پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصویری رپورٹ| قم کے مختلف مساجد میں حضرت علی (ع) کی شہادت اور شب قدر کی مناسبت سے عزاداری اور مناجات

حوزه/ خدای متعال می فرماید شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَی وَالْفُرْقَان، قرآن مایه هدایت انسان ها است و دلایل روشن هدایت و جدایی از باطل را در اینجا اشاره کرده و بعد فرمود دلیل اساسی عظمت این ماه به خاطر نزول قرآن است .

حجت الاسلام والمسلمین کاظم سپاسی آشتیانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به ویژگی های شب قدر، گفت: ماه رمضان سیدالشهور است و دلیل این مسئله قرار داشتن «انا انزلناه فی لیلة القدر» در آن است و اگر لیله این عظمت را دارد به دلیل نزول قرآن در ماه رمضان است.

مدیر حوزه علمیه استان مرکزی افزود: خدای متعال می فرماید شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَی وَالْفُرْقَان، قرآن مایه هدایت انسان ها است و دلایل روشن هدایت و جدایی از باطل را در اینجا اشاره کرده و بعد فرمود دلیل اساسی عظمت این ماه به خاطر نزول قرآن است .

وی ادامه داد: ماه رمضان اکسیر است. کار اکسیر این است اگر به چیز بی ارزش اثابت کند، به آن ارزش می دهد. پیامبر ماه رمضان را اکسیر می دانند و در اهمیت آن می فرمایند «  هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ »؛ ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده اید. نفس های شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت.

 حجت الاسلام والمسلمین سپاسی اظهار کرد: نفس انسان امری مباح است، حرمت و واجب هم نیست، بلکه از حالات طبیعی به شمار می رود و ارزشی غیر از این هم ندارد، اما در ماه رمضان همین نفس انسان هویت پیدا می کند و اگر ماه رمضان این اکسیر را دارد، به دلیل نزول قرآن و هدایت است.

مدیر حوزه علمیه استان مرکزی اضافه کرد: این اکسیر در شب های قدر فوق العاده تر می شود، لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شهر. این شب عملش را بهتر از هزار ماه قرار داده است. باید دقت کرد آیه می فرماید لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ، عمل چه قدر بهتر است، معلوم نیست؛ عمل اطلاق دارد، ممکن است عملی بیش از هزار ارزشش باشد.

وی اضافه کرد: در سوره قدر بعضی از فضائل را مطرح می کند. فرمود در این شب نورانی ملائک با اذن خدا نازل می شوند و این شب تا مطلع الفجر، سلام و خیرات و برکات است. کشش این شب آن قدر است که آسمانی ها را زمینی، عرشی ها را فرشی، فرشی ها را عرشی و زمینی ها را آسمانی و فاصله بین عرش و فرش هم برداشته می شود، در این شب انسان برای دعا نباید فاصله احساس کند، چرا که در این شب رحمت نزول کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین سپاسی آشتیانی با بیان این که آمدن رحمت، لیله قدر را ویژه کرده است و از آن با اهمیت تر خود قرآن است که کتاب مبین و هدایت است، اظهار داشت: می فرماید إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ ، ما این کتاب را در شب مناسب نازل و دنبال هشدار به انسانها هستیم تا بشر گرفتار گناه نشود.

مدیر حوزه علمیه استان مرکزی گفت: می فرماید وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا و ما آنچه را برای مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل می ‏کنیم ولی ستمگران را جز زیان نمی یابند. این قرآن به عنوان شِفاء، حجت برای انسانهای اهل حق و قرآن شفاء برای انسان باطل، خسارت است چون خدا حجت را بر او تمام کرده است و او زیر چتر رحمت، هدایت وشِفاء قرآن نرفته است

وی عنوان کرد: حضرت علی(ع) در خطبه ۱۹۸  فرمود « خدا کتاب را بر بشر نازل کرده و نورش هرگز خاموش و از بین نمی رود. دریایی است که هیچ گاه عظمتی از آن درک نمی شود و نمی توان به عمق آن رسید. کسی که در این مسیر حرکت می کند، گمراه نمی شود، چرا که نسخه های آن شفاء بخش است.

حجت الاسلام والمسلمین سپاسی آشتیانی بیان داشت: در همین رابطه پیامبر فرمود قرآن وعترتم را در بین شما می گذارم اگر به این دو تمسک کنید، گمراه نمی شوید، چرا که این دو برای شما رحمت است. رحمت است تا شما از او بخواهید. اگر بخواهید خدای متعال به حرف های شما توجه می کند. خدا هم نزدیک است و دعوت و خواهش انسانهای دعا کننده را پاسخ می دهد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha