چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
غلامرضا فریدونی

حوزه/ غلامرضا فریدونی، معلمی است که او را به فعالیت در مسجد مهدیه همدان، هیأت محبین‌المهدی، فرماندهی پایگاه شهید یوسفی و البته روزنامه نگاری می‌شناسند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان،  غلامرضا فریدونی، معلمی است که  او را به فعالیت در مسجد مهدیه همدان، هیأت محبین‌المهدی و فرماندهی پایگاه شهید یوسفی می‌شناسند. او  در بین اهالی رسانه همدان هم چهره ای شناخته شده است و سالهاست که در کنار تعلیم و تربیت آینده سازان جامعه، به عنوان سرپرست روزنامه کیهان در همدان هم فعالیت رسانه ای دارد.

به بهانه هفته معلم و تکریم معلمانی که به گردن همه ما حق دارند، به سراغ این معلم فعال در عرصه رسانه رفتیم و با او به گفتگو نشستیم.

چه شد که شغل معلمی را انتخاب کردید؟

سال ۷۴ در یکی از شرکت‌های انصار به نام مشکات مهر عضو هیئت مدیره بودم و به دلیل مشقت کار علاقه زیادی به این شغل نداشتم، لذا به دلیل اینکه جویای شغل ثابت بودم در آزمون آموزش و پرورش شرکت کردم و همزمان در آزمون تعزیرات حکومتی به عنوان قاضی تعزیرات شرکت کردم، چراکه رشته تحصیلی‌ام حقوق بود.

در هر دو آزمون کتبی و مصاحبه قبول شدم، لذا با اخوی بزرگترم مشورت کردم که کدام را انتخاب کنم که نظر ایشان بر معلمی و اهمیت آن بود از این رو وارد این شغل شدم.

معلمی شغل مقدسی است که برکات فراوان به دنبال دارد به ویژه رشته من که با احادیث و قرآن و باطن دانش‌آموزان سر و کار دارد، لذا بر علاقه ام به معلمی افزوده شد  و تاکنون تدریس را رها نکردم.

آیا فعالیت اجتماعی و معلمی شما با یکدیگر هم‌پوشانی دارد؟

من فعالیت اجتماعی خود را از سال ۶۵ با ورود به بسیج و سپس راه‌اندازی هیئت در شهر همدان آغاز کردم. این نکته حائز اهمیت است که وجهه غلامرضا فریدونی در بخش اجتماعی و رسانه بیشتر از معلمی و تدریس پررنگ است، البته افرادی که با من تدریس  و با آموزش ارتباط داشته‌اند بر این شغل معلمی‌ام واقف هستند.

درحقیقت فعالیت اجتماعی و معلمی را در راستای هم می‌بینیم؛ اگر فردی بتواند در جامعه در حوزه فرهنگ و مناسبت‌های مذهبی و اشاعه فرهنگ اسلامی و دفاع از انقلاب اسلامی مؤثر باشد، سعادتی برای خود فرد است.

حال همه این تأثیرگذاری‌ها را نیز در جایگاه معلمی نیز می‌توان به منصه ظهور گذاشت؛ هر معلمی به ویژه فردی که عهده‌دار تدریس درس دینی است در تحکیم مبانی دینی دانش‌آموزان و آشنایی آنها با اهداف انقلاب و روحیه شهدا و تئوریک انقلاب اسلامی در قالب معلمی می‌تواند به گنجاند.

معلم تراز انقلاب اسلامی دارای چه شاخص‌هایی باید باشد؟

معلم در تراز انقلاب اسلامی باید هم متعهد باشد و هم متخصص یعنی در علمی که به دانش‌آموزان می‌آموزد هم خود متبحر باشد هم به روز باشد، چراکه علم رودی در حال جاری است و متوقف نیست بلکه در حال حرکت است.

علم جاری است و حرکت می‌کند لذا معلم نباید به علوم قبل از خود اکتفا کند و در آن متوقف شود در این صورت نمی‌تواند از عهده مخاطبین خود بربیاید بلکه باید به علومی که در حال حرکت است، دست پیدا کند.

تراز انقلاب اسلامی در معلمی این است که بتواند از لحاظ علم اقناع‌کننده دانش‌آموز باشد. ما در انقلاب اسلامی به دنبال جوان مؤمن پای کار هستیم که عمده  این کار بر عهده دانش‌آموز است چراکه بیشترین وقت را از دانش‌آموز می‌گیرد.

آموزش و پرورش باید به دنبال تربیت جوان مؤمن انقلابی باشد، لذا معلم تراز انقلابی نیز باید دانش‌آموزان را اینگونه تربیت کند.

البته نباید فراموش کرد که خصوصیات معلم انتقال‌دهنده است؛ شخصیت معلم برای دانش‌آموز اسوه و الگو است لذا معلم نه به حرف بلکه با عملش به دانش‌آموزان درس می‌آموزد و معلم تراز انقلاب اسلامی باید خود متصف به اوصاف حقیقی اسلام باشد.

با این همه مشغله کاری و رسانه ای چگونه به خانواده و فرزندان رسیدگی می‌کنید؟

فردی که برنامه‌ریزی و نظم داشته باشد به همه فعالیت‌های خود خواهد رسید، پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله زمان خود را بر سه قسمت صرف می‌کردند که یکی خانواده است و من نیز این امر را در پیش گرفته‌ام و در صورت عدم تحقق به دلیل مشاغل بیرونی در اینجا از خانواده طلب معذرت دارم.

البته همسرم هم فرهنگی است و خلأ وجودی من را به خوبی در خانه پر کرده و به دلیل اینکه ایشان بسیار علاقمند به ادامه فعالیت فرهنگی من است، به خوبی مرا همراهی کرده است.

سخن پایانی:

همه دوران معلمی خاطرات است و بهترین لحظه آن است که فردی به سراغمان می‌آید و می‌گوید ۲۵ سال پیش شاگردم بوده و هم‌اکنون به جایگاه خوبی رسیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha