پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محمدحسین ظریفیان

حوزه/مدیرکل مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما بابیان این‌که پیام‌رسان‌های خارجی امنیت روانی و آبروی مردم را تهدید می‌کنند، گفت: حمایت حاکمیت و مشارکت مردم رمز موفقیت پیام‌رسان‌های داخلی است.

محمدحسین ظریفیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به اهمیت حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی اظهار داشت: در خصوص استفاده از پیام‌رسان‌های بومی سخن‌های زیادی تاکنون گفته‌شده که همه این گفته‌ها در واقع بر ضرورت حمایت و استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی تأکید داشته‌اند.

وی به استخراج اطلاعات میلیون‌ها کاربر ایرانی توسط تلگرام اشاره کرد و گفت: لازم نبود تجربه‌ای تلخی سوءاستفاده تلگرام از کاربران ایرانی را به تجربه‌های تلخ دیگر اضافه کنیم که در سال‌های اخیر بارها آن‌ها را شاهد بودیم.

ظریفیان تصریح کرد: اگر اهتمام مسئولان به موضوع شبکه‌های اجتماعی بومی بیش از این بود امروز شاهد این‌گونه اقدامات از سوی شرکت‌های پیام‌های رسان خارجی نبودیم.

وی ادامه داد: روح جمعی ایرانیان نسبت به موضوعی که با امنیت پیوند خورده باشد، بسیار بالاست به‌طوری‌که انسجام روح جمعی را همین روزها در مبارزه با پیشگیری درمان کرونا می‌بینیم به‌طوری‌که مردم برای امنیت خودشان حاضر می‌شوند در روز طبیعت در خانه بمانند.

مدیرکل مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما تصریح کرد: چون مردم این را درک و اتفاق‌نظری بین آن‌ها حاصل شد و این همکاری منجر به این شد که جامعه در این موضوع انسجام پیدا کند.

وی تأکید کرد: اگر درباره مخاطرات شبکه‌های اجتماعی نیز شاهد بازی‌های سیاسی برخی از بخش‌ها و همچنین سوءاستفاده برخی از نامزدهای انتخاباتی نبودیم، دغدغه رهبر انقلاب، مراجع و علما درست فهمیده  می شد، توجه به رسانه‌های بومی و زیرساخت‌ها جدی گرفته می‌شد.

ظریفیان با بیان این‌که صداوسیما برای اغنای جامعه در این زمینه تلاش زیادی کرد، افزود: متأسفانه بخش‌های مسئول در دولت موضوع را سیاسی جلوه دادند به‌طوری‌که جامعه اغنا نشد و مردم فکر کردند که اگر تلگرام فیلتر شود زندگی و نفس آن‌ها گرفته می شود.

وی ادامه داد: یک دوگانه سازی بی‌مورد و کودکانه در کشور شکل گرفت و امروز شاهد هستیم که امنیت روانی، حیثیت و آبروی مردم را پیام‌رسان‌های خارجی تهدید می‌کنند.

ظریفیان ابراز داشت: انتظار می‌رود این تجربه تلخ مسئولان امر را بیدار کند و مسئولان جناحی به موضوعات نگاه نکنند و درصدد حل مشکلات ریزودرشت شبکه‌های بومی وارد عمل شوند.

پیام‌رسان‌های داخلی به‌خوبی می‌توانند جای پیام‌رسان‌های خارجی را پر کنند

وی خاطرنشان کرد: پیام‌رسان‌های داخلی به‌خوبی می‌توانند جای پیام‌رسان‌های خارجی را پر کنند و این ما هستیم که باید با استفاده از این پیام‌رسان‌ها راه را بر روی پیام‌رسان‌های خارجی ببندیم.

ظریفیان ادامه داد: بخش اعظمی از رشد پیام‌رسان‌های خارجی به خاطر مشارکت و بهره‌برداری ما ایرانی‌ها است و اگر ما استفاده از این پیام‌رسان‌ها را کنار بگذاریم، قطعاً راه برای پیام‌رسان‌های داخلی باز می‌شود.

وی به سیل حضور مردم در تلگرام اشاره کرد و گفت: حضور ۴۰ میلیون کاربر ایرانی در تلگرام موجب شده است که سرویس‌های جاسوسی غربی و اسرائیلی مبالغ هنگفتی را در اختیار این شرکت قرار دهند تا اطلاعات و تبادلات مردم ایران در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

مدیرکل مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما به اهمیت حضور کاربران ایران در شبکه‌های اجتماعی داخلی اشاره کرد و بیان داشت: اگر کاربران ایرانی در پیام‌رسان‌های داخلی عضو شوند، همین کار موجب می‌شود پیام‌رسان‌های داخلی توانایی رقابت با پیام‌رسان‌های خارجی را داشته باشند.

حمایت حاکمیت و مشارکت مردم رمز موفقیت پیام‌رسان‌های داخلی است

وی تصریح کرد: حمایت حاکمیت و مشارکت خود ایرانی‌ها از پیام‌رسان‌های داخلی می‌تواند موجب رشد و توسعه پیام‌رسان‌های داخلی شود.

ظریفیان تأکید کرد: نکته اصلی اینجاست که مسئولان باید یکپارچه در راستای حمایت از پیام رسان‌های داخلی گام بردارند و دیدگاه‌های سیاسی را در این زمینه کنار بگذارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • someone IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 0
    اگر تلگرام رو فیلتر نمی‌کردن و ما رو مجبور نمی‌کردن که از پیام‌رسان داخلی استفاده کنیم، به احتمال زیاد بعضی از پیام‌رسان‌های داخلی رو نصب می‌کردم چون امکاناتشون چندان هم بد نیست. ولی وقتی به شعور بنده احترام نمی‌گذارن و می‌خوان به زور برام تصمیم بگیرن، امکان نداره زیر بار برم. اگر واقعاً نظر مردم براتون مهمه، سالم رقابت کنید و انتخاب نهایی رو هم بگذارید به عهده‌ی خود مردم. این همه سرویس داخلی داریم که علیرغم وجود رقبای خارجی، مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفتن بدون این که کسی مجبورشون کرده باشه.