پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 899402
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
طباطبایی

حوزه/ باباطاهر می‌گوید: «ز دست دیده و دل هر دو فریاد، که هر چه بیند دل کند یاد/ بسازم خنجری نیشش ز پولاد، زنم بر دیده تا دل گردد آزاد».

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد با بیان این که تقوا اجتناب از هر کار بد است و معنای آن از نگاه دین، اجتناب از حرام و انجام واجبات و دستورات الهی است، گفت: دو راه برای کسب تقوا مطرح است یکی دوری کردن از اجتماع برای دوری از گناه و راه دیگر، مسیری است که اسلام پیشنهاد می‌کند، برخی راه نخست را انتخاب کردند همانند راهبان مسیحی، باباطاهر می‌گوید: «ز دست دیده و دل هر دو فریاد، که هر چه بیند دل کند یاد، بسازم خنجری نیشش ز پولاد، زنم بر دیده تا دل گردد آزاد».

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان ادامه داد: باباطاهر عارف بود، اما حرفی که در این شعر مطرح می‌کند مورد تأیید اسلام نیست، او می‌گوید هر چه چشم ببیند، دل می‌خواهد و برای اینکه دل نخواهد و دنبالش نرود، باید چشم را کور کرد، اگر چشم دید، انسان باید به دنبال دل برود؛ این نوع نگاه، تقوای ضعف است و اسلام آن را تأیید نمی‌کند، چون باعث رشد انسان نیست.

وی اضافه کرد: اسلام می‌گوید انسان می‌تواند نگاه کند، حتی دلش بخواهد اما قدرت روحی او به جایی باید برسد که دنبال هوای نفس و دل نرود و بتواند خودش را کنترل کند، با یک مثال ساده می‌توان این موضوع را بیان کرد؛ تقوا در واقع حالت ترمز در ماشین را دارد؛ ماشین؛ دل آدم و تقوا ترمز آن است، هر جا نیاز باشد از ترمز استفاده می‌کند.

آیت‌الله طباطبایی نژاد یادآور شد: حضرت یوسف(ع) به حدی از تقوا رسیده بود که در غربت با همه ارزشی که نزد عزیز مصر داشت، هنگامی که بهترین و زیباترین زن مصر به او تمایل پیدا کرد آن حضرت از درخواست او صرف نظر می‌کند، حتی هنگامی که به گفته می‌شود تو را زندانی می‌کنیم، می‌گوید بهتر است من در زندان باشم تا اینکه خلاف دستور خدا را انجام دهم.

وی با بیان اینکه انسان باید بر هوای نفس خود تسلط داشته باشد، تصریح کرد: نتیجه رعایت تقوا، تسلط بر هوای نفس است، اگر ما بخواهیم تفاوت انسان و حیوان را بیان کنیم این است که انسان می‌تواند تقوا داشته باشد و هوای نفس خود را کنترل کند اما حیوان این‌گونه نیست؛ اگر در سبزه‌زار باشد، علف را می‌بیند و دلش می‌خواهد و می‌خورد و توجهی ندارد که این علف‌ها مربوط به صاحبش هست یا خیر. 

امام جمعه اصفهان یادآور شد: انسان باید به جایی برسد که خودکنترلی داشته و نیاز به کنترل دیگران نداشته باشد؛ حتی اگر میلیاردها تومان به او بدهند تا کار خلافی را انجام دهد، او از این کار منصرف شود، اگر بهترین و زیباترین فرد بخواهد او را به سمت خلاف شرع متمایل کند به دلیل اینکه خلاف دستور خدا است، انجام ندهد.

وی با بیان اینکه  دستیابی به این چنین مقامی از تقوا دشوار است، تصریح کرد: امام علی(ع) فرمودند که «وَ اللَّهِ لَوْ أُعْطِیتُ الْأَقَالِیمَ السَّبْعَةَ بِمَا تَحْتَ أَفْلَاکِهَا عَلَی أَنْ أَعْصِیَ اللَّهَ فِی نَمْلَةٍ أَسْلُبُهَا جُلْبَ شَعِیرَةٍ مَا فَعَلْتُهُ: به خدا قسم، اگر هفت‌اقلیم را با آنچه زیر آسمان‌هاست به من دهند تا خدا را نافرمانی کنم(بی‌عدالتی کنم) و آن این باشد که پوست جویی را به ناحق از دهان مورچه‌ای بگیرم، چنین نخواهم کرد».

آیت‌الله طباطبایی نژاد گفت: ببینید آن حضرت حاضر نیست همه دنیا را در مقابل انجام یک بی‌عدالتی معامله کند، بی‌عدالتی‌ای که ممکن است ما انسان‌ها آن را به راحتی انجام دهیم؛ برخی از ما مورچه‌ها را می‌کشیم، به راحتی آب در لانه آن‌ها می‌ریزیم اما آن حضرت حاضر نیست این کار را انجام دهد تا چه رسد به ظلم کردن به انسان‌ها.

وی گفت: امیدوار هستیم خداوند توفیق دهد که در راه امیرالمؤمنین علی(ع) قدم برداریم و این چنین قدرتی در خودمان به وجود بیاوریم و از فرصت ماه مبارک رمضان برای دست‌یابی به این قدرت معنوی استفاده کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • باقر IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    با درود وخداقوت به نظر دیدگاه شاعر ازاین رباعی گله وشکایتی است از روزگار دارد ، انسان متاثر ازاحساساتی است که بصورت ناخودآگاه بردل او حاکم می شود این گلایه از ظلم به طبیعت ، حیوان ، انسان گرفته ... تا قراردادهای ... وبین المللی و... که شاعر نمی تواند آنها را به دیده اغماض بنگرد. می خواهد به تعبیری با ساختن (خنجری از جنس پولاد بسازد تا دیدگانش را کور واز این همه ظلم رهایی یافته ... و به دردهای بی پایانی که باعث آزردگی دل است آزاد شودآیا هر پدیده ی که چشم ببیند ودل آزرده شود گناه است واز نظر اسلام مردود است.
  • محمد IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 0
    با سلام شعر بابا طاهر درسته و اشکالی درش نیست زیرا اینطور نیست که واقعا یک خنجری ساخته بشه و دیدگان را کور کرد بلکه منظورش این است که باید با خنجر تقوا دیدگان را از لوث نگاههای آلوده نگاه داشت.واقعا اگر انسان چشمان خود را از نگاههای آلود پاک کند دلش نیز لذت ایمان را خواهد چشید.