جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مهدی اقبالی

حوزه/ اگر جامعه از مسیر بندگی فاصله گرفته و مرتکب گناه و فساد می شود و یا آغشته به هر نوع ظلم می شود، به دلیل عدم اعتقاد به معاد و زندگی پس از مرگ است.

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی در گفتگو باخبرنگار خبرگزاری حوزه، با تبریک ماه مبارک رمضان و با اشاره به موضوع معاد و آثار آن گفت: یکی از مسائل مهمی که قرآن و انبیاء الهی به عنوان رسالت تأکید داشتند این بود که باورهای دینی مردم را بسازند.

مدیر مدرسه علمیه علوی افزود: برای همین وقتی همیشه در قرآن ذکری از انبیاء می شود، این دو مسئلۀ توحید و معاد مطرح می شود. گویا این دو موضوع، نقش سازنده ای در زندگی و سعادت انسان دارند.

وی بیان داشت: قرآن وقتی شعار انبیاء را مطرح می کند، به مسئله توحید یعنی « لااله الا الله » اشاره می کند و پیامبر(ص) فرمود« قولوا لااله‌الا الله تفلحوا»؛ و زمانی که سخن از پایان کار و  زندگی انسان مطرح می شود،  انسان این توجه را پیدا کند که انسان خالقی دارد که همه هستی به دست او است و همه آنچه که در این عالم تحقق پیدا کرده، بدست او بوده و سعادت مند شدن انسان نیز به دست خدا است.

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی گفت: قرآن می فرماید «هر که را خدا بخواهد عزیز و ذلیل می کند»؛ اما مهم این است که انسان باورد اشته باشد که در این عالم ماندنی نیست. همه چیز فانی می شود. فقط خدا می ماند و انسانی که تصور می کند ابدی است، اشتباه است. باید بداند در وراء این عالم عالمی دیگر است که شروع آن با مرگ است و اعمال انسان حسابرسی خواهد شد.

مدیر مدرسه علمیه علوی افزود: با این دو نگاه که این هستی و عالم خالقی دارد و مادیات نقشی ندارد و این که انسان تا ابد در این دنیا نمی ماند و روزی به حساب رسیدگی خواهد شد، باید مواظب اعمال و رفتار بود.

وی بیان داشت: در روایت است که نباید ذکر خدا و ذکر موت را فراموش کرد و در روایت دیگر فرمودند «اگر خدمت و کار خیری انجام داده اید، به یاد نیاورید چرا که این مسئله باعث می شود از ادامه کار خیر باز بمانید و دوم این که اگر کسی بر شما بدی کرد، آن را به یاد نیاورید.

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی گفت: بر این اساس اگر معادباوری و نقش آن را در زندگی مورد دقت قرار دهیم، بسیار سازنده خواهد بود و اگر امروز جامعه از مسیر درست بندگی فاصله گرفته و مرتکب گناه و فساد می شود و یا آغشته به هر نوع ظلم می شوند به دلیل عدم اعتقاد به معاد و زندگی پس از مرگ است.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم افزود: لذا برخلاف تصور بعضی که مرگ را به عنوان مقوله ترسناک می پندارند و یا چیزی که ندیده ایم، باور نداریم، این دسته از افراد همیشه در مسیر گمراهی خواهند بود.

خانواده معاد باور سعادتمند است

وی بیان داشت: قرآن بر مسئله معاد باوری و معرفت به آن در خانواده تأکید می کند ومی فرماید همه بدانند اگر هرکاری می کنید، تحت نظر خواهید بود»؛ قطعا اگر خانواده ها معادباور شوند به سمت فساد و گناه نخواهد رفت و این چنین خانواده ای سعادت مند خواهد بود. اگر خانواده ای به معاد، باور نداشته باشد و به سمت گناه خواهد رفت و این چنین خانواده ای سعادتمند نخواهند بود و فرزندان این خانواده هم نمی توانند در جامعه موثر واقع شوند. اگر خدا را در همه جا و مرگ را به یاد بیاوریم جلوی بسیاری از فسادها و گناهان گرفته خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی با بیان این که عمده لغزش ها در اثر غفلت است گفت: انسان باید مواظب باشد گرفتار غفلت نشود، چرا که غفلت عاملی برای رفتن به سمت آلودگی است. قرآن می فرماید« ما جایگاه افراد زیادی از انسانها در جهنم قرار داده ایم، اینها کسانی هستند که قلب شان مرده است، چشم دارند ولی چشم بینایی ندارند چرا که گرفتار ظواهر دنیا شدند.

مدیر مدرسه علمیه علوی افزود: خدای متعال فرمود« اینها گوش دارند ولی انگشتان خود را در گوش شان می گذارند تا صدای قرآن را نشوند، اینها مانند چهارپایان هستند و امیدی به آنها نیست».

وی بیان داشت: خدا غافلان را کسانی می بیند وقتی از دین، معنویت، یاد قیامت و.. فاصله گرفتند، نتیجه این می شود قلب شان می میرد. امروز انسانهای زیادی هستند که سخن حق را می شنوند ولی اطاعت نمی کنند.

خدا را در همه حال ناظر بدانیم

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی گفت: برای این که معادباوری را در زندگی حاکم کنیم، باید به نکاتی توجه کنیم، باید در همه حال خدا را ناظر بر اعمال خود بدانیم. فرمود ما از رگ گردن به شما نزدیک هستیم و فرمود ما همه چیز حتی نیت شما را می دانیم و آنچه را که با چشم خطا می کنید آن را هم می دانیم پس هیچ چیزی از نگاه خدا دور نیست. عامل دیگر در معادباوری، این است معاد باعث می شود که ما از گناه فاصله بگیریم. قرآن می فرماید گناه ظاهری و باطنی را رها کنید. گناه را کوچک نشمارید چرا که فرقی بین گناه نیست. گناه اثر تخریبی دارد.

وی افزود: امروز می بینیم گناه برای افراد آسان شده و بی اهمیت در انجام گناه شدند چون نسبت به خدا و معاد بی تفاوت شدند، خدا را ناظر نمی دادند. همه آیاتی که به تقوا سفارش می کند برای این است که انسان از گناه بترسد و دوری کند و به سمت گناه نرود.

مدیر مدرسه علمیه علوی افزود: باید بدانیم تقوا معانی زیادی دارد که یک مفهوم آن این است در درون خود بر اثر آن مراقبت هایی که داریم، نیروی باطنی در خود ایجادکنیم که میل به گناه نداشته باشیم. اصلا در درون ما نیروی قوی گنجانده شده که به سمت گناه نرویم نه این که به سمت گناه برویم و خود را باز داریم.

زنده کردن یاد مرگ

وی بیان داشت: عامل سوم، سعی کنیم یاد مرگ را در خود زنده بداریم و برخلاف آنهایی که از اسم مرگ هم هراسانند، اما در روایت است که ذکر و یاد مرگ داشته باشید. از مرگ نباید ترسید. حتی سفارش کردند که به قبرستان بروید، در تشیع اموات شرکت کنید چرا که اثر تربیتی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی گفت: هر مقدار به معاد توجه داشته باشیم، آثار و برکات آن برای ما بیشتر خواهد بود.

توجه به ارزشهای دینی

مدیر مدرسه علمیه علوی قم افزود: توجه به ارزشهای دینی هم عامل دیگر برای معادباوری است وهر اندازه به معاد بیشتر توجه داشته باشیم، گناه هان، فساد، دزدی، دست درازی به بیت المال ما کمتر می شود.

وی بیان داشت: ماباید توجه کنیم همانطوری که اگر در این که در دنیا خطایی انجام بدهیم، مجازاتی دارد، در قیامت هم این گونه است.چرا حضرت علی(ع) آهن را داغ می کنند و  به برادرش نشان می دهند، برای توجه دادن به این مسئله است که هر عملی چه بد و خوب، ثواب و عقاب دارد همین  درک اجرای مجازات در دنیا یکی دیگر از عوامل معاد باوری است.

مدیر مدرسه علمیه علوی افزود: توصیه به رزمایش همدلی از سوی رهبر انقلاب و حضور مردم در این رزمایش نمونه دیگر از معادباوری است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha