پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
همتیان

حوزه/ بشریت امروز به این نتیجه می رسد که این راهی را که تا کنون رفته اشتباه است. اشتباه آنها این بود آن زمانی که باید در خانه اهل بیت(ع) می آمدند، فاصله گرفتند و نیامدند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان در گفتگو با خبرنگار  خبرگزاری حوزه، با اشاره به سیره معصومین(ع) در ماه رمضان گفت: ماه رمضان، فضیلت و بزرگی آن به قرآن است. ماهی است که خدا بندگانش را به مهمانی دعوت کرده است.

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: وقتی به سیره اهل بیت(ع) دقت می کنیم، متوجه می شویم که جایگاه خاصی برای ماه رمضان قائل بودند و سعی می کردند این جایگاه را به دیگران هم انتقال بدهند.

این استاد اخلاق اظهار داشت: پیامبر(ص) در آخر ماه شعبان برای ورود به ماه رمضان، از ویژگیهای این ماه فرمودند« ماه رمضان ماه غفران، رحمت و ماهی است که انسان جواز عبور از پل صراط را پیدا می کند. در این ماه میزبان خدا و او اطعام دهنده و برآورنده کننده دعا است.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان گفت: در سیره حضرت علی(ع) آمده است که ایشان به دنبال بهترین اعمال بودند که یکی از بهترین اعمال دوری از گناه و لغزش است و برای همین فرمودند «روزه فقط امساک از غذا نیست بلکه باید اعضاء وجوارح و قلب و نیت انسان هم روزه باشد».

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه ادامه داد: از دیگر سیره حضرت این بود که همه تلاش شان را بکار می گرفتند تا در دین شان ثابت قدم بمانند و همین کار را هم کردند و تا آخرین لحظه عمر شان در دنیا دین خود را حفظ نمودند.

این استاد اخلاق بیان داشت: در سیره دیگر اهل بیت(ع) آمده است که این بزرگواران اهل انفاق، دستگیری از فقرا و مستمندان بودند. وقتی ماه رمضان نزدیک می شد، اهل بیت(ع) خوشحال بودند که این نعمت را خدا به آنها داده تا این ماه عظیم را درک کنند حتی وقتی ماه رمضان تمام می شد امام سجاد(ع) اشک می ریخت و گریه می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان گفت: در عید فطر امام سجاد(ع) همه غلامان را جمع می کرد، خطاهای آنها را گوش زد می کرد و بعد آنها را می بخشید و از همین موضوع به عنوان کلاس درس استفاده می کرد وآنها را به یاد قیامت و روزهای سخت عالم دیگر می انداخت.

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: درس دیگر سیره اهل بیت(ع)، عفو و گذشت است. انبیاء الهی اهل عفو و گذشت بودند. برادران یوسف، این پیغمبر را سالهای متمادی در سختی قرار دادند، اما در لحظه آخر آنها را مورد بخشش قرار داد. امام سجاد(ع) هم در ماه رمضان همین درس را به ما می دهد که بیاییم نسبت به دیگران بخشش و اهل عفو و مهربانی باشیم. از خطاهای هم دیگر درگذریم.

این استاد اخلاق گفت: اهل بیت(ع) از خطاهای دیگران می گذشتند، خدا هم خود این گونه است. وقتی حضرت حق این گونه است ما هم باید به این صورت رفتار کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان گفت: ماه رمضان، شب قدر دارد که دارای جایگاه بسیار بالایی است. ارزشش از هزار ماه بالاتر است. محور این شب امام حی و زنده حضرت ولی عصر(عج) است.

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: در این شب فوج فوج فرشتگاه به محضر حضرت ولی عصر(ع) می آیند. به وسیله امام است که مشکلات از بین می رود و اگر امروز جامعه گرفتار مشکلات شده بی دلیل دوری از اهل بیت(ع) است.

این استاد اخلاق بیان داشت: اگر مردم خود را از سیره اهل بیت(ع) جدا ندانند و سیره این بزرگواران را در زندگی اجرا کنند، قطعا مشکلات هم از بین می رود.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان گفت: بشریت امروز به این نتیجه می رسد که این راهی را که تا کنون رفته اشتباه است. اشتباه آنها این بود آن زمانی که باید در در خانه اهل بیت(ع) می آمدند، فاصله گرفتند و نیامدند.

 قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: یکی دیگر از سیره اهل بیت(ع) در این ماه، توجه به ادعیه بود. ائمه(ع) در بحث دعا دارای مکتب بودند. امام سجاد(ع) به انسان می آموزد که چگونه از خدا بخواهیم، چه بخواهیم. دعای کمیل و دعای سحر همه منشور تربیتی واخلاقی است که بدست ما انسانها رسیده است.

وی بیان داشت: امروز اگر دنیا و بلاد اسلامی گرفتار این ویروس منحوس شده به دلیل بی توجهی به سیره اهل بیت(ع) است که باید با دعا، ارتباط با اهل بیت(ع) از این مشکلات بیرون بیاییم.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha