شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کمک مومنانه

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما گفت: شرکت در پویش سراسری همدلی و کمک مؤمنانه که رهبر معظم انقلاب بیان فرمودند، در واقع تبعیت از سیره و کلام معصومین(ع) است.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالله متقی زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به بیانات تلویزیونی مقام معظم رهبری در روز نیمه شعبان و دعوت همگان به حضور یکپارچه در رزمایش سراسری همدلی و کمک مؤمنانه اظهار داشت: بر اساس شاخصه های قرآنی و روایات اهل بیت(ع)، مؤمنان و متقین کسانی هستند که بیش از سایرین اهل خیر و نیکوکاری هستند و در رفع هم و غم مردم به خصوص محرومان و فقرا و نیازمندان همه توان و تلاش خود را بکار می گیرند.

وی افزود: بحث احسان و نیکوکاری از نگاه ائمه اطهار(ع) یکی از موضوعاتی است که خیلی مورد تأکید است و در عمل هم ائمه (ع) بیش از سایرین به آن عامل بودند و لذا در قرآن یکی از صفات اهل بیت(ع) را همین ایثار و احسان عنوان می کند، در حالی که خودشان به غذا احتیاج داشتند اما همان غذا را به مسکین، یتیم و اسیر دادند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: در خود قرآن، بیش از صد بار خدای متعال ما را به احسان و نیکوکاری دعوت می کند و به ویژه تاکید می کند که محبت خدا و دوستی خدا با نیکوکاران است، یا در آیه ۲۷۴ سوره بقره، خداوند می فرماید که مومنین کسانی هستند که احسان به دیگران می کنند و اموال خودشان در شب و روز و در نهان و آشکار را می بخشند.

وی بیان داشت: از امام علی(ع) نیز روایت است که فرمودند خوش به حال کسی که به بندگان خدا احسان می کند و برای معاد و قیامت خود زاد و توشه برمی دارد، یا در حدیث قدسی آمده هر کس گرفتاری از مسلمانی را رفع کند، پاداش او با من (خداوند) است و جایگاهی جز بهشت انتظار او را نمی کشد.

وی افزود: امام حسین(ع) نیز در روایتی می فرمایند: حاجت های مردم به سوی شما در رفع نیاز های آنان، نعمت خداست بر شما، پس نعمت خدا را مواظبت کنید و افسرده نکنید یعنی فقرا را نرنجانید از خود و الا به غیر شما این نعمت فرستاده خواهد شد و از شما این نعمت سلب می شود.

حجت الاسلام و المسلمین متقی زاده همچنین با بیان که نحوه و چگونگی احسان و نیکوکاری نیز از اهمیت خاصی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در روایت داریم که اولاً احسان خود را کوچک و حقیر بشماریم یعنی این که زیاد به این کار مغرور نشویم. ثانیاً این که احسان خود را پنهان کنیم و ثالثاً هم این که در کار احسان و خیر، شتاب و عجله کنیم چرا که ممکن است شیطان ما را از این کار پشیمان کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در شرایط پساکرونایی بسیاری از مردم از جمله کسبه و بازاریان و به خصوص کارگران روزمزد، با وضعیت دشوار اقتصادی مواجه هستند، گفت: بر اساس رهنمودی که مقام معظم رهبری ارایه فرمودند و البته با عنایت به این که کلام ایشان ریشه در کلام و سنت اجداد طاهرینشان دارد، ما باید در حرکتی عظیم و پویش سراسری، با ایجاد فضای همدلی مؤمنانه کاری کنیم که کمترین سختی و فشار به قشر محروم و ضعیف جامعه وارد شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما همچنین افزود: به خصوص با توجه به این که در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم، شرکت فعالانه در پویش سراسری همدلی و کمک مؤمنانه به عنوان حرکتی در راستای تبعیت از سیره و کلام معصومین(ع) می تواند مرهمی بر آلام و رنج ها و مشکلات اقشار فقیر و ضعیف جامعه باشد تا آن ها بتوانند در شرایط مساعدتری به روزه گرفتن و انجام عبادات مخصوص ماه رمضان بپردازند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • وحید کاظمی IR ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
    0 0
    وظیفه ی همه ی ما هستش که به هم وطنان نیازمندمان کمک کنیم و پویش ایران همدل بسیار کار خوب و خدا پرستانه ی است