جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم دولابی ، عضو مجلس خبرگان رهبری

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری از نکات کلیدی جزء هیجدهم قرآن کریم را وعده خداوند برای پیروزی جبهه مقاومت و مؤمنان عنوان کرد و نتیجه تحقق این وعده الهی را عبادت آزادانه خداوند در سرتاسر زمین دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابولقاسم دولابی در هیجدهمین روز از ماه مبارک رمضان در ویژه برنامه تفسیر قرآن کریم که از رسانه ملی پخش شد، به تفسیر آیاتی از جزء هیجدهم پرداخت و گفت: موضوع تفسیر ما مقاومت از منظر قرآن است و یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در جزء ۱۸ مورد توجه قرار گرفته آینده روشن مقاومت است.

وی با اشاره به اینکه جبهه مقاومت نیازمند امید است و خداوند متعال وعده حتمی این آینده روشن را داده است، افزود: پیامبر و مسلمانان بعد از هجرت اگر چه مورد حمایت انصار بودند اما تمام مشرکان متحد شدند و اقداماتی را علیه مسلمانان انجام دادند و آرامش را از مسلمانان گرفتند تا اینکه آیه ۵۵ سوره نور نازل شد و وعده پیروزی نهایی مسلمانان و حکومت مسلمانان بر زمین را داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خدای متعال در این آیه سه وعده مهم به مؤمنان می‌دهد، تصریح کرد: وعده اول حاکمیت مؤمنان بر روی زمین، وعده دوم نشر آیین حق به صورت ریشه‌ای در همه جا و وعده سوم از بین رفتن همه زمینه‌های خوف و وحشت برای مؤمنان است.

وی نتیجه تحقق این سه وعده را عبادت آزادانه خدای متعال در سرتاسر زمین عنوان کرد و گفت: تحقق وعده الهی دارای مراتبی است و عالی‌ترین مرتبه این وعده در زمان ظهور امام زمان(عج) خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم افزود: امام سجاد علیه‎السلام در تفسیر این آیه فرمودند به خدا سوگند این‌ها شیعیان ما هستند که خداوند وعده خود را برای آنان به وسیله مردی از ما اهل‌بیت(ع) محقق خواهد کرد و او مهدی این امت است، همچنین پیامبر(ص) در روایتی فرمودند اگر از دنیا یک روز باقی مانده باشد خداوند آن روز را آن‌قدر طولانی کند تا مردی هم نام من از خاندانم قیام کند و زمین را پر از عدل و داد کند همچنان که از ظلم و جور پر شده است.

وی با اشاره به چند نکته در مورد آیه گفت: این وعده به افرادی داده شده که در مرحله اول باورها واعتقاداتشان قوی است و به قدرت خدا اعتماد دارند و دوم اینکه اهل اعمال صالح، کردار شایسته و ایستادگی در مقام عمل هستند و نتیجه بینش صحیح و رفتار درست آینده روشن خواهد بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: نکته دوم اینکه برای تحقق دین، حاکمیت لازم است زیرا وعده‌های خدا هر یک مقدمه دیگری است و به همین خاطر اول حاکمیت بر زمین را مطرح می‌کند و سپس فراگیری و گسترش دین در زمین و در مرحله بعد آرامش و تعالی بشر را مطرح می‌کند.

وی اضافه کرد: سومین نکته این است که امروز نشانه‌های افول تمام مکاتب خود ساخته بشری آشکار شده و بشریت فهمیده است که تنها راه نجات و آزادی حقیقی و امنیت واقعی، دین مبین اسلام است و در چنین شرایطی اعتقاد به پیروزی نهایی نوید بخش است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم اظهار کرد: امام باقر علیه‌السلام در مورد آیه «أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» فرمودند آنها اصحاب امام مهدی عجل‌الله فرجه در آخرالزّمان خواهند بود و در روایتی دیگر پیامبر(ص) فرمود که قیامت نمی‌رسد مگر این که زمین پر از ظلم و جور شود و در چنین شرایطی مردی از خاندان من قیام خواهد کرد و زمین را پر از عدالت می‌کند همانگونه که پر از ظلم و جور شده است.

وی با اشاره به بیاناتی از امام راحل ابراز کرد: ایشان فرمودند انقلاب ما نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم‌داری حضرت حجت(عج) است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند در تاریخ بشر کم دوره‌ای اتفاق افتاده که جامعه بشری به قدر امروز احساس نیاز به یک منجی داشته باشد چه نخبگان که آگاهانه احساس نیاز دارند و چه مردم که در ناخودآگاه خودشان احساس نیاز به یک منجی و دست قدرت الهی را دارند؛ امروز بعد از این که جامعه بشری مکاتب گوناگون از کمونیست گرفته تا لیبرال دموکراسی غربی را آزموده است احساس آرامش نمی‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha