جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
امام علی

حوزه/ جبران خلیل جبران می گوید: «من نمی دانم چه رازی است که افرادی پیش از زمان خودشان متولد می شوند و امام علی(علیه السلام) از کسانی است که پیش از زمان خودش متولد شده است».

حجت الاسلام حسین حسین زاده برسمنانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، گفت: در قرآن مجید، تفاسیر و روایات اسلامی، از امام علی (علیه السلام) فراوان یاد شده است، شعرا و ادبا هم در منقبت و عظمت آن امام همام مطالب بسیار زیادی گفته اند که هزاران کتاب هم نوشته شود، حق امام به حق ناطق شناخته و شناسانده نخواهد شد.

امام جمعه امام زاده عبدالله آمل ادامه داد: علاوه بر دوستان و محبان حضرت، دشمنان اهل بیت(علیهم السلام) هم در موارد زیادی ناچارا دست به قلم شده و از مقام و منقبت امام علی(علیه السلام) گفته اند که ما هم از نگاه غیر شیعیان به مواردی از عظمت این امام اشاره می کنیم.

وی افزود: جبران خلیل جبران، مسیحی مذهب می گوید: «من نمی دانم چه رازی است که افرادی پیش اززمان خودشان متولد می شوند، وامام علی(علیه السلام) از کسانی است که پیش از زمان خودش متولد شده است. به عقیده من فرزند ابی طالب نخستین کسی بود از عرب که با روح کلی جهان ارتباط برقرار کرد و با آن همنشین شد.هر کس شیفته او گشت، شیفتگی او وابسته به فطرت است و هر که به دشمنی او پرداخت، از ابنای جاهلیت است».

حجت الاسلام حسین زاده برسمنانی عنوان کرد: شبلی شمیل، از مکتب مادیگرایی می نویسد: « امام علی ابن ابی طالب ( علیه السلام ) بزرگ بزرگان ، یگانه نسخه ای است که نه شرق و نه غرب ، نه در گذشته و نه در امروز صورتی مطابق این نسخه ندیده است».
ویل دورانت ـ مستشرق انگلیسی ـ معتقد است:«علی ( علیه السلام ) در جوانی، نمونه کامل تواضع، تقوا ، نشاط و اخلاص، در راه دین است. خوش منظر و نیکو خصال ، و پر اندیشه و درست پیمان بود »

 

امام جمعه امام زاده عبدالله عبدالله آمل افزود: جرجی زیدان، نویسنده و دانشمند مسیحی دیگری است که در مورد حضرت علی(ع) دست به قلم شده و نوشته است «اگر بگویم مسیح از علی ( علیه السلام ) بالاتر است عقلم اجازه نمی دهد، و اگر بگویم علی ( علیه السلام ) از مسیح بالاتر است دینم اجازه نمی دهد» .
جرج جرداق درباره عدالت و مظلومیت علی( علیه السلام ) معتقد است «آب های عالم؛ آب حوض، آب استخر، آب دریاچه و آب اقیانوس قابلیت تلاطم را دارد، ولی چیزی که متلاطم نشد ، دریای وجود علی ( علیه السلام ) بود که هیچ کس و هیچ چیزی نتوانست آن را متلاطم کند » .

وی عنوان کرد: عبدالله بن عباس یکی از مفسّران بزرگ  اهل سنّت معتقد است «آیه ای در قرآن نیست، مگر آنکه علی(علیه السلام)، مصداق بارز آن است، خداوند یاران پیامبر(صلی الله علیه وآله) را در جاهای بسیاری مورد سرزنش قرار داده است، ولی دربارۀ علی(علیه السلام) جز خیر و نیکی یاد نکرده است.».

حجت الاسلام حسین زاده برسمنانی گفت: در پایان به روایت معروفی از پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) از بیهقی دانشمند نامی اهل سنت اشاره می کنم: «مَن اَحَبَّ أَنْ یَنْظُرَ إِلَی آدَمَ(علیه السلام) فِی عِلْمِهِ وَ إِلَی نُوحٍ(علیه السلام) فِی تَقْوَاهُ وَ إِلَی إِبْرَاهِیمَ(علیه السلام)  فِی حِلْمِهِ وَ إِلَی مُوسَی(علیه السلام) فِی هَیْبَتِهِ وَ إِلَی عِیسَی(علیه السلام)  فِی عِبَادَتِهِ فَلْیَنْظُرْ إِلَی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ(علیه السلام) ؛ هر کس دوست دارد به علم و دانش آدم(علیه السلام) بنگرد و مقام تقوا و خود نگهداری نوح(علیه السلام)  را مشاهده نماید و بردباری حضرت ابراهیم(علیه السلام)  را نظاره کند و به عبادت موسی(علیه السلام)  پی ببرد، باید به علی بن ابی طالب(علیه السلام)  نظر بیندازد.».

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha