شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
WhatsApp Image 2020-05-13 at 5.55.39 AM (4).jpg

حوزه/ مراسم احیاء شب ۱۹ ماه رمضان در حالی در گلزارشهدای اهواز برگزار شد که طبق دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزاری مراسم‌های مذهبی در خوزستان ممنوع است، اما...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، امشب مراسم احیای شب ۱۹ ماه مبارک رمضان، در حالی در گلزار شهدای اهواز برگزار شد که از روزهای قبل، ممنوعیت برگزاری هرگونه مراسم مذهبی در خوزستان ابلاغ شده بود و هیچ هیئت و مسجدی مجوز برگزاری مراسم را نداشت.

با وجود این ابلاغیه اما عصر روز سه‌شنبه خبری در فضای مجازی مبنی بر «برگزاری مراسم احیاء در گلزار شهدای اهواز» منتشر شد و این خبر به‌سرعت در کانال‌های مذهبی و گروه‌های مردمی دست به دست شد.

عنوان مطلب این بود؛

با مجوز ستاد مقابله با کرونا در خوزستان؛ مراسم احیاء شب ۱۹ ماه رمضان در گلزار شهدای اهواز برگزار می‌شود

برای اطلاع از جزئیات این برنامه، با مدیر تبلیغات اسلامی اهواز تماس گرفته و جزئیات و نحوه برگزاری مراسم را از وی پرسیدیم.

حجت‌الاسلام پشم فروش، به دلیل مشغله کاری و هماهنگی برگزاری این مراسم، به دو نکته کوتاه اشاره کرد؛

۱. مجوز برگزاری این مراسم از سوی ستاد مقابله با کرونا در خوزستان صادر شده است.

۲. کلیه پروتکل‌های بهداشتی به مردم اعلام و گروه تشریفات مراسم نیز، با جدیت بر روی این مسأله نظارت خواهد داشت.

پس از اتمام مکالمه کوتاهمان با مدیر تبلیغات اسلامی اهواز، همچنان نگران روند برگزاری این مراسم بودیم! چراکه اهواز در وضعیت قرمز قرار داشت و اگر خدایی ناکرده، نحوه اجرای برنامه از کنترل خارج می‌شد، شاید خود به بحرانی دیگر تبدیل می‌شد.

البته چند نکته بهداشتی همچون «به همراه داشتن کتاب دعا و مهر»، «عدم حضور کودکان و سالخوردگان» و «استفاده از ماسک و دستکش» در ذیل خبر برگزاری مراسم، به مردم اطلاع‌رسانی شده بود، تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود اما کماکان نگرانی ما بر قوت خود باقی بود.

آغاز مراسم احیاء با حضور بیش از ۲ هزار نفر

سرانجام حوالی ساعت ۲۳ مردم خودروهای شخصی خود را در پارکینگ مجاور پارک کرده و با رعایت فاصله، وارد گلزار شهدا شدند و پس از انجام تست تب‌سنج، هر خانواده به نقطه‌ای در محل برگزاری مراسم، هدایت شد.

علیرغم اینکه جمعیت بسیار زیادی در مراسم حاضر شده بودند (بیش از ۲ هزار نفر) اما به دلیل وسعت برگزاری مراسم و رعایت فاصله‌های فردی، جمعیت آن‌چنان زیادی به چشم نمی‌خورد و این مهم‌ترین دلگرمی ما برای اجرای یک برنامه بدون ضریب خطر بود.

کودکان و افراد مسن کمتر در مراسم به چشم می‌خوردند و بیش از ۸۰ درصد جمعیت با ماسک آمده بودند و آن‌هایی هم که نداشتند، میانشان «ماسک طبی» توزیع شد.

نکته حائز اهمیت دیگر این مراسم، عدم استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی بود! یعنی از هیچ اتوبوس و مینی‌بوسی برای جابجایی مردم استفاده نشده بود و شرکت‌کنندگان تماماً با خودروهای شخصی به محل برگزاری احیاء، آمده بودند.

توزیع هرگونه اقلام خوراکی و نذری ممنوع!

از قبل نیز اعلام کرده بودند که توزیع هرگونه اقلام خوراکی و نذری ممنوع است و این مسأله با جدیت توسط گروه تشریفات رصد و پیگیری می‌شد؛ البته هر خانواده‌ای با خود مقداری خوراکی آورده بود که طبعاً مخصوص اعضای آن خانواده بود و حتی اجازه تعارف کردن میان دیگر افراد را نداشتند.

حالِ خوبِ مردم...

اما در این مراسم، مردم حال دیگری داشتند! به‌جرئت می‌توان گفت که این شب احیاء، با سال‌های گذشته عجیب متفاوت بود! در این مراسم به‌وضوح عیان بود که بدون هیئت و این قبیل مراسمات، نمی‌توان زندگی کرد و نمی‌توان حالِ معنوی خوبی داشت.

و هرچند که در این روزها مردم معتکف خانه خود شده‌اند، اما حال جمعی، چیز دیگری است... «یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة»

میزبانیِ بی‌نقص شهدا...

مداح و روضه‌خوان مراسم نیز سنگ تمام گذاشتند و الحق و الإنصاف شور و حال عجیبی به این مراسم شهدایی بخشیدند! به گمانم خودِ شهدا میزبان شده بودند و این میزبانی، یقیناً بی‌نقص خواهد بود.

آرام آرام به انتهای مراسم نزدیک می‌شدیم. ساعت به ۳ بامداد نزدیک بود و حجت‌الاسلام علیپور دعای قرآن بر سر را قرائت کرد...

الهی بِکَ یَا اللَّهُ‏... بِمُحَمَّدٍ...

آهسته و با طمأنینه، خدا را به خودش و به یکایک معصومین(علیه‌السلام) قسم می‌دادیم تا هرآنچه خیر و نیکی است نصیب مردم کند و این شر و گرفتاری منحوس را از دامن همه بندگانش برطرف بگرداند.

در آخرین فراز این دعای شریف «بِالْحُجَّةِ» آنگاه که به نام مقدس حضرت حجت(عج) رسیدیم، همه از جای بلند شده و با دستانی رو به آسمان، در محضر شهدا از خدا ملتمسانه درخواست کردند که ظهور آخرین منجی عالم را تعجیل فرماید و گرهی که با دست انسان‌ها بسته شده را به‌واسطه دستان گره‌گشای مهدی موعودش، باز کند. إن‌شاءالله

نحوه خروج مردم از آرامستان!

سرانجام پس از مختصری سینه‌زنی و روضه در غم شهادت مولای متقیان حضرت علی(ع)، این مراسم شهدایی به پایان رسید و مردم آماده خروج از آرامستان شدند.

نحوه خروج به‌آرامی صورت گرفت تا ازدحامی مقابل درب خروجی صورت نگیرد و پلیس راهور نیز به‌خوبی نحوه تردد خودروهای شخصی را کنترل و مدیریت می‌کرد که جا دارد از تلاش مخلصانه این عزیزان نیز تشکر کنیم.

پس از پایان مراسم به سراغ یکی از متصدیان و خادمین برگزاری مراسم رفتیم.

حجت‌الاسلام پشم فروش، مدیر اداره تبلیغات اسلامی اهواز و مسئول هیئت انصار المهدی، یکی از افراد تأثیرگذار در برگزاری این مراسم بود که مجدداً برای پاسخ به یک سری سؤالاتِ از قبل در ذهن مانده به سراغ وی رفتیم.

از او در رابطه با نحوه دریافت مجوز مراسم پرسیدیم که پاسخ داد: تا پیش از اعلام دوباره وضعیت بحرانی در خوزستان، چندین برنامه بزرگ و محوری را در سطح کلان‌شهر اهواز تدارک دیده بودیم که با دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا، کلیه مراسم‌های مذهبی در خوزستان، کنسل شد.

با توجه به اینکه غالب جوانان حزب‌اللهی و خانواده‌های مذهبی شهر، خود را برای حضور در ویژه‌برنامه‌های لیالی قدر، آماده کرده بودند، با پیام‌ها و درخواست‌های متعددی از سوی مؤمنین مواجه شدیم که نهایتاً موضوع را با حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد، نماینده ولی فقیه در خوزستان در میان گذاشتیم.

صدور برگزاری مجوز از سوی وزارت بهداشت

پس از شرح ماجرا برای نماینده ولی فقیه، ایشان نیز شامگاه دوشنبه با یکی از مسئولان عالی‌رتبه وزارت بهداشت تماس گرفته و مجوز برگزاری مراسم محوری در اهواز را دریافت و هم‌زمان به استاندار نیز اعلام شد.

در ابتدا اعلام کردند که شما مجوز برگزاری دو مراسم محوری در اهواز را دارید که ما اعلام کردیم «برگزاری یک مراسم» کفایت می‌کند.

صدور مجوز برگزاری مراسم از سوی ستاد مبارزه با کرونا در خوزستان چندساعتی طول کشید و نهایتاً تا عصر روز سه‌شنبه این مجوز صادر شد.

پس از دریافت مجوز، تعدادی از مسئولان مؤثر در برگزاری مراسم همچون رئیس سازمان آرامستان‌های اهواز، مسئول هیئات شاخص اهواز و چند نفر دیگر را دعوت به حضور کردیم و نهایتاً ساعت ۱۶.۳۰ جلسه برگزاری احیاء لیالی قدر اهواز تشکیل شد و تقسیم‌کار و هماهنگی‌های لازم حدوداً نیم ساعتی به طول انجامید.

پس از اتمام جلسه، حوالی ساعت ۱۷.۳۰ اطلاعیه برگزاری مراسم در پیام‌رسان ایتا و واتس‌آپ ارسال شد و این اطلاعیه به‌صورت خودجوش دست به دست میان مردم در فضای مجازی چرخید و جالب است که ما برای این مراسم، حتی یک پیامک هم ارسال نکردیم.

حجت‌الاسلام پشم فروش، با بیان اینکه در این مراسم بیش از ۲ هزار نفر شرکت کردند، گفت: با تقسیم وظایف صورت گرفته و تأکید بر رعایت بهداشت و فاصله‌گذاری مناسب، جزئیات به‌شدت توسط گروه تشریفات بررسی می‌شد و ما از کاری که انجام دادیم، مطمئن بودیم.

وی تصریح کرد: این مراسم در فضای آزاد انجام شد و کلیه پروتکل‌های بهداشتی با دقت رعایت و نظارت بر روند مراسم، تا خروج مردم از گلزار شهدا به‌شدت پیگیری می‌شد تا خدایی ناکرده، با ازدحام و تراکم جمعیت مواجه نشویم.

عزم جهادی مسئولان / نام هیچ ارگانی ذیل بنر مراسم درج نشد

مسئول هیئت انصار المهدی(عج) گفت: این مراسم از معدود برنامه‌هایی بود که صد درصد خودجوش انجام شد و نام هیچ نهاد و ارگانی ذیل بنر برگزاری مراسم درج نشد!

البته حضور مسئولان دلسوزی همچون آقای محمودی، رئیس سازمان آرامستان‌های اهواز که با همت و عزم جهادی بر روند برگزاری مراسم نظارت می‌کردند، در کیفیت مراسم انجام شده، بسیار اثرگذار بود و جا دارد از وی تشکر و قدردانی کنیم.

همچنین لازم است از نیروی انتظامی به جهت تأمین امنیت برگزاری مراسم و همچنین نیروی راهور برای ایجاد نظم در عبور و مرور خودروهای شخصی تشکر کنیم.

مدیر اداره تبلیغات اسلامی اهواز، در پایان اظهارداشت: جا دارد از دفتر امام جمعه اهواز، مسئول و کادر جهادی هیئت محبان اهل‌بیت(ع)، هیئت مکتب الزهرا، حراست سازمان تبلیغات و شهرداری اهواز، انجمن مردمی راویان گلزار شهدا و دیگر نهادها و افرادی که ما را در برگزاری این مراسم معنوی همراهی کردند، تشکر و قدردانی کنیم.

مدیریت جهادی حتی در میانه بحران!

پس از اتمام مصاحبه با حجت‌الاسلام پشم فروش، به این فکر کردم که حتی در میانه بحران نیز می‌توان با مدیریت جهادی و عزم انقلابی مسئولان، مراسم و تجمعی را برقرار کرد که در عین حضور جمعیتی بالغ‌بر ۲ هزار نفر، کلیه پروتکل‌های بهداشتی رعایت و ضریب خطر را به طور کامل از بین برد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha