شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 896205
۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۲
مدرسه فقاهت

حوزه/ در حالی که ویروس کرونا همه چیز را به تعطیلی کشانده، مدرسه فقاهت، روزانه دروس متعددی از اساتید حوزه های علمیه قم، نجف و لبنان را بارگذاری می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  در ایامی که کرونا دروس حوزه‌های علمیه را تعطیل کرده، روزانه ۲۱ درس از اساتید قم، مشهد، نجف، تهران، اهواز و لبنان دریافت و بارگذاری می‌شود و مسیر تعلیم و تعلم همچنان جریان دارد.

به گفته مهندس جواد جوادی، دروسی که در این ایام در «مدرسه فقاهت» بارگذاری می‌شود شامل ۸ درس اصول، ۹ درس فقه و ۴ درس تفسیر، حدیث و کلام است. تقریر بعضی از درس‌ها به روز دریافت و بارگذاری می‌گردد.

در سال ۱۳۹۹ برخی از درس‌ها از شانزدهم و برخی از پنجم فروردین ماه آغاز شده است. غالب درس‌ها بدون شاگرد است اما برخی با تعداد اندکی از شاگردان برگزار می‌شود.

۴ درس «زنده» برگزار می‌گردد که شامل یک درس از تهران و ۳ درس از قم است و متوسط تعداد طلبه‌هایی که در آن‌ها شرکت می‌کنند، ۱۸ نفر است.

در هنگام «پخش زنده» شاگردان می‌توانند پرسش‌ها و اشکال‌های خود را به صورت متنی ارسال کنند، یک نفر که به عنوان «استادیار» و در محل درس و در کنار کامپیوتر قرار دارد، سوال‌ها را می‌بیند و آن را از استاد می‌پرسد و همزمان شاگردان اینترنتی نیز می‌شنوند و استاد پاسخ می‌گوید.

مهندس جوادی درباره برخی اشکالات فنی گفت: «پخش زنده» دروس مذکور، دارای مشکلاتی است که در حال برطرف کردن آن هستیم. بیشترین مشکل در قسمت ارسال (یعنی کامپیوتر استاد) مشاهده می‌شود مثلا گاهی اینترنت در محل درس دچار مشکلات جزیی می‌شود و صدا قطع می‌گردد که درحال برطرف کردن آن هستیم.

طبق آمار موجود، بیش از ۹۰ درصد از «صوت استاد» به صورت «زنده» توسط شاگردان دریافت می‌شود اما چون باید ارتباط دوسویه و ۱۰۰ درصد برقرار باشد، در حال بهینه‌سازی نرم افزار موجود هستیم.

نرم‌افزاری که هم اکنون از آن استفاده می‌شود چه در بخش سِرور (سرویس‌دهنده اینترنتی) و چه در بخش کلاینت (استاد و شاگرد) در ایران و توسط مجموعه دانش بنیان «صدای بهار» (که در پارک علم وفناوری پردیس مستقر است) طراحی و ساخته شده است.

این نرم‌افزار در سال ۱۳۸۸ ساخته شده و هم اکنون، نیاز به آن بیشتر احساس می‌شود؛ به همین دلیل در حال بازسازی و رفع مشکلات جزیی آن هستیم.

نسخه اندرویدی این نرم‌افزار برای گوشی‌های همراه در فروردین سال ۱۳۹۸ ساخته شده و کاربر می‌تواند هر جا که اینترنت گوشی برقرار باشد، صوت استاد را بشنود و اشکال‌های خود را به صورت متنی مطرح کند.

گفتنی است، سایت «مدرسه فقاهت» به نشانی eShia.ir در دسترس عموم کاربران است؛ علاقه مندان و بویژه طلاب و فضلای حوزه در صورت مشکل می‌توانند در ساعت اداری با تلفن ۷۶۲۵۰۰۲۴ با کد ۰۲۱ تماس بگیرند و پیگیر مشکلات شوند.

منبع: رسا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    0 0
    با عرض سلام، بسیار عالیست اجرتون باخداوند