پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
علی محمد رجبی

حوزه/ کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی، یکی از پیش نیازهای مهم در راستای کاهش آسیب ها و تبعات نامطلوب فضای مجازی را تلاش در جهت مسئولیت پذیر کردن کاربران شبکه های اجتماعی دانست.

علی محمد رجبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که شیوع ویروس کرونا موجب شد تا ضرورت توسعه و استفاده از خدمات برخط، تمام قد خودنمایی کند و کرده و از سویی توانمندی ها و خلأهای موجود در زیرساخت ارتباطی کشور بار دیگر خود را نشان دهد، اظهار داشت: پایش وغربالگری سلامت، دورکاری کارمندان، آموزش راه دور دانش آموزان ودانشجویان، ارائه خدمات عمومی و حاکمیتی به مردم، تأمین نیازهای روزمره و مایحتاج عمومی و شاید صدها نیازمندی ضروری دیگر برای اداره کشور در شرایطی که نیاز است بیشتر در خانه بمانیم، همه و همه نشان دادند که کشورداری در هزاره سوم نیازمندی هایی دارد که اگر به موقع شناسایی و به آنها پاسخ ندهیم، کشور را با چالش های جدی روبرو خواهد کرد.

کارشناس فضای مجازی افزود: درمورد نیاز کشور به شبکه ملی اطلاعات با زیرساخت های ارتباطی پر سرعت و پایدار که توانایی پاسخ به نیازهای خدماتی کاربران و نگهداری و مدیریت کلان داده های ملی را در خود داشته باشد، بسیار صحبت شده اما با این حال شواهد نشان می دهد که شبکه ملی اطلاعات حداقل در بخش زیرساخت های ارتباطی در وضعیت قابل قبولی است، ولی سوال این است که چرا با وجود این زیرساخت ها، در روزهای کرونایی شاهد بروز چالش های جدی در ارائه پایدار خدمات برخط به خصوص در بخش حاکمیتی هستیم!؟

وی اضافه کرد: البته به این سوال می توان از منظر های مختلف پاسخ داد، مثلاً رشد نامتوازن زیرساخت در مقایسه با خدمات به ویژه در بخش حاکمیتی، سرعت و شتاب زیاد بخش خصوصی و معطوف شدن نگاه ها به آن، غفلت از دولت الکترونیک، کافی نبودن عزم ملی برای یکپارچه سازی واتصال سامانه های حاکمیتی و غیره که در این باره مطرح است، با این حال موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده و غالباً اهمیت آن نادیده گرفته می شود موضوع هویت معتبر در فضای مجازی است.

کارشناس فضای مجازی ادامه داد: باید توجه داشت که هویت معتبر محدود به افراد نیست، بلکه تمام ابزارهای ارتباطی دیجیتال و هر آن چیزی که می تواند به صورت صفر و یک در فضای مجازی به کاربر یا سامانه ها معرفی شود را شامل می شود.

وی بیان داشت: اگر بخواهیم به زبان ساده بیان کنیم هر موبایل، رایانه شخصی، سرور، سامانه خدماتی، مکان جغرافیایی و هر چیزی از این جنس، همگی می توانند دارای هویت معتبر در فضای مجازی باشند.

رجبی افزود: احراز هویت نقطه شروع ارائه بسیاری از خدمات به خصوص از جنس حاکمیتی و مالی است، فرض کنید شما نیاز داشته باشید تا خدمتی الکترونیک از شهرداری یا بیمه و یا گمرک دریافت کنید، پرونده قضایی خود را پیگیری کنید، در همه این خدمات احراز هویت کاربر و اصالت درخواست از مهمترین نیازمندی های شروع ارائه خدمت است، ضمن آن که هویت معتبر در بخش خصوصی نیز چالشی پیش روی توسعه پایدار خدمات به خصوص در فناوری های مالی است.

وی همچنین ابراز داشت: فضای پر التهاب خبری و شایعات گوناگون در روزهای شیوع کرونا در کشور، ضربات سنگینی به اعتبار نهادهای مرجع و تصمیم گیر زده و اگر امکان مسئولیت سازی و مسئولیت پذیری کاربران شبکه های اجتماعی فراهم بود، قطعاً مدیریت تحولات پساکرونا راحت تر می شد.

کارشناس فضای مجازی گفت: به عناون مثال چنانچه هویت معتبر در فضای مجازی در اختیار وزارت بهداشت بود به جای صرف هزینه، زمان و توان طاقت فرسا، می شد به جای سامانه ۴۰۳۰ که دارای ضریب خطای بالایی است از پیام رسان های بومی برای پایش، غربالگری و پشتیبانی پزشکی استفاده کرد.

رجبی همچنین افزود: اگر موضوع هویت که در شهریور ۹۸ در قالب سند «نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور» به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده، به موقع عملیاتی شده بود شاید امروز می توانستیم با آسودگی بیشتر برای دورکاری کارمندان دولت تصمیم بگیریم، همچنین دغدغه های آموزشی کمتری می داشتیم  و با فروش اعتباری از اقشار آسیب پذیر حمایت می کردیم، با سهمیه بندی الکترونیکی برای تامین وسایل بهداشتی و مواد ضد عفونی به چالش نمی خوردیم، شایعات مخرب زمین گیرمان نمی کرد و ده ها شاید دیگر که خلأ آن ها امروز بیشتر به چشم می آید.

وی در خاتمه ابراز داشت: برای رسیدن به قله های پیشرفت و برداشتن بلند  گام دوم انقلاب می بایست کشورداری مدرن را پیاده سازی کنیم و این مهم محقق نمی شود مگر آنکه ابزارهای لازم برای آن را ایجاد کنیم و هویت معتبر در فضای مجازی قطعاً یکی از الزامات اساسی و پایه ای برای تحقق این هدف است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    0 0
    ریش زیبایی خدایی برای مردان است ، آن را برجسته ارائه دهیم ، و از زیور الهی لذت ببریم .