت الاسلام والمسلمین علی مصلحی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به شبهه ای که  اخیرا به واسطه شیوع ویروس کرونا در فضای مجازی در مورد قم هراسی نشر پیدا کرده، گفت: این روزها شاهد این هستیم که در فضای مجازی شبهه ای در رابطه با شهر مقدس قم به وسیله مغرضان داخلی و خارجی مطرح شده است.

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: شبهه این است روایتی نقل شده به این عبارت« إذا عمّت البلدان الفتن فعلیکم بقم و حوالیها و نواحیها، فإنّ البلاء مدفوع عنها»؛ شبهه این است که این روایت بیانگر دفع بلا از شهر قم و حوالی آن است و حال آن که هم قم و اطراف آن و تمامی ایران گرفتار این فتنه شده است».

وی گفت: پاسخ اول به شبهه این است عمدتا در روایت، کلمه فتنه مطرح شده نه بلا.

این استاد حوزه ادامه داد: این که می گویند امام صادق (ع) فرمودند: «إذَا أَصَابَتْکُمْ بَلِیَّةٌ وَ عَنَاءٌ فَعَلَیْکُمْ بِقُمَّ فَإِنَّهُ مَأْوَی الْفَاطِمِیِّینَ وَ مُسْتَرَاحُ الْمُؤْمِنِینَ؛ چون بلا و رنجی به شما رسد، بر شما است که به قم روید که جایگاه بنی‌فاطمه و آسایشگاه مؤمنان است...»؛ و مطرح می کنند که که اگر قم به عنوان پناهگاه و محل امن معرفی شده، چگونه اکنون گرفتار بیماری ویروس کرونا گردیده است؟.

این استاد حوزه اظهار داشت: پاسخ اش معلوم است، چرا که منظور از مرکزیت قم این است مردم باید نگاه‌شان به قم باشد باید ببینند علما چه بیان می کنند. علما چه سفارش و توصیه هایی در مسائل مختلف دارند. در همین بحث ویروس کرونا علمای دین مباحث زیادی مطرح کردند، ابتدا مردم را به رعایت بهداشت و سپس به دعا و ذکر توصیه کردند.

این کارشناس مسائل مذهبی بیان داشت: دعا خود شرایطی دارد و لازم آن شرایط را ایجاد کرد و به وجود آورد یکی دوری از گناه است. مردم دعا زیاد می کنند اما هنوز شرایط دعا ایجاد نشده، دعای اثرگذار نیازمند به توبه بی برگشت به گناه است.

حجت الاسلام والمسلمین مصلحی اظهار داشت: اگر دعاهای ما مستجاب نمی شود چون شرایط دعا محقق نشده است، آن گونه که باید برای رفع موانع دعا و استجابت آن تلاش کنیم، قدم برنمی داریم.

این استاد حوزه اظهار داشت: یکی از مهمترین شرایط توبه اظهار پشیمانی از درون است، این امر مهم برای افراد تحقق نیافتاده است و این خود مشکل را دو چندان می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مصلحی گفت: در قرآن کریم خدای متعال در سوره عنکبوت آیه ۳۹ و ۴۰به داستان قارون، هارون و استکبار اشاره می کند و می فرماید« وَقَارُونَ وَفِرْعَوْنَ وَهَامَانَ ۖ وَلَقَدْ جَاءَهُمْ مُوسَیٰ بِالْبَیِّنَاتِ فَاسْتَکْبَرُوا فِی الْأَرْضِ وَمَا کَانُوا سَابِقِینَ» و قارون و فرعون و هامان را هم که موسی (علیه السّلام) با معجزات روشن به هدایت آنها آمد (و به او نگرویدند و) باز در زمین تکبر و ظلم و طغیان کردند (همه را هلاک کردیم) و (بر قهر حق) سبقت نگرفتند (و راه نجاتی نیافتند).می فرماید با این که حضرت موسی با دلایل روشن به سمت آنها آمد، اما آنها استکبار و ظلم کردند». این معلوم است ظلم کردن هم یکی از موانع استجابت دعا است.

این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: استکبار و ظلم خود آثاری دارد و ممکن در هر جا و مکان و از هر کسی مسئول و غیر مسئول صادر شود. هر کسی باید مواظب باشد در مسائل مختلف فردی، اجتماعی، سیاسی، عبادی و غیره به دیگری ظلم نکند.

وی بیان داشت: قرآن می فرماید« بعضی ها به جای تکیه به دین، به غیر خدا تکیه می کنند، این ظلم است». الان هم این گونه است. نباید در مشکلات و گرفتاری تکیه گاه مان به غربی ها و غیر خدا باشد،چرا که آیه می فرماید مثل آنها مانند مثل عنکبوت می شود به جای این که دستورات دینی را انجام دهند، به دستورات غیر دینی توجه دارند، حتی دین را و ارزشهای الهی را به تمسخر می گیرند.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha