جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
معصومه نصیری

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران بر لزوم ترویج هنرمندانه و دغدغه مندانه سبک زندگی اسلامی در سریال های ماه مبارک رمضان تأکید کرد.

معصومه نصیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که تماشای سریال‌های ماه مبارک رمضان به صورت یکی از مناسک رسانه‌ای برای عموم مخاطبان در این سال ها تبدیل شده است، اظهار داشت: تلاقی پخش این سریال‌ها با زمان پس از افطار و اینکه مخاطبان در فضایی صمیمی و البته معنوی قرار دارند، هم زمینه ماندگاری محتوای این تولیدات در خودآگاه و ناخودآگاه افکار عمومی را بالا می‌برد و هم فرصتی است مغتنم جهت انتقال مفاهیم معرفت‌زا و تاثیرگذار.

وی همچنین در تبیین مهم ترین شاخصه‌های موفقیت یک برنامه مناسبتی معارفی در ماه مبارک رمضان گفت: شاخص‌های برنامه سازی مناسبتی باید با رویکرد ایجاد تفکر و تامل در مخاطب و در عین حال به تصویر کشیدن واقعیت جامعه و ارائه نسخه‌های دقیق برای مواجهه با آنها باشد.

وی اضافه کرد: اینکه مخاطب سریال ماه رمضان احساس کند دقیقاً همین مشکل را یا خودش دارد یا از نزدیک با آن برخورد داشته و حالا از زبان هنر همچون آیینه بازنمایی می‌شود و در عین حال راه‌حل محور نیز هست، می‌تواند موجب موفقیت برنامه شود.

این مدرس دانشگاه معتقد است: معمولاً سریال‌هایی که به دور از شعارزدگی و پیام‌های مستقیم زبان حال مردم بوده‌اند، موفق به جلب نظر مخاطبان نیز شده و در عین حال اثرات ماندگارتری در اذهان عمومی بر جای گذاشته اند.

وی در ادامه در خصوص مهمترین نقد به برنامه‌های مناسبتی رمضان در سال‌های اخیر ابراز داشت: اولین نقد و ایراد به اکثر سریال‌ها مخصوصاً سریال‌های مناسبتی ضعف جدی فیلمنامه است، چرا که فیلمنامه‌هایی با مضامین تکراری و کلیشه‌ای یکی از جدی‌ترین نقدهاست.

نصیری همچنین محتوای غمگین را ضعف دیگر سریال‌های مناسبتی ماه رمضان در سال‌های اخیر دانست و گفت: ماه رمضان در تمام کشورهای اسلامی ماه جشن و شادی است و لذا آن ها سعی در تولید محتواهای شاد دارند و حال آن که ما در حوزه برنامه سازی برای ماه رمضان این مهم را نادیده می‌گیریم.

وی ادامه داد: سریال‌های ماه رمضان باید بتوانند با ترسیم فضایی به دور از پمپاژ غم و در چارچوب صمیمی و شادتری پیام‌های خود را به مخاطبان عرضه کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران افزود: قطعاً افتادن در دامن شعارزدگی ضعف دیگر سریال‌های مناسبتی ماه رمضان است. امروز مخاطب ما مخاطب هوشمندی شده و بدون نیاز به ارائه مستقیم و شعارگونه مفاهیم و ارزش‌ها و البته با جانمایی صحیح این مفاهیم در دل فیلمنامه می‌توان اعتماد و توجه او را جلب کرد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به معرفی سبک زندگی اسلامی _ ایرانی در سریال‌های ماه مبارک رمضان و پرداخت هنرمندانه به این موضوعات یادآور شد: توجه به بازنمایی و ارائه تصویری صحیح از سبک زندگی اسلامی - ایرانی امروزه پاشنه آشیل جدی سریال‌های تولیدی ماست؛ زندگی ای که ضمن توجه به درون مایه‌های اعتقادی، تصویری متناسب با وجه اسلامی و ایرانی بودن ما ارائه دهد و در عین حال مروج سبک زندگی مصرف گرایانه و به دور از تقوا نباشد و بتواند آنچه بوده ایم را برایمان یادآوری کرده و بر وجوه مثبت آن تاکید داشته باشد.

نصیری در خاتمه فرصت شب‌های ماه رمضان را برای معناسازی صحیح در ذهن مخاطب بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این فضا به برکت مهمانی خداوند و معنویت حاکم بر دل‌ها می‌تواند به بهترین کلاس درس برای تحول درونی افراد تبدیل شود چراکه دل‌ها و روح‌ها در این ماه بیش از پیش تشنه شنیدن و دیدن درستی و راستی هستند و امید است که سازندگان برنامه‌های مناسبتی از این ظرفیت به خوبی بهره‌ گرفته و تاثیرگذارتر ظاهر شوند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha