پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 899477
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
پیام استاد انصاریان به انتخابات 2 اسفند98

حوزه/ محقق و مترجم قرآن کریم : برای شناخت عظمت، اهمیت، موقعیت ماه مبارک رمضان چاره‌ای جز مراجعه به معارف اسلامی نیست. بیان ثواب عبادات و اعمال و اخلاقیات و انجام امور خیر در روایات و اخبار نشانگر این است که ماه رمضان در میان تمام ایّام سال از امتیازات بسیار مهمی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، استاد حاج شیخ حسین انصاریان در بخشی از کتاب «دیار عاشقان» خود با ذکر فضایل ماه مبارک رمضان آورده‌ است: هر کس در این ماه مبارک شرّش را از مردم حفظ کند خداوند او را در روز جزا از غضبش حفظ خواهد کرد، و هر کس در این موقع یتیمی را گرامی بدارد خداوند در قیامت او را گرامی خواهد داشت، و هر کس صله رحم کند خداوند او را در محشر به رحمتش متصل کند، و رحمتش را در روز جزا از قاطع رحم قطع نماید.

برای شناخت عظمت، اهمیت، موقعیت ماه مبارک رمضان چاره‌ای جز مراجعه به معارف اسلامی نیست. بیان ثواب عبادات و اعمال و اخلاقیات و انجام امور خیر در روایات و اخبار نشانگر این است که ماه رمضان در میان تمام ایّام سال از امتیازات بسیار مهمی برخوردار است.

رسول حق(ص) فرمود؛ «شعبان ماه من است، و ماه رمضان ماه خداوند، هر کس در ماه من یک روز روزه بدارد او را در قیامت شفاعت کنم، و هر کس دو روز از ماه مرا روزه بدارد گناهان گذشته و آینده‌اش مورد مغفرت قرار خواهد گرفت، و هر کس سه روز از ماه مرا روزه بگیرد به او می‌گویند: کارت را از سر بگیر، و هر کس ماه رمضان را روزه بگیرد و شهوت و زبانش را حفظ کند و از آزار مردم بپرهیزد، گناهان گذشته و آینده‌اش بخشیده می‌شود و او را از آتش جهنّم آزاد می‌کنند، و در دارالقرارش جای می‌دهند و شفاعتش را به تعدادی قبول می‌کنند که تمام گنهکاران از اهل توحید نجات یابند (بحار، ج ۹۶، ص ۳۵۶). حضرت رضا(ع) از پدرانش از امیرالمؤمنین(ع) روایت می‌کند که رسول خدا(ص) روزی برای ما درباره فرا رسیدن ماه رمضان چنین فرمودند؛ «ای مردم به حقیقت که ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به سوی شما روی آورد، ماهی است که نزد خداوند بهترین ماهها، و ایّامش بهترین ایّام، و شبهایش بهترین شبها، و ساعاتش برترین ساعت‌هاست».

 ماه رمضان، ماهی است که در آن به ضیافت خدا دعوت شده‌اید، و خداوند در این ماه شما را اهل کرامت قرار داده، نَفَس‌های شما در این ماه تسبیح، خوابتان عبادت، اعمالتان مقبول، و دعای شما در این ماه مستجاب است، لذا خدا را به نیّت‌های پاک بخوانید و با قلبهای خالی از آلودگی از جنابش بخواهید که شما را به روزه گرفتن و تلاوت قرآن موفق بدارد و شقی و بدبخت در این ماه بزرگ کسی است که از مغفرت حق محروم گردد.

در این ماه علاوه بر گرسنگی و تشنگی خود به فقرا و مساکین صدقه دهید، بزرگانتان را احترام و به کوچکترها ترحم کنید و صله ارحام بجا آورید. زبان از آنچه بر زبان حرام است حفظ کنید و چشم از آنچه حلال نیست بپوشید، گوش از آنچه نباید بشنوید نگاه دارید، به ایتام ببخشید تا به ایتامتان ببخشند.

 از گناهان خود به پیشگاه محبوب توبه کنید، و به وقت نمازها دست به دعا بردارید، که آن ساعات بهترین ساعات است، و وقتی است که خداوند با نظر رحمت به بندگانش می نگرد، آنان را جواب می دهد چون بخوانندش، و پاسخ می گوید چون صدایش بزنند، و مستجاب می کند چون دعا کنند.

 در بخش دیگری از سخنان حضرت رسول (ص) آمده است؛ «ای مردم وجودتان در گرو اعمال شماست، آن را با استغفار آزاد کنید، و پشت شما از بار گناهان سنگین است آن را با طولانی کردن سجود سبک نمائید، و بدانید که حضرت حق قسم یاد کرده نمازگزاران و سجده کنندگان را عذاب ننماید، و آنان را در قیامت از عذاب نترساند. مردم، هر یک از شما در این ماه به مؤمنی افطار دهد ثوابش نزد حق همانند آزاد کردن یک بنده در راه خداست، و گناهان گذشته‌اش قرین مغفرت می‌گردد. عرضه داشتند: یا رسول الله همه ما قدرت بر این کار را نداریم، فرمود: خود را از آتش جهنّم نگاه دارید گرچه به نصف خرما یا یک مقدار آب دادن به روزه‌دار باشد».

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه منشورت استاد انصاریان از طرُق ذیل اقدام نمایند؛

* حضور در محل نشر دارالعرفان به نشانی قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر)، کوچه ۱۹، پلاک ۲۷

* تماس با شماره تلفن‌های ۰۹۱۹۶۵۲۲۰۲۴ و ۰۲۵۳۷۷۴۰۴۲۷

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha