یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حسن روحانی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: وام یک میلیون تومانی مثل قبل نیست و ۱۲ درصد سود آن را دولت پرداخت می کند و این وام قرض الحسنه شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور صبح امروز در جلسه اقتصادی دولت، گفت: در جلسه اقتصادی دولت در سخنانی افزود: در بحث کرونا، یک بحث محدودیت‌هایی است که تحت عنوان فاصله اجتماعی هوشمند باید انجام گیرد که به تدریج به طور منظم به اطلاع مردم می‌رسد و اقداماتی که مجاز است، اقداماتی که باید مردم دست نگه دارند، کسب و کارهایی که می‌توانند فعالیت کنند، کسب و کارهایی که هنوز نمی‌توانند فعال باشند، بخش‌های آموزشی که هنوز نمی‌توانند فعال باشند، بخش حمل و نقل و سایر مسایل در بخش‌های مختلف برای مردم توضیح داده می‌شود.

رئیس جمهور ادامه داد: یک بخش هم در زمینه نوعی کمک دولت به رسته‌ها و مشاغلی است که در این دو ماه به دلیل مساله ویروس کرونا تحت فشار قرار گرفته اند و کسب و کار آن‌ها با مشکلات مواجه شده است.

آقای روحانی افزود: در اینجا ما در مجموع یک بسته یکصد هزار میلیارد تومانی را مدنظر قرار دادیم که این بسته بخشی مربوط به بهداشت، دارو، درمان و تجهیزات پزشکی و بخشی هم مربوط به صندوق بیمه بیکاری است.

وی اضافه کرد: این در واقع بخش بلاعوض و پرداخت پولی است که توسط دولت برای مسایل کرونا انجام می‌شود.

رئیس جمهور از واریز وام یک میلیون تومانی به حساب یارانه بگیران قبل از ماه مبارک رمضان و به صورت قرض الحسنه و بدون سود خبر داد.

آقای حسن روحانی در جلسه اقتصادی دولت، افزود: قرار بود ۲۳ هزار میلیارد تومان در قالب وام با سود دوازده درصد به یارانه بگیران پرداخت کنیم، اما در جلسه امروز این موضوع را بررسی کردیم که این تسهیلات را به وام قرض الحسنه تبدیل کنیم و تصمیم گرفتیم که سود این تسهیلات را دولت بعهده بگیرد.

رئیس جمهور همچنین گفت: مقرر شد، این وام در روزهای اول ماه اردیبهشت یعنی از چهارم تا ششم این ماه به حساب‌های یارانه بگیران واریز شود.

آقای روحانی همچنین از اختصاص حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات به صاحبان کسب و کارهایی در ۱۰ رسته خبر داد که تحت فشار شدیدتری قرار گرفتند.

رئیس جمهور گفت: به خانوارهای نیازمند وام یک میلیون تا دو میلیون تومانی به صورت قرض الحسنه و با سود ۴ درصد پرداخت خواهد شد.

آقای حسن روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه ستاد اقتصادی دولت و در تشریح چگونگی پرداخت یارانه‌های ویژه به خانوارهای یارانه بگیر‏، افزود: روزهای اولیه اردیبهشت یارانه یک میلیون تومانی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت در عین حال تلاش ما این است که تا قبل از ماه مبارک رمضان این یک میلیون تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز شود.

آقای روحانی همچنین گفت:​ البته طی روزهای جاری به مردم اطلاع داده خواهد شد آن‌هایی که مایل هستند از این وام قرض الحسنه استفاده کنند، آمادگی خود را از طریق پیام اعلام کنند.

رئیس جمهور افزود: این مبلغ پرداختی در اردیبهشت ماه، در تیرماه از یارانه آن‌ها کسر خواهد شد.

آقای روحانی گفت: ما پیش از این اعلام کرده بودیم که به سه میلیون نفر که در شرایط مضیقه اقتصادی زندگی می‌کنند، یارانه ویژه‌ای برای چهار ماه بین ۲۰۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان به آن‌ها پرداخت کنیم که در اسفند سال گذشته و فروردین امسال پرداخت شد که درماه اردیبهشت و خرداد ماه نیز پرداخت خواهد شد.

رئیس جمهور ادامه داد: علاوه بر این چهارپرداخت، یک پرداخت ویژه هم در ماه مبارک رمضان هم به این سه میلیون خانوار اضافه پرداخت خواهد شد.

آقای روحانی گفت: موضوع بعدی چهار میلیون خانواری بود که از قبل اعلام شده بود که به این افراد وام یک میلیون تا دو میلیون تومانی به صورت قرض الحسنه و با سود ۴ درصد پرداخت خواهد شد، که بر روی این موضوع برنامه ریزی وجود دارد که انجام خواهد شد.

به ۱۰ رسته شغلی وام ۵۲ هزار میلیارد تومانی پرداخت می شود

رئیس جمهور گفت: ۵۲ هزار میلیارد تومان وام به کسانی با شرایط ویژه تعلق می‌گیرد که این وام شامل ۱۰ رسته شغلی است.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه ستاد اقتصادی دولت افزود: رسته‌هایی که در این ایام تحت فشار بیشتری قرار گرفته اند و کسب و کار آن‌ها با مشکلاتی مواجه بوده حدود ۱۰ رسته شغلی هستند و وزارتخانه‌های مربوط از جمله وزارت گردشگری، صنعت و کار همچنین سایر وزارتخانه‌های مربوط در این زمینه مشغول فعالیت هستند و تلاش ما این است که همه اقدامات برای تخصیص این ۵۲ هزار میلیارد تومان وام به افرادی که تحت تاثیر شرایط قرار گرفته اند انجام و این وام در اردیبهشت ماه پرداخت شود.

رئیس جمهور گفت: در اواخر ماه اردیبهشت این وام به افراد مذکور تعلق خواهد گرفت و آن‌ها با مراجعه به بانک می‌توانند برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند امیدواریم از اواخر اردیبهشت تا پایان خرداد این تسهیلات به تدریج به همه افرادی که مشمول دریافت وام هستند پرداخت شود.

آقای روحانی افزود: این تسهیلات متفاوت است و شامل حال کسانی می‌شود که در شرایط بحرانی کارگری را اخراج نکرده باشند اگر بنگاه اقتصادی کوچکی یا بنگاه متوسطی کارگری را اخراج کرده باشد این تسهیلات شامل حال آن‌ها نمی‌شود.

رئیس جمهور گفت: این وام به منظور جبران کاری که کارفرمایان در شرایط بحرانی در حق کارگران انجام دادند پرداخت می‌شود و به نوعی سرمایه در گردش نیز برای آن‌ها محسوب می‌شود.

ترخیص یک میلیون تن کالای اساسی از گمرک

رییس جمهور از ترخیص یک میلیون تن از ۴ میلیون تن کالای اساسی موجود در گمرک خبر داد.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه اقتصادی دولت افزود: حدود ۴ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات ما هست و تلاش بر این بود که ما راهی را در نظر بگیریم که همه این کالاها از گمرک ترخیص شود و آن کالاهایی که در کشتی هست پیاده شود.

رئیس جمهور گفت: خوشبختانه از این ۴ میلیون تن کالایی که گفتیم ترخیص می‌شود تا امروز یک میلیون تن کالا ترخیص شده است.

وی افزود: این تحول بزرگی برای بازار ما ایجاد می‌کند و آن ۳ میلیون تن کالای باقیمانده هم انشاءالله ظرف هفته‌های آینده ترخیص می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

آقای روحانی گفت: این هم به هرحال شرایط خوبی برای کالاهای اساسی در بازار بوجود می‌آورد.

رئیس جمهور افزود: در مورد کل سال نیز، هم در جلسه قبل و هم در این جلسه تلاش کردیم برای همه نیازمندی‌های کالاهای اساسی برنامه ریزی کنیم.

وی گفت: مردم ما باید از تامین کالاهای اساسی شان تا پایان سال مطمئن باشند هم ذخائر ما و هم آن مقدار کالای اساسی که باید خریداری شود هم برای تجهیزات پزشکی و هم دارو تقریبا همه برنامه ریزی‌ها انجام گرفته است و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha