شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدیر کل فناوری و مدیریت اطلاعات مرکز خدمات حوزه

حوزه/ مدیرکل فناوری و مدیریت اطلاعات مرکز خدمات حوزه‌های علمیه رویکرد اساسی مرکز را ارائه صد در صد خدمات به صورت غیرحضوری دانست و گفت: ضرورت تکریم ارباب رجوع و همچنین توسعه دولت الکترونیک ما را مُجاب می‌کند تا با یک برنامه‌ریزی دقیق بتوانیم خدمتگزاری خود را به طلاب و روحانیون عزیز با نهایت دقت و سهولت در شکل غیرحضوری و الکترونیک متمرکز کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مهدوی در گفتگو با خبرگزاری حوزه با بیان این که این مرکز از ابتدای تأسیس خود تا به امروز، گام‌های مؤثری برای بهبود خدمات الکترونیک برداشته است، گفت: توسعه زیرساخت‌های شبکه‌ای و سخت‌افزاری، توجه به مباحث نرم‌افزاری و سیستمی و همچنین پاسخگویی برخط به طلاب و روحانیون، از مهم‌ترین برنامه‌های مرکز خدمات در این مدت بوده است.

وی افزود: تلاش ما و همکارانمان این بوده است که روز به روز این مسیر را توسعه دهیم و بتوانیم فرآیندهای بیشتری را در سامانه‌های خدمات غیرحضوری مرکز متمرکز کنیم.

مدیرکل فناوری و مدیریت اطلاعات مرکز خدمات حوزه‌های علمیه رویکرد اساسی مرکز را ارائه حداکثری خدمات به صورت غیرحضوری دانست و گفت: ضرورت تکریم ارباب رجوع و همچنین توسعه دولت الکترونیک ما را مُجاب می‌کند تا با یک برنامه‌ریزی دقیق بتوانیم خدمتگزاری خود را به طلاب و روحانیون عزیز با نهایت دقت و سهولت در شکل غیرحضوری و الکترونیک متمرکز کنیم.

وی اضافه کرد: در این مسیر به ارتباطات برون‌سازمانی هم توجه ویژه‌ای شده و به طور مثال امروز اطلاعات اصلی طلاب و روحانیون عزیز را با توجه به ارتباط وثیق با سازمان ثبت احوال کشور دریافت می‌کنیم تا نیازی به گرفتن وقت و هزینه از طلاب بابت دریافت انواع کپی از صفحات شناسنامه و کارت ملی نباشد. همچنین ارتباط برخط مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با همه مراکز حوزوی به سرانجام رسیده تا نیازی به صدور گواهی‌های فیزیکی و مراجعات حضوری در تعامل بین نهادهای حوزوی نباشد. بنابراین رویکرد ما به ویژه در سال‌های اخیر چنین بوده که بتوانیم مراجعات و حضور طلبه را در مرکز خدمات حذف کنیم و آنان به راحتی بتوانند با همان کد تعریف شده الکترونیکی، همه خدمات خود را به صورت غیرحضوری دریافت کنند و زمان خود را بیشتر و بدون دغدغه در ایفای رسالت حوزوی صرف نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین مهدوی ادامه داد: در این مسیر تکاملی، تصمیم بر آن شد تا با توجه به آماده شدن زیرساخت‌ها و شرایط خاص امروز کشور در شیوع بیماری کرونا، رزمایشی را در ماه مبارک رمضان به اجرا بگذاریم و برنامه‌های خود را محک بزنیم. این رزمایش با هدف برآورد آمادگی سازمانی برای ارائه خدمات غیرحضوری، تکریم بیشتر طلاب عزیز و همچنین مصون ماندن بیشتر آنان از ابتلا به کرونا، در ده روز نخست ماه مبارک در قم و در ادامه در همه استان‌های کشور به مرحله اجرا در می‌آید.

وی با اشاره به این که این رزمایش در میان جامعه هدف اطلاع‌رسانی شده است، اظهار داشت: سامانه‌های «سخا»، «سجا» و «همراه خدمات» به عنوان درگاه‌های خدماتی معرفی شده‌اند تا تمامی درخواست‌های طلاب عزیز در این رزمایش از طریق همین سامانه‌ها اخذ شود. همچنین اگر فرآیندی در سامانه «سخا» پیش بینی نشده، ولی مورد تقاضا و نیاز باشد، طلاب عزیز می‌توانند آن را در بخش «سایر درخواست‌ها» در سامانه سخا ثبت کرده و پس از 24 ساعت کاری پاسخ خود را دریافت کنند.

مدیرکل فناوری و مدیریت اطلاعات مرکز خدمات حوزه‌های علمیه تأکید کرد: قطعاً با توجه به درخواست‌هایی که در این رزمایش در بخش «سایر درخواست‌ها» ثبت می‌شود و همچنین با توجه به مشکلات احتمالی که حین انجام رزمایش رصد می‌شود، می‌توانیم هم‌زمان یا بعد از برگزاری آن، سامانه‌های غیرحضوری مرکز خدمات حوزه‌های علمیه را توسعه دهیم تا ان شاء الله این مرکز به عنوان سازمانی الگو در زمینه خدمات غیر الکترونیک شناخته شود.

وی خاطرنشان کرد: همراهی طلاب و روحانیون در این رزمایش بسیار مهم است و ما امیدواریم بتوانیم اعتماد بیشتر آنان را در زمینه دریافت خدمات از طریق غیرحضوری جلب کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مهدوی در پاسخ به پرسشی درباره شیوه ارائه غیرحضوری اسناد پرداختی بیمه تکمیلی طلاب گفت: در این باره باید توضیح داد که ما در کنار خدمات غیرحضوری مرکز خدمات حوزه‌های علمیه مانند پذیرش، وام و ...، خدمات دیگری هم داریم که توسط سازمان‌های همراه مرکز مانند سازمان تأمین اجتماعی، سازمان خدمات درمانی و سازمان بیمه مازاد درمان آسیا ارائه می‌شود. بدیهی است که این سازمان‌ها بر اساس فرآیندهای خودشان خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی اضافه کرد: تلاش ما به‌ویژه در این سال‌های اخیر بر آن بوده که این سازمان‌های همراه هم توسعه‌های ویژه‌ای در ارائه خدمات غیرحضوری الکترونیکی داشته باشند؛ اما در عین حال در برخی خدمات، ملاحظاتی وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین مهدوی افزود: یکی از ابعاد خدمات الکترونیکی، امکان پذیر بودن انجام آن است؛ به بیان دیگر نباید ملاحظاتی مانند ملاحظات حقوقی درباره ارائه خدمات وجود داشته باشد؛ در حالی که هنوز برخی خدمات مانند ارائه اسناد درمانی یا ضمانتی دارای ملاحظاتی هستند که اصالت سند در حسابرسی‌ها بخشی از این ملاحظات است. با این حال به دنبال آن هستیم تا با پیگیری بیشتر به‌ویژه در زمان اجرای رزمایش، این مطالبه را از سازمان‌های همراه داشته باشیم که این خدمات را نیز غیرحضوری کنند که البته ممکن است در این زمینه برخی قوانین هم نیاز به اصلاح داشته باشند.

وی اذعان کرد: البته خود این سازمان‌ها هم به این ضرورت پی برده و قول‌هایی داده‌اند تا این اصلاحات را در دستور کار خود قرار دهند؛ اما وظیفه ما هم پیگیری امر خواهد بود که انجام شده و می‌شود.

مدیرکل فناوری و مدیریت اطلاعات مرکز خدمات حوزه‌های علمیه همچنین از طلاب و روحانیون تقاضا کرد با مشارکت فعال در رزمایش، یاری گر آن اداره کل برای ارتقای سامانه‌ها و خدمات غیرحضوری باشند.

وی گفت: همه راهنمایی‌های لازم در سامانه‌ها وجود دارد و با این حال شماره تلفن 02531200 نیز در خدمت طلاب عزیز است تا پاسخ پرسش‌های احتمالی خود را دریافت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین مهدوی بیان داشت: ما در پایان این رزمایش و به قید قرعه، جوایز نفیسی به شرکت‌کنندگان در رزمایش و به پاس قدردانی از همراهی آنان تقدیم خواهیم کرد و امیدواریم که بتوانیم با کمک همه طلاب و روحانیون عزیز، فضای استفاده از ظرفیت‌های غیرحضوری را گسترش دهیم.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره لزوم حضور مقتدرانه در فضای مجازی اظهار داشت: بر اساس این رهنمود حضرت آقا، حضور قدرتمندانه در فضای مجازی یک وظیفه است و البته شیوع کرونا هم نشان داد که تقویت زیرساخت‌ها در فضای مجازی نیز یک ضرورت دیگر است.

مدیرکل فناوری و مدیریت اطلاعات مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با بیان این که این رزمایش سبب افزایش انگیزه‌های مسئولان، طلاب و همچنین سازمان‌های همراه برای افزایش ارائه خدمات غیرحضوری می‌شود، خاطر نشان کرد: یکی از درخواست‌های همیشگی ما از طلاب و روحانیون محترم این است که مهارت خود را در زمینه استفاده از فناوری و خدمات غیرحضوری افزایش دهند؛ چراکه در این صورت، امکان ما هم برای توسعه این حوزه بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha