شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حسین بنیادی

حوزه/ پیامبر (ص) وقتی که به زمین رسید ، سلام خدا و جبرئیل را به حضرت خدیجه ابلاغ کرد. خدیجه گفت: «إنَّ الله هُوَ السَّلامُ وَ مِنْهُ السَّلامُ وَإلَیْهِ السَّلامُ وَعَلَی جَبْرَئیلَ السَّلامُ؛ همانا ذات پاک خدا سلام است، و از او است سلام ، و سلام به سوی او باز گردد و برجبرئیل سلام باد»

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به شخصیت حضرت خدیجه و فضائل او در سیره اهل بیت(ع) گفت: درباره شخصیت حضرت خدیجه(س) و فضائل آن حضرت در روایات و تاریخ اسلام مطالب ارزشمندی وجود دارد که نشانگر اوصاف، فضائل و جایگاه الگویی این بانوی برجسته اسلام دارد.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به بعضی اوصاف و فضائل آن بانو افزود: اولین  ویژگی خدیجه، درایت و فهم بالای او بود. این موضوع در زندگی شخصی و فعالیت‌های اجتماعی آن حضرت کاملا مشهود است، قبل از ازدواج با نبی اکرم(ص) به عنوان یک زن موفق در جامعه در بُعد فعالیت‌های تجاری و اقتصادی و غیر از آن که در میان ممالک و بزرگان عرب، این هوش اجتماعی مشهور و معروف بوده است بعد از ازدواج با پیامبر اکرم(ص) نیز این موضوع بسیار مؤثرتر و بلکه بنیانی و اساسی بوده است. مهم‌ترین اثر فهم، تشخیص می‌باشد که حضرت خدیجه(س) در امور مختلف بر اساس تشخیص درست، تصمیم می‌گرفته است.

این استاد حوزه افزود: روایتی معتبر و مشهور، پیامبر اسلام این ویژگی را به خوبی بیان می‌فرمایند« «أَیْنَ مِثْلُ خَدِیجَةَ؛ صَدَّقَتْنِی حِینَ کَذَّبَنِی النَّاسُ‏ وَ وَازَرَتْنِی عَلَی دِینِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِی عَلَیْهِ بِمَالِهَا... مثل خدیجه پیدا نخواهد شد. خدیجه در آن هنگام که مردم مرا تکذیب کردند مرا تصدیق نمود، و مرا با ثروت خود برای پیشرفت دین خدا یاری نمود»؛ در میان آن همه تهدیدها و تشویش‌ها، حضرت خدیجه(س) اولین زنی است که اسلام می‌آورد و بقدری بر این تشخیص، ایمان دارد که تمام اموال خود را در راه اسلام و استحکام پایه‌های آن، در سال‌های سخت و نخست ظهور اسلام، در پیامبر اکرم(ص) می‌گذارد.

وی عنوان کرد: حمایت همه جانبه از پیامبر(ص) از دیکر آثار تشخیص صحیح حضرت خدیجه(س) می باشد که اوج آن را در محاصره شعب ابیطالب، به خوبی مشهود است، سختی‌های و پایداری‌های این دوره از طرف مسلمانان بقدری مهم است که برخی مورخین تاریخ شکل‌گیری اسلام را به قبل و بعد از محاصره در شعب ابیطالب، تقسیم می‌کنند که به خوبی می‌توان نقش ویژه حضرت خدیجه(س) را در این دوره، درک کرد.

 استقامت و پایداری

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی افزود: ویژگی دوم آن بانو استقامت و پایداری است. نکته بسیار مهم در زندگی انسان‌ها، استقامت در را، راهی است که انتخاب نموده تا جائیکه نیل به اهداف، میسر و ممکن نمی‌شود مگر در توان و پایداری انسان‌ها، این ویژگی از امتیازات و برتری‌های شخصیت‌های ممتاز می‌باشد. حضرت خدیجه(س) در کنار نبی اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) در تحقق معارف اسلام در مقابل تمام شدائد ایستادگی نمودند، ملامت‌ها، رنج‌ها و نامهربانی‌هایی که گاه از طرف مشرکین و کفار وارد، هرگز حضرت خدیجه(س) را خسته و متزلزل نکرد و بلکه مصمم‌تر از همیشه و با اندیشه ناب و نویافته خود پیامبر(ص) را یاری می‌نمود، در فرازی از زیارتنامه حضرت خدبجه(س) می‌خوانیم: «...وَ نَصَرَتْهُ مَااسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاْعْداءَ» استطاعت یعنی نهایت قدرت و مکنت یک فرد، حضرت خدیجه(س) این خصوصیت را داشتند که تمام آنچه را داشتند، اعم از قوت جانی، قدرت مالی و جایگاه اجتماعی را در راه حق مصروف دارند.

تعهد و وفاداری

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین عنوان کرد: از دیگر امتیازات والای حضرت خدیجه، تعهد و وفاداری به پیامبر اکرم(ص) و دستورات اسلامی بود، تعهد را می‌توان در ابعاد مختلف معنا کرد؛ نسبت به عقیده، نسبت به همسر، نسبت به فرزندان، نسبت قراردادها و مسائل اجتماعی، اگر این رفتار و پایبندی‌ها در شخصی نمایان گردید، نشانه عظمت او خواهد بود، مسأله باقی ماندن بر پیمان‌ها آنقدر اهمیت دارد که قوام افراد و اجتماع بر آن استوار است. حضرت خدیجه(س) بانویی است که بیشتر بر همین ویژگی حق، شناخته می‌شود که زیربنای تمام موارد فبل محسوب می شود، تعهدی برآمده از جوهره ذاتی و ایمانی حضرت خدیجه(س) که به تواتر معنوی، انسان به این همراهی و همدلی، یقین حاصل می کند.

جایگاه حضرت خدیجه در نزد خداوند

این استاد حوزه  اضافه کرد: در روایتی آمده است که در شب معراج نبی‌اکرم(ص) جبرئیل از پیامبر می‌خواهد تا سلام او و خدایش را به حضرت خدیجه(س) برساند، این روایت بسیار زیبا است و برای حدیث‌شناسان دارای لذت مضاعفی است که به بخش از آن اشاره می‌کنم؛ پیامبر (ص) وقتی که به زمین رسید ، سلام خدا و جبرئیل را به خدیجه ابلاغ کرد. خدیجه گفت: «ان الله هو السلام ، وفیه السلام ، الیه السلام ، وعلی جبرئیل السلام ؛ همانا ذات پاک خدا سلام است، واز او است سلام ، وسلام به سوی او باز گردد و برجبرئیل سلام باد»

وی بیان داشت: این کلمات از جایگاه رفیع حضرت خدیجه(س) و عمق معرفت ایشان دارد، در روایات دیگر حضرت خدیجه(س) یکی از چهار زن برگزیده معرفی می‌شوند.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: این‌ها بخشی مختصر از عظمت بانوی بزرگ اسلام حضرت خدیجه(س) می‌باشد که نکات الگویی بسیاری در آن نهفته است، بویژه برای زنان مسلمان و غیر مسلمان تا حقیقت مقام و جایگاه زن از منظر اسلام را بیشتر درک کنند و در زندگی خود بکار بندند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha