جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمد طلایی نویسنده

حوزه/ ما برای فهم بهتر حاق سیره معصومین (ع) لاجرم باید ابتدا به برداشت هایی که فقهای تراز ما داشته اند مسلط شویم و سپس به صورت اجتهادی به بررسی سیره معصومین (ع) بپردازیم. همان سنتی که در اجتهاد مصطلح فقهی نیز رایج است.

به گزارش  خبرگزاری حوزه،‌ ، چندی پیش خبر چاپ کتاب "مکتب سیاسی امام خمینی (ره) در بستر تاریخ انقلاب" توسط پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام منشر شد. بر آن شدیم تا بامحمد طلایی نویسنده این کتاب گفت‌وگویی جهت آشنایی بیشتر با این کتاب و اهداف نویسنده آن داشته باشیم. آنچه در ادامه می خواند بخشی از مصاحبه با این نویسنده است.

در آغاز ضمن تشکر، به عنوان مدخل گفت‌وگو شمه ای از زندگی علمی و فرهنگی خود را بیان نمایید.
بنده محمد طلایی، متولد 1366، سال 84 وارد دانشگاه صنعتی شریف شدم و در رشته مهندسی مکانیک مقطع کارشناسی را به اتمام رساندم. سال 88 وارد حوزه و مدرسه علمیه معصومیه (س) شدم و الحمدلله دوره طلبگی را آغاز کردم. از همان سال های ابتدایی طلبگی به تدریج با مباحث سیره رفتاری امام خمینی (ره) از طریق استاد حجت الاسلام سید علی موسوی آشنا شدم و این روند بحمدالله مستمرا، ادامه پیدا کرد. در حال حاضر هم در پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام مسئولیت کارگروه سیره رهبران را به عهده دارم.

کتاب مکتب سیاسی امام خمینی(ره) در بستر انقلاب با چه انگیزه ای تدوین شد؟
معمولاً کارهایی که در مورد امام (ره) و آقا انجام می شود حول محور بیانات این بزرگواران است. ما تمرکز خود را بر روی سیره این بزرگواران قرار دادیم، چرا که  چهارچوب کلی انقلاب اسلامی را حضرت امام و مقام معظم رهبری چیده اند و این چهار چوب صرفاً از بیانات ایشان شکل نگرفته است، بلکه افعال آنها نیز منشأ آثار و برکات زیادی بوده است. در واقع بیانات ایشان نیز بخشی از افعالی هستند که امام و آقا در فضای مبارزه با سلطنت پهلوی و نیز در ساختن جمهوری اسلامی، انجام داده اند. به عنوان مثال نهاد سازی های حضرت امام پس از پیروزی انقلاب، موضع گیری ها، عزل و نصب ها، تعامل و مدیریت جریان های مختلف مسئولین کشور و رفتارهای فراوانی در این سطوح بسیار قابل تأمل و بررسی می باشند و اینهاست که متن سیره امامین انقلاب در عرصه حکمرانی و اقامه دین در بستر حکومت اسلامی را می سازند.

پس ما به جهت کشف قواعد حاکم بر شیوه اقامه دین توسط این دو بزرگوار و رسیدن به عمق راهبردهای امام و آقا باید سیره این بزرگواران را مورد تحقیق و تفحص قرار دهیم. اقامه دین مسئله اصلی ماست، ما اصلا می خواهیم سیره امام و آقا و حتی معصومین (ع) را بررسی کنیم تا با نحوه عملکرد آنها در مورد اقامه دین آشنا بشویم. البته اقامه دین در قالب خاص زمانی و مکانی ما می شود انقلاب اسلامی و نظام اسلامی.

در این راستا به سراغ تاریخ معاصر آمدیم و برای اینکه قواعد این حرکت زنده برای ما کشف بشود سیره امام و آقا را با محوریت تاریخ بررسی نمودیم. با بیانات ایشان هم علاوه بر لحاظ جهت اندیشه ای و تبیینی که دارد، به عنوان یک فعل تاریخی نیز برخورد کردیم. مثلا از سال چهل (و حتی قبل از آن، زمانی که حضرت امام (ره) تحت زعامت حاج شیخ عبدالکریم (ره) و یا آیت الله العظمی بروجردی (ره) بودند) با امام (ره) همراه شدیم و هر لحظه ای خودمان را جای امام(ره) گذاشتیم. امام (ره) برای این که قیام خود را شروع کند به چه سوالاتی در مورد جامعه ایرانی و هدف از قیام و به چه صورتی پاسخ داده اند؟ چه درس هایی از حرکتهای اجتماعی سیاسی پیش از انقلاب اسلامی گرفته اند؟ رفتار امام (ره) در اتفاقاتی مثل قیام 15 خرداد یا مثلا انقلاب سفیدچگونه بوده است؟ و به همین ترتیب تا اتفاقات پس از انقلاب با این نگاه به مطالعه قواعد واکنش ها و رفتارهای امام و آقا در بازه ها و موضوعات مختلف پرداخته ایم.

چرا از ابتدا به سراغ سیره معصومین (ع) نرفتید؟
طبیعی است که ما منطقاً ابتدا باید به سراغ سیره خود معصومین (ع) برویم چون امام و آقا  معصوم نیستند و فقیه هستند. اما این بزرگواران با توجه به همان سیره معصومین (ع) و برداشتی که از منابع دسته اول شیعی دارند، یک سری رفتارها و برداشت هایی دارند که می توان گفت این آخرین و به روزترین قرائتی است که از اسلام ناب در دسترس ماست. ما برای فهم بهتر حاق سیره معصومین (ع) لاجرم باید ابتدا به برداشت هایی که فقهای تراز ما داشته اند مسلط شویم و سپس به صورت اجتهادی به بررسی سیره معصومین (ع) بپردازیم. همان سنتی که در اجتهاد مصطلح فقهی نیز رایج است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha