پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی ربانی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: جهاد رسانه ای بصیرت افزا، لازمه مقابله با جریان های انحرافی مدعی در عرصه مهدویت است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی ربانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک فرارسیدن نیمه شعبان به همه عاشقان و ارادتمندان امام زمان(عج) اظهار داشت: یکی از مسایلی که به عنوان آسیب در مساله انتظار و مهدویت باید مورد توجه باشد، رفتارهای احساسی و بدون پشتوانه منطقی و عقلانی است که خود نشانه ای از شتابزدگی در جامعه آن هم برپایه گزاره هایی است که چنان استوار و مُتقن نمی باشند.

وی افزود: برخی حدسیات و برداشت هایی در جامعه به عنوان نشانه های ظهور مطرح می شود که نمی توانیم برای آن ها توجیه مناسب و منطقی و عقلانی داشته باشیم و اساساً نباید به این مسایل دامن زد چرا که در گذشته نیز اگر ما تاریخ اسلام و شیعه را بنگریم از این زاویه و به خاطر این شتابزدگی هایِ احساسی، ضربه ها و لطمات بسیاری خورده ایم.

لزوم جهاد رسانه ای در راستای تعمیق معارف مهدوی

عضو انجمن مهدویت حوزه علمیه قم همچنین خاطرنشان کرد: از این حیث جامعه اسلامی از رسانه ها انتظار دارد که در این عرصه به گونه ای عمل شود که رفتارهای مربوط به تهییج و ایجاد علاقه به حضرت صاحب الزمان(عج) باعث برداشت های غلط از مساله مهدویت و تلقی شتابزده و انحرافی نشود بلکه بر عکس به تعمیق باورهای مهدوی افراد جامعه کمک کند.

وی گفت: از سوی دیگر انتظار می رود که رسانه های جمعی از جمله صدا و سیما، صرفاً انتقال دهنده مطالب و انعکاس دهنده اخبار نباشند بلکه نقش مهم و کلیدی در بحث فرهنگ سازی و جریان سازی ایفا کنند.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی همچنین با اشاره به اهمیت برخورداری از دکترین ها و پیوست های فرهنگی در خصوص نوع فعالیت رسانه ها ابراز داشت: از منظر آموزه های دینی، رسانه نباید هر رطب و یابسی را به عنوان خبر و اطلاع رسانی منتشر کند بلکه در این باره به تعبیر مقام معظم رهبری باید پشت نقل قول ها و فعالیت های رسانه ای، یک نوع بینش و حکمتی وجود داشته باشد، خصوصاً در رابطه با ترویج و تبیین آموزه ها و معارف ناب مهدوی که نیاز به جهاد رسانه ای توأم با بصیرت عمیق احساس می شود.

مراقب تحرکات رسانه ای جریان های انحرافی باشیم

وی تأکید بر این که متاسفانه در سال های اخیر شاهد تحرکات رسانه ای و شیطنت هایی از سوی جریان های انحرافی مدعی مهدویت بوده ایم، گفت: بی شک بصیرت افزایی در این باره و اطلاع رسانی درست و شفاف و متعهدانه، یک حرکت بسیار ارزشمندی است که نزد خدای متعال بالاترین اجر و ثواب را به همراه دارد و لذا رسانه های متعهد و دین مدار که در این زمینه ها به جهاد رسانه ای مشغول هستند، در خط مقدم تبیین فرهنگ مهدی باوری قرار دارند.

وی یادآور شد: از این حیث بنده معتقدم رسانه هایی چون خبرگزاری حوزه باید بیش از سایرین، این تدبیر را داشته باشند که فراتر از اطلاع رسانی های مرسوم در این بخش به جریان سازی خبری و تعمیق باورهای مهدوی عنایت کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین بیان داشت: نکته حائز اهمیت دیگر این است که ما صرفاً نباید به تولید و انتشار اخبار خوب در جامعه قانع باشیم، بلکه گاهی مهم تر این کار، هنرمندی ما در چگونه ارایه و عرضه کردن اخبار خوب به مخاطبان است، به گونه ای که گاهی می توان به شیوه های جذاب و مختلف، یک خبر خوب را بازتولید و منتشر کرد.

پاسخ به شبهات تکراری به بهانه کرونا

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که عده ای به بهانه شیوع کرونا، شبهاتی را مطرح می کنند که طی پنجاه سال گذشته بارها به آن ها پاسخ منطقی و مستدل داده شده است، گفت: در این خصوص باید ضمن اشراف به اقتضائات و نیازهای روز با هنرمندی رسانه ای و فرهنگی به این شبهات پاسخ داد چرا که این مساله باعث می شود معارف دینی و مهدوی بهتر و بیشتر در ذهن و فکر نسل جوان نهادینه شود.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی همچنین افزود: در کمیته مهدوی ستاد مبارزه با کرونا بر چند نکته کلیدی تأکید کردیم، از جمله لزوم بسترسازی برای آشتی مردم با خدا و نزدیک شدن هر چه بیشتر آن ها به مباحث دینی و معنوی که ایام نیمه شعبان و این ماه پرفضیلت، فرصت بسیار مغتنمی در این خصوص است.

بی صاحب و سرپرست نیستیم

وی اظهار داشت: نکته مهم بعدی این است که ما در این ایام به ویژه مردم را متوجه این مساله کنیم که آن ها بی صاحب نیستند و اگر دستشان در دست امام عصر(عج) باشد از مشکلات و سختی ها به سلامت عبور خواهند کرد و رسانه ها در این باره به خوبی می توانند تنهایی و غربت بشر و لزوم اتکای به ولی خدا را نشان داده و بر این مساله تاکید نمایند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: ما باید با هنرمندی و با استفاده درست از ابزار رسانه و هنر در دنیای کنونی از جمله شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، به همگان یادآور شویم که باید امام زمان(عج) در جای جای زندگی انسان حضور داشته باشد و همه عمر ما با اعتقاد راسخ به حضرت بقیه الله الاعظم(عج) سپری شود تا بتوانیم به سرمنزل سعادت راه پیدا کنیم و گرنه دچار ضلالت و گمراهی می شویم.

وی افزود: به خصوص در دوران اضطرار همچون شیوع بیماری ها و مشکلات و غیره، این رویکرد باید بیش از پیش در جامعه به همت رسانه ها تقویت شود.

لزوم پناه بر امام زمان(عج) در همه شرایط و زمان ها

عضو انجمن مهدویت حوزه علمیه قم بیان داشت: همان طور که امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود در کوران جنگ اُحد وقتی مضطر می شدیم به رسول خدا(ص) پناه می بردیم ما نیز در زمانه شیوع کرونا که دچار اضطرار هستیم باید پناه بر امام زمان(عج) ببریم و از ایشان بخواهیم که ما را در این شرایط سخت همچون همیشه ایام یاری دهند و قطعاً این استغاثه و التجا به ایشان، بسیار مفید به حال ماست.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: گرچه ولی عصر(عج) به ظاهر و آن هم بنابر حکمت و مصلحت الهی از دیده ها پنهان هستند و ما توفیق رویت چهره دلربای حضرتش را نداریم اما حضور و تاثیرگذاری ایشان در نظام هستی یکی از کلیدی ترین باورهای ما شیعیان است چنان که برپایه آموزه های مسلم دینی به ما یاد داده اند که اگر حجت خدا نباشد زمین اهلش را در خود می بلعد.

وی گفت: خود حضرت نیز بارها به یاران خاص خود فرموده اند که ما همواره به یاد شما هستیم و از احوالات شما بی خبر نمی مانیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha