چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
بازدید حجت الاسلام والمسلمین صافی از رسانه رسمی حوزه

حوزه/ کتابهای مهمی در اختیار شیعه است که از جمله آن کافی است، باید از این کتابها استفاده و بهره برداری شود. اگراستفاده نشود این کتابها مهجور می شوند .

حجت الاسلام والمسلمین حسن صافی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه  با اشاره به فضائل اهل بیت(ع) در قرآن و معرفت نسبت به آنها گفت: خدای متعال از معصومین(ع) در قرآن تعبیر به نور می کنند، چرا که مردم باید از این انوار استفاده کنند تا بتوانند اهل نجات شوند و اگر استفاده نکنند، اهل گمراهی خواهند بود.

این استاد حوزه افزود: خدا در آیه ۲۶۹ سوه بقره فرمود «یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَمَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا ۗ وَمَا یَذَّکَّرُ إِلَّا أُولُو» آیه فرمود« ما به هر کس حکمت داده ایم خیر کثیر داده ایم»، معنای حکمت چیست؟ امام صادق در تفسیر حکمت فرمود مراد از حکمت  اطاعت و معرفت و شناخت امام می باشد. حکیم کسی است که معرفت به امام داشته باشد.

وی بیان داشت: در هر عصری شناخت امام بر مردم لازم است. کسی که نسبت به امامش معرفت پیدا کرده، دارای خیرکثیر هم شده است.

 حجت الاسلام والمسلمین صافی گفت: امام باقر(ع) در روایتی فرمود« کسی که خدا به او نور داده یعنی امام داده، لازم است از امام پیروی و اطاعت کنند تا از ظلمت نجات پیدا کنند. کسی که در ظلمت است و نمی تواند از تاریکی بیرون بیاید، کسی است که امام را نمی شناسد و مانندکسی است که در جاهلیت زندگی می کرده و با آنها فرقی ندارد. کسی که امام را نشناسد، قلبش نورانیت ندارد و نتیجه اش گمراهی است.

این استاد حوزه با بیان این که نباید روایات و قرآن مورد مهجوریت قرار گیرد افزود: کتابهای مهمی در اختیار شیعه است که از جمله آن کافی است، باید از این کتابها استفاده و بهره برداری شود. اگراستفاده نشود این کتابها مورد مهجور قرار می گیرند.

وی بیان داشت: در روایت دیگر امام صادق(ع) از امام باقر(ع) و ایشان از امام علی(ع) روایتی را نقل کردند و آن روایت این بود که ایشان در تفسیر آیه ۸۹ و ۹۰ سوره نمل  فرمود وَمَنْ جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَکُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ « مراد از حسنه ای در آین آیه، کسی که حسنه ای بیاورد، خدا پاداش بهتر به او می دهد، مراد از این حسنه، معرفت وحبّ به امام و منظور آیه از سیئات که اگر کسی گناه و بدی بیاورد، خدا به او عقوبت می دهد، مراد از سیئات، انکار ولایت حضرت علی(ع) و انکار امام است و جایگاه شان در آتش جهنم است.

 حجت الاسلام والمسلمین صافی گفت: و منظور از رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ، مراد از حسنه هم همان حب و معرفت به امام است.

این استاد حوزه افزود: در روایتی دیگر آمده است «اگر کسی عمر حضرت نوح را داشته باشد، روزها، روزه و شب ها به عبادت مشغول شود و در مکه حضور پیدا کند و از دنیا برود، اما اهل بیت(ع) را قبول نداشته باشد، جایگاه اش جهنم است. بنابراین به عبادت ظاهری نباید نگاه کرد. عبادت باید روح داشته باشد که مراد پذیرش ولایت حضرت علی(ع) است.

وی بیان داشت: کسی که منکر ولایت است، باید نمازش را قضا کند. خدا بهترین بندگان را معرفی می کند که آنها اهل بیت(ع) می باشند، اگر کسی خدا را دوست دارد، باید بندگانش را دوست داشته باشند،این دو محبت از هم جدا نیستند، نه تنها محبت بلکه برائت از دشمنان هم باید داشته باشد.

 حجت الاسلام والمسلمین صافی گفت: شاید خیلی وقتها آیه ۸۹ نمل را خوانده ایم ولی توجه به تفسیر حضرت علی(ع) نکردیم که مراد از حسنه، معرفت و حب نسبت به امام(ع) است. به هر حال اگر کسی می خواهد راحتی دنیا و آخرت را داشته باشد، بهترین راه، انوار مقدسه اهل بیت(ع) می باشند که باید از این انوار نهایت استفاده را ببریم.

این استاد حوزه افزود: در روایت دیگر امام باقر(ع) در تفسیر این حدیث قدسی که خدا فرمود« به خدا، رسولش و نوری که آن نور را برای شما نازل کردیم، ایمان بیاروید،؛ مراد از این نور، اهل بیت(ع) هستند . نور امام در قلب مومنین از نورانیت خورشید بیشتر است. همین توجه به حضرات معصومین(ع) نورانیت می آورد.

وی بیان داشت: امام(ع) می فرماید این نور را خدا به هر کسی نمی دهد، فقط به مومنین و کسانی که نسبت به امام شان معرفت و حبّ داشته باشند، می دهند. خدا این نور را در قلب کسانی قرار می دهد که مطیع خدا و رسولش و ولایت اهل بیت(ع) را در قلبش داشته باشند. این دسته از افراد اهل نجات می باشند و آنها را از حساب روز قیامت و عذاب و ناراحتی ها در امان نگه می دارد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha