دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام نعمت الله آزموده

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد گفت: بر اساس آموزه‌های دینی مصادیق و ظرفیت‌های انفاق و مواسات خیلی گسترده‌تر از ثروت مادی است؛ ازاین‌رو باید از تمام ظرفیت‌هایمان برای مواسات استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به اجرای رزمایش مواسات در استان، اظهار کرد: باید از تمام ظرفیت‌هایمان برای مواسات استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه قرآن در چندین آیه می‌فرماید اهل ایمان و تقوا «مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ» هستند، گفت: در معارف ما، دایره مصادیق و ظرفیت‌های «رزق» خیلی گسترده‌تر از ثروت مادی است.

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: قرآن نمی‌گوید: من اموالهم ینفقون (از اموالشان انفاق می‌کنند) بلکه می‌گوید «مِمَّا رَزَقْناهُمْ»، لذا امام صادق (ع) ذیل همین آیه می‌فرمایند: «إنَّ مَعنَاهُ وَ مِمَّا عَلَّمْنَاهُمْ یَبُثُّونَ».

وی اضافه کرد: مفهوم آیه این است از علوم و دانش‌هایی که به آنها تعلیم داده‌ایم نشر می‌دهند و به نیازمندان می‌آموزند. اگر جوان دانشجویی که ریاضی، شیمی یا فیزیک‌اش خوب است، به بچه‌های مستضعف کمک کند، مواسات دارد.

حجت‌الاسلام آزموده افزود: از نظر مسائل علمی اگر کسی علمش را مخلصانه منتشر کند، این اقدام زکات به شمار می‌آید. چنان که طبق روایت «زَکاةُ الْعِلْمِ نَشْرُهُ».

وی اظهار کرد: با بدنمان نیز می‌توانیم مواسات داشته باشیم مثل وقتی که بار دیگران را بر می‌داریم. کسانی که اردوی جهادی می‌روند، مواسات انجام می‌دهند. خانه، ماشین و سایر اموال ما ظرفیت استفاده مواساتی را دارند، نه اینکه خانه و ماشین و... را بدهیم در راه خدا و خودمان بی‌خانمان و... شویم، بلکه منظور این است که از آنها هم برای مواسات استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام آزموده افزود: یکی دیگر از آن ظرفیت‌ها «آبرو» است. قرآن می‌فرماید: «وَ لَا یَحُضُّ عَلَی طَعَامِ الْمِسْکِینِ»، این آیات سرزنش می‌کنند که چرا یکدیگر را برای اطعام مسکین ترغیب و تشویق نمی‌کنید؟

وی اضافه کرد: یعنی علاوه بر اینکه از پول خودمان که استفاده می‌کنیم که این یک ظرفیت است، در روز قیامت از ما می‌پرسند چرا از آبرویمان استفاده نکردیم؟ چرا دیگران را بر مواسات و همیاری با مسکین امر نکردیم؟

حجت‌الاسلام آزموده گفت: وقتی کسی آبرو و مقبولیت دارد، باید از آبرویش استفاده کند و باید گفت زکات آبرو هم این است. آن‌هایی که وساطت می‌کنند برای ازدواج یا اشتغال دیگران، آن‌ها نیز برای انفاق از آبرویشان استفاده می‌کنند.

مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد افزود: بر این اساس باید هر کس در هر جایگاه و شرایطی که هست برای شرکت در رزمایش مواسات و کاهش آلام آسیب دیدگان از شیوع کرونا قدمی بردارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha