پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
احمد کریمه

حوزه/ حتی روزه گرفتن تمام عمر نمی تواند جای روزه ماه رمضان را بگیرد و کسی هم نمی تواند سرخود روزه ماه رمضان را افطار کند و کسی که این کار را انجام دهد گناه بزرگی مرتکب شده است زیرا روزه ماه رمضان واجب و از ارکان اسلام است و کوچک شمردن آن جایز نیست.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه شیخ احمد کریمه استاد فقه دانشگاه الازهر در سخنان خود در یک برنامه تلویزیونی گفت: حتی روزه گرفتن تمام عمر نمی تواند جای روزه ماه رمضان را بگیرد و کسی هم نمی تواند سرخود روزه ماه رمضان را افطار کند و کسی که این کار را انجام دهد گناه بزرگی مرتکب شده است زیرا روزه ماه رمضان واجب و از ارکان اسلام است و کوچک شمردن آن جایز نیست.

وی افزود: اجازه افطار که در شرع برای مسلمانان در نظر گرفته شده فقط برای بیمارانی است که روزه موجب وخیم تر شدن بیماری آنها می شود کسی هم نمی تواند بیهوده و بدون نظر پزشک، خود را مریض بداند و از این رو کسی که بدون دلیل روزه ماه رمضان را افطار کند، گناهکار است.

کریمه در مورد تشییع و تدفین جنازه بیماران کرونایی نیز گفت: مستحب است لباسی که بیمار در آن از دنیا رفته از بدنش بیرون بیاورند به ویژه اگر به خاطر بیماری از دنیا رفته باشد.

وی افزود: جنازه مومن نباید در خانه بماند و باید بدون مالیدن دست غسل داده شود و فقط بر روی بدن او آب ریخته شود و غسل در اینجا به معنای گذراندن آب بر بدن میت است و مالیدن دست به بدن میت واجب نیست.

استاد الازهر خاطرنشان کرد: اگر غسل دادن بیماری که به خاطر بیماری کرونا از دنیا رفته سخت و پرمشقت باشد می توان او را تیمم داد و شخصی که میت را غسل می دهد باید دستکش به دست داشته باشد و هنگام تکفین نیز تمام جنازه با چیزی پوشانده شود و حتی می توان تکفین را با ابزار انجام داد و در مورد تشییع جنازه نیز با اینکه سنت است، اما اگر چاره ای از ترک آن نباشد جنازه باید به سرعت دفن شود.

شیخ کریمه در مورد نماز میت نیز گفت: نماز میت حتما نباید داخل مسجد باشد و می توان آن را در خیابان یا در ساختمان دیگر یا در قبرستان انجام داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha