جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اقتصاد آمریکا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

فدرال به ترامپ هشدار اقتصادی داد

بانک مرکزی فدرال آمریکا در آخرین گزارش خود درباره ثبات مالی در این کشور گفت: شیوع ویروس کرونا در جهان مخاطرات جدی را برای بازارهای مالی ایجاد کرده است.در این گزارش آمده است اگرچه اقدامات بانک مرکزی فدرال آمریکا و دیگر سازمان‌ها به بهبود اوضاع اقتصاد آمریکا منجر شده و نظام بانکی این کشور توانسته در برابر فشارها تاب بیاورد اما در صورت تداوم روند شیوع و یا بدتر شدن اوضاع از آنچه پیش‌بینی می‌شود ریسک‌های بسیار بزرگی پیش روی بخش‌های مالی اقتصاد آمریکا وجود دارد.در گزارش بانک مرکزی آمریکا آمده است: شیوع کووید ۱۹ ریسک‌های بسیار شدیدی را برای شرکت‌های آمریکایی در تمام سطوح و همچنین میلیون‌ها خانوار این کشور ایجاد کرده است. این بانک معتقد است روند بهبود اوضاع نسبت به شرایطی که شیوع کرونا ایجاد کرده، دشوار خواهد بود. بانک مرکزی آمریکا می‌گوید: فشار مالی که در صورت تداوم شیوع کرونا ایجاد خواهد شد، باعث می‌شود تا شرکت‌های آمریکایی درآمد خود را از دست داده و خانوارهای آمریکایی بدون حقوق باقی بمانند. در گزارش این بانک آمده است در کوتاه مدت هیچ کس در آمریکا از تبعات اقتصادی شیوع کرونا از جمله تاخیر در بازپرداخت دیون، ورشکست شدن، مجبور شدن به فروش دارایی، و یا از دست رفتن ارزش دارایی مصون نیست. این گزارش نشان می‌دهد مقامات بانک مرکزی آمریکا نگران بدتر شدن اوضاع هستند و هشدار داده‌اند آسیب پذیری بخش مالی اقتصاد آمریکا در برابر تبعات شیوع ویروس کرونا در کوتاه مدت بسیار جدی خواهد بود.

دکل‌های نفت و گاز آمریکا به پائین‌ترین رقم تاریخ رسید

شرکت های انرژی آمریکایی تعداد دکل های فعال نفت و گاز طبیعی این کشور را برای دومین هفته متوالی به کمترین میزان در تاریخ کاهش دادند، زیرا تولیدکنندگان هزینه‌های حفاری‌های جدید را پس از سقوط قیمت نفت کاهش دادند. به دنبال شیوع ویروس کرونا که سبب ایجاد محدودیت هایی در جهان شد، تقاضا برای نفت کاهش یافت در نتیجه قیمت نفت سقوط کرد.آمار شرکت بیکر هیوز که به سال ۱۹۴۰ باز می گردد، نشان داد شمارش تعداد دکل ها، به عنوان شاخص اولیه تولید در هفته منتهی به ۱۵ می ۳۵ دکل کاهش یافت و به ۳۳۹ دکل رسید. پیش از این کمترین تعداد دکل های فعال آمریکا در تاریخ به هفته منتهی به ۸ می باز می گشت که ۳۷۴ دکل بود. بیش از نیمی از تمامی دکل های نفتی آمریکا حوزه پرمیان در وست تگزاس در شرق نیومکزیکو هستند که ۲۳ دکل در این هفته غیرفعال شدند و تعداد دکل های فعال به ۱۷۵ دکل رسید که کمترین میزان از جولای ۲۰۱۶ به شمار می‌رود. انتظار می رود تقاضا برای سوخت در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ تقریبا ۱۰ درصد کاهش یابد و این امر شرکت ها را بر آن داشته تا کاهش چشم‌گیری در هزینه‌های خود ایجاد، هزاران کارگر را اخراج کنند و برای جبران فزونی عرضه در بازار تولید را متوقف کنند. به گفته تحلیلگران اینوروس دریلینگ اینفو، «تعداد دکل های فعال در آمریکا از آغاز امسال ۵۲ درصد کاهش یافته است. بیش از ۴۰۰ دکل نفتی خاموش شدند که این رقم بیش از تعدادی که اکنون فعالند.» حفاران به طور متوسط از نیمه ماه مارس پس از اینکه قیمت نفت به علت شیوع کرونا و جنگ نفتی عربستان و روسیه سقوط کرد، در هر هفته ۵۰ دکل را خاموش کردند. تحلیلگران انتشار دارند که شرکت‌های انرژی آمریکایی همچنان به کاهش دکل‌های نفتی تا پایان سال ادامه دهند و خاطر نشان کردند که این شرکت‌ها برای فعال کردن واحدهایشان در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ تمایلی نخواهند داشت.

چین بزرگ‌ترین بدهکار سازمان ملل را معرفی کرد

یائو شائوجون (Yao Shaojun) نماینده ویژه چین در سازمان ملل در سخنانی اعلام کرد که آمریکا «بزرگترین بدهکار» این سازمان جهانی به شمار می رود. بر اساس اعلام این خبرگزاری، نماینده ویژه چین در سازمان ملل در این باره گفت که واشنگتن به ترتیب حدود ۱.۱۶ میلیارد دلار و ۱.۳ میلیارد دلار به بودجه منظم و عملیات های صلح این سازمان بدهکار است. یائو شائوجون در این باره گفت: چین علیرغم مواجهه با فشارهای چشمگیر اقتصادی و مالی ناشی از شیوع کووید ۱۹، دومین مشارکت کننده در بودجه منظم سازمان ملل و بودجه عملیات های صلح آن است و توانسته است تمام کمک‌های ارزیابی شده خود را به طور کامل پرداخت کند.وی در این خصوص اضافه کرد: این مسئله حمایت چین را از آرمان سازمان ملل و کار دبیر کل آن نشان می‌دهد. این در حالیست که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر با این ادعا که سازمان بهداشت جهانی «چین محور» است؛ بودجه اختصاص یافته به این نهاد را قطع کرد. وی در ادامه ادعاهای خود گفته بود: درباره سهم آمریکا در تامین این بودجه، نظرات و پیشنهادات زیادی در دست بررسی است. یکی از این پیشنهادها پرداخت تنها ۱۰ درصد از پولی است که قبلاً به این سازمان ارائه می‌شد. ترامپ اواسط ماه میلادی گذشته (آوریل)، پس از آنکه این سازمان را متهم به حمایت از چین و ترویج اطلاعات نادرست دربارۀ شیوع ویروس کرونا کرد، دستور داد هرگونه پرداختی از سوی دولت به این سازمان به حالت تعلیق درآید و در کمک‌های آمریکا به این سازمان بازنگری شود. وی همچنین اعلام کرد که این سازمان در موضوع کرونا مرتکب «اشتباه» شده و برای مبارزه با همه‌گیری این ویروس بسیار دیر وارد عمل شده است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند اتهام‌های ترامپ با هدف دور کردن افکار عمومی از ضعف عملکرد وی در مهار ویروس کرونا مطرح می‌شود. گفتنی است تبعات اقتصادی همه‌گیری کووید ۱۹، تاثیر بسیار منفی بر کارزار انتخاباتی ترامپ در رقابت ریاست جمهوری ۲۰۲۰ داشته است.

بانک جهانی بدهی ملک سلمان را فاش کرد

سازمان بانک جهانی با انتشار گزارشی اعلام کرد میزان بدهکاری عربستان طی سالهای اخیر ۱۶ برابر بیشتر شده است.در حالی که "محمد الجدعان" وزیر دارایی عربستان اخیرا اعلام کرده است که عربستان قصد دارد طی سال جاری ۵۸ ملیارد دلار وام بگیرد، بانک جهانی در گزارشی اعلام کرده است که بدهی این کشور طی پنج سال اخیر که ملک سلمان در راس قدرت است، ۱۶ برابر بیشتر شده است. بر این اساس، میزان بدهی خارجی عربستان در سال ۱۰۱۹ به ۱۸۳.۷ ملیارد دلار رسیده است، این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۱۴ ، ۱۱.۸ ملیارد دلار بوده است. شایان ذکر است، بحران‌های ویروس کرونا، سقوط بی سابقه درآمدهای نفتی و افزایش هزینه‌های جنگ یمن، اقتصاد عربستان را به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت در جهان از پای در آورده است.

خودرو با آرامش نسبی به بازار بازگشت

بازار خودرو طی چند ماه اخیر روزهای پر التهابی را سپری کرده است و با افزایش قیمت خودرو فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار نیز افزایش یافت و همین امر توجه دلالان را بیش از پیش به این بازار جلب کرد تا اینکه ستاد تنظیم بازار این بار اما دیرتر از سال های قبل اقدام به افزایش قیمت کارخانه محصولات کرد. اقدام اخیر ستاد تنظیم بازار که براساس آن قیمت خودروهای تولیدی ایران خودرو ۱۰ درصد و قیمت خودروهای سایپا ۲۳ درصد افزایش خواهند یافت موجب بازگشت آرامش نسبی به بازار خودرو شد. قیمت سمند ال ایکس در سال گذشته تا ۱۰۳ میلیون تومان افزایش یافت اما افزایش قیمت این خودرو به ۱۰۳ میلیون تومان محدود نشد و تا هفته گذشته این خودرو به قیمت ۱۲۷ میلیون تومان رسید؛ اتحادیه نمایشگاه داران قیمت این خودرو را در میانگین ۱۱۰ میلیون تومان اعلام کرده است در حالی که گزارش های میدانی حاکی از آن است که این خودرو زیر قیمت ۱۱۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش نمی شود. خودرو پژو ۲۰۷ اتوماتیک یکی از محصولات پژو است که افزایش قیمت نجومی را از سال گذشته تاکنون تجربه کرده است به گونه ای که قیمت این خودرو از ۱۹۷ میلیون تومان در اسفند سال گذشته به ۲۵۸ میلیون تومان رسید اما طی چند روز اخیر این خودرو نیز کاهش قیمت را تجربه کرده است و به گفته اتحادیه قیمت این خودرو به ۲۳۵ میلیون تومان رسیده است در حالی که این خودرو زیر قیمت ۲۳۸ میلیون تومان در بازار خرید و فروش نمی شود. پژو پارس اتوماتیک نیز یکی دیگر از خودروهای گروه پژو است که از سال گذشته تاکنون افزایش قیمت نجومی را تجربه کرده است به گونه ای که قیمت این خودرو از ۱۵۸ میلیون تومان در اسفند سال ۹۸ به نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان در سال جدید رسید و امروز نیز این خودرو با کاهش قیمت چشمگیر ۱۴ میلیون تومانی در بازار به قیمت ۱۸۶ میلیون تومان معامله می شود. در حال حاضر نه تنها فروشندگان شخصی خودرو بلکه نمایشگاه داران نیز در حال مقابله با فروش خودرو با نرخ مصوب هستند اما با اینحال بازار خودرو روند کاهشی را در پیش گرفته است و انتظار می رود این روند طی روزهای آینده ادامه داشته باشد.

فروش شناسنامه ای لوازم خانگی الزامی شد

علی مؤیدی خرم‌آبادی گفت: از امروز تمامی کالاهای لوازم خانگی باید شناسه کالا داشته باشد و از مشتریان خواهشمندیم که از این پس شناسه کالای لوازم خانگی خود را قبل از خرید از فروشنده مطالبه کنند. رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: پس از پیگیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های بسیار در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ما موفق شدیم که سامانه شناسه کالاهای لوازم خانگی را در سطح کشور فعال کنیم و کالاهای لوازم خانگی پس از این باید دارای شناسنامه باشد. وی گفت: خریداران می‌توانند شناسه کالای لوازم خانگی خود را به شماره #۷۷۷*۴* ارسال کنند تا از اصالت کالای خریداری‌شده خود مطلع شوند. مؤیدی افزود: همچنین خریداران لوازم خانگی این امکان را دارند که به‌کمک همین سرشماره به سامانه گارانتی تهیه‌شده در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم متصل شوند و از گارانتی کالای خود و خدمات فروش، پس از خرید آن کالا هم بهره‌مند شوند. وی ادامه داد: این سامانه فعلاً برای لوازم خانگی اجرا شده چرا که لوازم خانگی گردش مالی بسیاری در کشور دارد، اما به‌زودی برای سایر کالاها هم سامانه شناسه کالا و گارانتی فعال خواهد شد. مؤیدی گفت: این سامانه باید بهمن سال ۹۸ فعال می‌شد، اما به‌دلیل شیوع بیماری کرونا اجرای آن به تعویق افتاد، اما از امروز اجرای آن عملیاتی خواهد شد و خریداران توجه کنند که پس از این باید از فروشنده کالای لوازم خانگی شناسه کالا را مطالبه کنند.

ترافیک ارتباطاتی کشور دو برابر شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: از آغاز شیوع بیماری کرونا، استفاده از شبکه ارتباطات کشور دو برابر شد و درآمد شرکت‌ها به طور میانگین ۴۰ درصد افزایش یافت.آقای محمدجواد آذری جهرمی، در مراسم گرامیداشت روز جهانی ارتباطات که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، افزود: با شیوع این بیماری کیفیت شبکه ارتباطات در ابتدا کاهش، اما با اقدامات کلانِ انجام شده، اوضاع نسبتا به شرایط عادی بازگشت.وی گفت: افزایش ظرفیت ۲۰۰۰ گیگابیتی در هسته شبکه ملی اطلاعات در هفته آخر اسفند، افزایش ۴۰ درصدی شبکه متروی درون استانی مخابرات ایران تا پایان اسفند و افزایش ۴۰ درصدی ظرفیت هسته و دسترسی شبکه موبایل پهن باند اپراتورهای سه گانه تلفن همراه، تا پایان اسفند از دیگر اقدامات کلان بوده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در این ایام و همچنین در ایام تعطیلات نوروزی، همه مرخصی‌ها لغو شد و شبکه پستی کشور حضور حداکثری داشت. آقای آذری جهرمی همچنین گفت: برای حل چالش‌های دوران پساکرونا، باید شبکه پهن باند ثابت توسعه پیدا کند که ۵ میلیون پورت در ۸ کلانشهر تا پایان امسال باید انجام شود. وی افزود: تکمیل دسترسی همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت، تا پایان سال ۹۹ از دیگر اقدامات برای حل چالش‌های دوران پسا کرونا خواهد بود.

مرغ دوباره جان گرفت

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور از استمرار روند صعودی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۱۰۰ تا ۹ هزار و ۲۰۰ تومان مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است. به گفته وی، نرخ کنونی هر کیلو مرغ زنده نسبت به روز گذشته یک هزار تومان و مرغ گرم یک هزار و ۳۰۰ تومان رشد داشته است. حجت با اشاره به دلایل افزایش قیمت مرغ در بازار بیان کرد: افزایش نرخ خرید تضمینی و برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا موجب شده قیمت مرغ به نرخ منطقی خود برسد. عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: بنابر اعلام دولت مبنی بر بازگشایی رستوران‌ها بعد از ماه مبارک رمضان و ازدیاد تقاضا برای خرید پیش بینی می‌شود که نرخ مرغ به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان برسد. به گفته وی، اگر قیمت مرغ به نرخ تعادل برای تولیدکننده و مصرف کننده برسد، تولید به روند خطی خود ادامه می‌دهد. حجت ادامه داد: با آغاز برنامه شرکت پشتیبانی امور دام و خرید مرغ تا وزن ۱۶۰۰ گرم با نرخ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و برنامه ریزی میان مدت برای صادرات می‌توان بازار را کنترل کرد. این مقام مسئول افزود: در بحث خرید مرغ با سایز مناسب ۱۶۰۰ گرم، میزان مصرف نهاده‌ها پایین‌تر است که با این وجود صنعت نسبت به گذشته ارزبری کمتری دارد. حجت با اشاره به اینکه نرخ منطقی مرغ در بازار متفاوت است، بیان کرد: با توجه به قیمت گوناگون نهاده‌های دامی، قیمت واقعی مرغ متفاوت است. عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه را یک هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: قیمت فعلی جوجه یکروزه با نرخ تمام شده تولید یک هزار و ۱۰۰ تومان اختلاف دارد که افزایش قیمت جوجه یکی از عوامل نوسان قیمت مرغ گوشتی در بازار به شمار می‌رود. به گفته وی، در حال حاضر قیمت واقعی هر کیلو مرغ متناسب با نرخ نهاده‌های دولتی ۱۵ هزار تومان است. حجت ادامه داد: اگر پشتیبانی امور دام به طور متوسط روزانه یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تن مرغ از مرغداران خریداری کند، بازار به تعادل می‌رسد. وی در پایان با بیان اینکه در چند استان کشتارگاه‌ها مجهز به خط ۲ کشتار نیستند، تصریح کرد: با توجه به پیشنهاد خرید خط ۲ مرغ، اما امکانات لازم در همه استان‌ها فراهم نشده است، از این رو باید پروسه یک تا ۲ ماهه در نظر گرفته شود تا حداقل در تمامی استان‌ها یک کشتارگاه وجود داشته باشد.

سعودی‌ها برای خرید غول‌های آمریکایی دست به جیب شدند

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان (PIF) سهام‌های اقلیت را در شرکت‌های بزرگ آمریکایی از جمله بوئینگ، فیسبوک و سیتی‌گروپ به ارزش نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار خریداری کرده است. این صندوق ۳۰۰ میلیارد دلاری از ضعف بازار در پی شیوع ویروس جدید کرونا استفاده و در شرکت‌های معروف سراسر دنیا سهام اقلیت خریداری کرده است. طبق سندی که از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا منتشر شده، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سهام‌هایی به ارزش ۷۱۳.۷ میلیون دلار در شرکت بوئینگ، ۵۲۲ میلیون دلار در سیتی‌گروپ، ۵۲۲ میلیون دلار در شرکت فیسبوک، ۴۹۵.۸ میلیون دلار در دیزنی و ۴۸۷ میلیون دلار در بانک آمریکا خریداری کرده است. همچنین این صندوق ۵۱۴ میلیون دلار سهام شرکت «ماریوت» را خریداری کرده و سهمی نیز در شرکت «برکشایر هاتاوی» دارد. از سوی دیگر این صندوق ۸۲۷.۷ میلیون دلار سهام شرکت نفتی بریتانیایی «بی پی» (بریتیش پترولیوم) را نیز در اختیار دارد. استراتژی صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی طبق گزارش رویترز دوجانبه است که یک بخش آن شامل سبد سرمایه‌گذاری بین‌المللی می‌شود و بخش دوم سبد سرمایه‌گذاری محلی با هدف کاهش وابستگی این کشور به نفت است. «یاسر الرمیان» رئیس این صندوق ماه گذشته گفته بود که این شرکت به‌دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی مانند حمل و نقل هوایی، نفت و گاز و سرگرمی است. وی تاکید کرده بود که پس از عبور از بحران ویروس کرونا، پتانسیل‌های زیادی برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری وجود خواهد داشت. این صندوق همچنین در ماه آوریل اعلام کرد که ۸.۲ درصد سهام شرکت «کارنوال‌کورپوریشن» را خریداری کرده است. عربستان همچنین اوایل سال جاری میلادی اقدام به خریداری سهام در شرکت‌هایی مانند رویال داچ شل، توتال، انی و انکویینور کرد. این صندوق پیش از این نیز دو میلیارد دلار سهم در شرکت اوبر و شرکت لوسید موتورز خریداری کرده بود.

روسیه باز هم به دارایی‌های دلاری خود چوب حراج زد

اطلاعات وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد روسیه بین ماه‌های فوریه تا مارس سال جاری، ۹ میلیارد دلار از باقیمانده اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا تحت تملک خود را در بازار جهانی آب کرده و حجم این اوراق تحت تملک روسیه حالا به رقم بسیار ناچیز ۳.۸۲۴ میلیارد دلار رسیده است. روسیه از سال ۲۰۱۸ به خاطر تهدید آمریکا و تحریم‌های اعمال شده توسط این کشور روند کاهش دارایی‌های دلاری خود را آغاز کرده و حجم آنها را از حدود ۱۰۰ میلیارد دلار به میزان ۳.۸ میلیارد دلار کنونی رسانده است. بخش قابل توجهی از اوراق عرضه شده توسط روسیه،‌ اوراق قرضه کوتاه مدت خزانه‌داری آمریکا بوده است. تا پیش از سال ۲۰۱۳ روسیه یکی از بزرگترین دارندگان اوراق قرضه دولت آمریکا بود اما حالا این  کشور حتی در جمع ۳۰ کشور مالک بیشترین میزان این اوراق هم نیست. در واقع فروش دارایی‌های دلاری بخشی از سیاست روسیه در کنار گذاشتن دلار از اقتصاد خود و کاهش وابستگی به این امر، است. در سال ۲۰۱۹ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، از کشورهای جهان خواست تا به دلیل سوء‌استفاده واشنگتن از جایگاه دلار در بازار جهانی برای فشار به کشورها از این امر فاصله بگیرد. وی همچنین از آمریکا خواست تا این رویکرد شرورانه خود را کنار گذاشته و هشدار داد در غیر این صورت دلار جایگاه قالب خود در بازار جهانی را از دست خواهد داد.

ترازوی تجاری کره جنوبی بهم ریخت

داده‌های اداره کالای کره‌جنوبی نشان داد که این کشور در ماه آوریل برای اولین بار پس از ۹۹ ماه با کسری تجاری روبرو شده است، چرا که صادرات این کشور با شتابی بیشتر از واردات آن سقوط کرده است.داده‌های اداره کالای کره‌جنوبی نشان داد که این کشور در ماه آوریل برای اولین بار پس از ۹۹ ماه با کسری تجاری روبرو شده است، چرا که صادرات این کشور با شتابی بیشتر از واردات آن سقوط کرده است. طبق این داده‌ها کسری تجاری کره‌جنوبی در ماه آوریل به ۱.۳۹ میلیارد دلار رسیده است. صادرات که حدود نیمی از اقتصاد این کشور صادرات‌محور را تشکیل می‌دهد، در ماه آوریل ۲۵.۱ درصد نسبت به سال قبل سقوط کرد و به ۳۶.۵۵ میلیارد دلار رسید. عامل اصلی افت صادرات، سقوط قیمت نفت خام و سقوط اقتصادی جهان به علت پاندمی ویروس کرونا بود. صادرات محصولات نفتی در ماه آوریل ۵۶.۲ درصد نسبت به سال قبل سقوط کرد. صادرات به چین و آمریکا، دو شریک تجاری اصلی کره‌جنوبی، به ترتیب ۱۷.۹ درصد و ۱۳.۵ درصد کاهش یافت.

اقتصاد فرانسه قفل شد

بانک مرکزی فرانسه از کاهش ۲۷ درصدی حجم فعالیت های اقتصادی در این کشور خبر داد.در شرایطی که فرانسه پس از ایتالیا و اسپانیا به سومین کانون مرگبار کرونا در اروپا تبدیل شده و دولت برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس مرگبار اقدام به اعمال قرنطینه سراسری کرده است، بانک مرکزی فرانسه در گزارشی اعلام کرد که حجم فعالیت های اقتصادی در این کشور در ماه آوریل در مقایسه با ماه مارس ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده است. بانک مرکزی فرانسه با اشاره به افزایش نسبی سطح فعالیت های اقتصادی در روزهای اخیر گفته است که هنوز فاصله بسیار زیادی تا بازگشت اقتصاد به زمان قبل از بحران کرونا وجود دارد. پیشتر  مرکز آمار فرانسه نیز به دولت هشدار داده بود که هر ماه قرنطینه سراسری در خاک این کشور باعث خواهد شد تا رشد اقتصادی سه درصد کاهش پیدا کند. میزان فعالیت بخش های تولید، ساخت و ساز و بازارهای غیرمالی که روی هم رفته ۵۵ درصد کل تولید ناخالص داخلی فرانسه را تشکیل می دهند نیز در ماه آوریل ۴۰ درصد کم شده است. پیش از این نیز بانک مرکزی فرانسه اعلام کرده بود در نتیجه تعطیلی گسترده بخش های مختلف اقتصادی فرانسه، رشد دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو در سه ماهه نخست امسال به منفی ۵.۸ درصد رسید. از سوی دیگر مقامات برزیلی از احتمال ثبت رشد منفی ۴.۱۱ درصدیدر این کشور خبر داده اند. برزیل به سرعت تبدیل به یکی از قطب های درگیر با کرونا است و به همراه روسیه بیشترین میزان رشد مبتلایان در جهان را دارد. علاوه بر رشد اقتصادی ارزش پول ملی برزیل نیز تحت تاثیر شیوع کرونا کاهش یافته است تا جایی که نرخ برابری دلار از ۴.۷۵ ریال در قبل از بحران به ۴.۸۳ ریال افزایش یافته است. بانک مرکزی برزیل پیش بینی کرده است مجموع سرمایه گذاری خارجی در این کشور در سال ۲۰۲۰ با هفت میلیارد دلار کاهش به ۷۰.۴ میلیارد دلار برسد.

بانک مرکزی نرخ رسمی ارز را اعلام کرد

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز در حالی اعلام کرد که تمامی قیمت‌ها بدون تغییر نسبت به روز قبل بود. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز «یکشنبه بیست و هشتم اردیبهشت ۹۹» بدون تغییر نسبت به روز قبل ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس به قیمت ۵۰ هزار و ۸۴۶ ریال و هر یورو به قیمت ۴۵ هزار و ۴۴۴ ریال بدون تغییر نسبت به روز قبل اعلام شد. افزون بر این، هر فرانک سوئیس ۴۳ هزار و ۲۱۹ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۲۵۹ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۱۰۵ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۹۷ ریال، روپیه هند ۵۵۴ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۵ هزار و ۷۹۶ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۶ هزار و ۲۶۰ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۹ هزار و ۲۳۱ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۴۱۹ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۶ ریال و دلار کانادا ۲۹ هزار و ۷۶۶ ریال قیمت خورد. از سوی دیگر، نرخ دلار نیوزیلند ۲۴ هزار و ۹۲۲ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۲۶۱ ریال، لیر ترکیه ۶ هزار و ۸۶ ریال، روبل روسیه ۵۷۲ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۵۲۹ ریال، لیر سوریه ۸۲ ریال، دلار استرالیا ۲۶ هزار و ۹۴۴ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۲۹ هزار و ۴۲۵ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۳۹۱ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۲۳۶ ریال، کیات میانمار ۳۰ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۴۳۷ ریال تعیین شد. همچنین، نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۶۱۰ ریال، دینار لیبی ۲۹ هزار و ۵۸۹ ریال، یوان چین ۵ هزار و ۹۱۴ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۱ هزار و ۳۵ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۶۵۴ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۴ هزار و ۶۱ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ یال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۹۶۱ ریال، لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۱۱۱ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۸۲۴  ریال، افغانی افغانستان ۵۴۹ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۷ هزار و ۱۷۸ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۶۹۸ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۲ هزار و ۸۵۲ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۹۱ ریال، بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۲۰۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و یک ریال ارزش‌گذاری شد.

آن روی بورس منفی باقی ماند

شاخص کل بورس تهران در معاملات نخستین روز هفته با ریزش ۳۵ هزار واحدی رقم ۹۸۲ هزار و ۶۷۱ واحدی را به نمایش گذاشت، شاخص قیمت وزنی ارزشی با کاهش ۹۳۰۳ واحدی به کانال ۲۶۱ هزار و ۲۷۸ واحدی بازگشت، شاخص کل هم وزن با افت ۶۴۳۰ واحدی در ارتفاع ۳۰۹ هزار و ۶۳۴ واحدی قرار گرفت و شاخص قیمت هم وزن نیز با کاهش ۴۲۶۳ واحدی رقم ۲۰۵ هزار و ۲۷۰ واحدی را نمایش داد. شاخص آزاد شناور با ریزش ۴۶ هزار و ۴۵۴ واحدی به کانال یک میلیون و ۲۵۲ هزار و ۷۸۴ واحدی رسید و شاخص بازار اول با کاهش ۲۵ هزار و ۴۷۱ واحدی رقم ۷۴۰ هزار و ۹۲۰ واحدی را نمایش داد و شاخص بازار دوم با کاهش ۷۱ هزار و ۲۸۵ واحدی به ارتفاع یک میلیون و ۸۹۵ هزار و ۶۵۵ واحدی عقب نشینی کرد.

دلار در نوسان در کانال ۱۷ هزار تومانی باقی ماند

در صرافی‌های بانکی سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۶۷۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۶۸۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز پنجشنبه، ۵۰ تومان افت قیمت داشته است. (دلار آمریکا در مجموع شش روز فعالیت بازار در هفته گذشته، ۱۱۵۰ تومان در صرافی‌های بانکی افزایش نرخ داشت). همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۱۸۱۰۰ تومان از مردم خریداری و با کاهش ۵۰ تومانی نسبت به پایان هفته گذشته، به نرخ ۱۸۲۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

 

فاکسون از باب‌المندب گذشت

بررسی اطلاعات مؤسسات رهگیری خطوط کشتیرانی حاکی از آن است که نفتکش فاکسون حامل فرآورده‌های نفتی صادراتی ایرانی ساعاتی پیش از تنگه باب‌المندب به مقصد آمریکای لاتین عبور کرد. پس از فورچون، پتونیا و فارست، این چهارمین نفتکش حامل بنزین یا گازوئیل ایران است که بنا به ادعای رسانه‌های غربی به سمت آمریکای لاتین و به احتمال زیاد ونزوئلا در حرکت است. مقامات رسمی ایران هنوز خبر حمل این محموله‌های سوخت به سوی ونزوئلا را تایید یا تکذیب نکرده‌اند. با این حال رسانه‌ها و مقامات غربی مدعی هستند پنج نفتکش ایرانی حامل فرآورده‌های نفتی به سوی ونزوئلا در حرکت است. آنها همزمان ادعا می‌کنند محموله‌های بزرگ طلا توسط بعضی خطوط هوایی ایرانی از ونزوئلا به ایران حمل شده است. بعضی تحلیلگران می‌گویند این محموله‌های طلا در واقع بهای سوختی است که قرار است به ونزوئلا تحویل داده شود. پنجمین نفتکش یعنی نفتکش کلاول، هم طی روزهای گذشته از کانال سوئز عبور کرده و در حال رفتن به سمت عبور از باب‌المندب و رسیدن به آمریکای لاتین است. نکته حائز اهمیت این است که هیچ یک از این نفتکش‌ها برخلاف رویه‌های متداول صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در شرایط تحریم،‌ سامانه‌های مکان‌یابی خود را خاموش نکرده‌اند.

عربستان به انتهای دوره طلایی رسید

 ساندی تایمز انگلیس در مطلبی به قلم «لوئیز کالاگان» با عنوان «دوره طلایی عربستان با توجه به فروپاشی قیمت نفت و کرونا در حال سپری و متلاشی شدن است»، آورده است: رویاهای خیالی درباره شهری در صحرا و پروژه های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با کاهش قیمت نفت و شیوع کرونا در دنیا بر باد رفته است؛ زیرا عربستان در برابر بحران اقتصادی قرار گرفته است که  هفته گذشته به اقدامات ریاضتی روی آورد و این اقداماتی جدید در سرزمین شاهزادگان صدها میلیاردی محسوب می شود.این رسانه انگلیسی می نویسد: پروژه شهر نیوم با آینده ای مبهم روبرو است و گزارش ها از پیمانکاری که در نیوم کار می کند، حکایت از آن دارد که ساعات کاری تیمش به نصف کاهش پیدا کرده است. لوئیز کالاگان می نویسد: پروژه ها به تعویق خواهند افتاد. هر چند پروژه ها متوقف نشده است، اما با کندی صورت می گیرد. سرنوشت شهر نیوم نمونه ای از تغییراتی است که عربستان را درنوردیده است. در هفته گذشته دولت سعودی مالیات برارزش افزوده را افزایش داده است و اینبار به سه برابر رسیده و از ۵ درصد به ۱۵ درصد رسیده است و حقوق کارکنان دولتی ۲۲۰ پوند کاهش پیدا کرده است. ساندی تایمز در ادامه به نقل از علی الاحمد روزنامه نگار سعودی آورده است: اقدامات ریاضتی افراد عیال وار را با مخمصه جدی روبرو کرده است به طوری که برای خرید کیسه برنج با مشکل روبرو هستند. این شاید بزرگترین چالش اقتصادی سعودی از زمان تاسیس آن است. این رسانه انگلیسی نوشت: عربستان از مدتها قبل از مشکلات اقتصاد متکی بر نفت آگاه بود و از این رو به دنبال تنوع اقتصاد خود برآمد. برای مردم عادی و شاهزادگان روشن بود که روزهای ثروت بی حد و حصر تا ابد ادامه نخواهد داشت. یک جواهر فروش در سال ۲۰۱۸ گفت: «می دانیم که اوضاع برای ما متفاوت خواهد بود و انتظارات پدرانمان را نداریم و باید به طور جدی کار کنیم».ساندی تایمز در ادامه می نویسد: بیشتر سعودی ها در بخش دولتی کار می کنند. آنها در شغل های رده پایین کار نمی کنند و کارگران خارجی این کارها را انجام می دهند. اقتصاد تا حدزیادی در عربستان به نفت متکی است.

ایران از گردنه کرونا و تحریم عبور کرد

 ترامپ و اعضای دولت او فکر می‌کردند ایران توان مقابله توامان با کرونا و فشارهای تحریمی آمریکا را ندارد. اما ایران نه تنها این روزها وارد فاز کنترل و مهار کرونا شده، توانسته در مقابل ویروس تحریم هم واکسینه شود. پس از آنکه چندی پیش روزنامه گاردین گزارش کرد که دولت انگلیس به‌صورت بی‌سروصدا از دولت ترامپ خواسته که به‌دلیل شیوع کرونا در ایران تحریم‌ها علیه این کشور را کاهش دهد. اخیرا یک سناتور آمریکایی خواستار گفت و گو و کاهش تحریم‌ها به دلیل شیوع کرونا شده است. «دایان فاینستاین» سناتور ارشد دموکرات روز ۲۵ اردیبهشت در یادداشتی در وب سایت بلومبرگ با اشاره به شیوع کرونا و تاثیرات آن بر اقتصاد کشورها و روند مهاجرت از مناطق دچار تنش گفته است: ما باید به دنبال صلح در منطقه باشیم به طوری که دست‌کم در کوتاه‌مدت کشورها بتوانند بر کنترل کرونا و بهبود شرایط پس از آن تمرکز کنند. این سناتور دموکرات به دوگانگی در اظهارات مقام‌های آمریکایی اشاره کرد و نوشت: در ماه دسامبر (دی‌ماه ۹۸) دولت ترامپ می‌گفت که اقتصاد ایران با بازگشت تحریم‌ها فلج شده و در آستانه سقوط است. کاخ سفید استدلال می‌کرد که این سیاست ایران را مجبور می‌کند که به میز مذاکره بیاید. اما اکنون که ایران همزمان با تحریم‌های آمریکا با قیمت پایین نفت و ویروس کرونا درگیر است، دولت با استدلالی جدید از سیاست «فشار حداکثری» خود دفاع می‌کند و می‌گوید که ایران به اندازه کافی پول دارد و در صورتی که آمریکا کمک کند، ایران این پول را برای نیروهای تحت حمایت خود هزینه خواهد کرد. این سناتور دموکرات سپس پیشنهاداتی را با این مضمون مطرح کرد که ابتدا ایران و آمریکا، در حالت ایده‌آل وزیران دفاع و خارجه دو طرف، وارد دیدارهای رودررو شوند تا با کاهش تنش‌ها امکان بروز جنگ تصادفی را به حداقل برسانند. دوم اینکه آمریکا باید تحریم‌ها علیه ایران را به صورت محدود و موقت رفع کند تلاش‌های سازمان‌های بین‌المللی برای تامین تجهیزات مورد نیاز پزشکی تسهیل کند تا ایران بتواند مبارزه خود با ویروس کرونا را موثرتر ادامه دهد. این در حالی است که «میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز ۲۶ اردیبهشت خواستار لغو یا تعلیق تحریم‌ها علیه ایران برای کمک به روند مبارزه با کرونا شد. باشله در مصاحبه‌ با شبکه فرانس ۲۴ از آمریکا خواست تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا را لغو کند و تأکید کرد که اوضاع فعلی، ایجاب می‌کند تا برای حفظ جان مردم چنین اقدامی صورت بگیرد. او افزود: معافیت‌های اقلام پزشکی از تحریم‌ها که دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در نظر گرفته، بسیار ضعیف است و فقط تعلیق یا لغو تحریم‌ها می‌تواند تأثیر واقعی داشته باشد. همزمان روز ۲۵ اردیبهشت پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، نوشت؛ اعضای پارلمان اروپا با  ابزار نگرانی از تأثیر تحریم‌ها بر مقابله کشورها با «کووید-۱۹» خواستار تعلیق موقت تحریم‌ها علیه کوبا، ایران، لیبی، سوریه، کره شمالی، ونزوئلا و سایر کشورهای آسیب دیده شدند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز ۹ فروردین در یک جلسه که به شکل ویدئو کنفرانس به طور مشترک با دیگر مقامات ارشد این سازمان برگزار شد، از اعضای جی۲۰ خواست تا از تحریم‌هایی که توان کشورها را در مقابله با شیوع بیماری کرونا تضعیف می‌کند، چشم‌پوشی کنند. اما به نظر نمی رسد دولت دونالد ترامپ قصد داشته باشد از کرونا به عنوان دلیلی برای گفت و گو با ایران استفاده کند. او قصد دارد به زعم خود ملت ایران را به زانو در آورد و بحران کرونا را بیشتر برگ برنده‌ای در راستای اهداف خصمانه خود علیه ایران می‌داند.ایران در یکی دو ماه اخیر روزهای سخت و دشواری را پشت سر گذاشت. تاکنون نزدیک به هفت هزار نفر از هموطنان ایرانی بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند. نظام بهداشت و درمان ایران با فشارهای فوقالعاده ای مواجه شد و تعدادی از پزشکان پرستاران و کادر درمانی هم به شهادت رسیدند با این وجود بخشهای مختلف در ایران پس از خروج از شوک اولیه در روزهای ابتدایی اسفندماه کم کم قابلیتهای خود را بازیابی کرده و بر فرایند امور مسلط شدند به طوری که  کم کم محدودیتهای اعمال شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا در حال برداشته شدن است . علاوه بر این بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی ایران توانستند با تغییر کاربری تجهیزات و اقلام مورد نیاز مقابله با این ویروس را تولید کنند. گذشته از اینها فشار شرایط کرونایی باعث رشد بی‌سابقه در تحقق دولت الکترونیک شد به طوری که  نظام‌آموزش توانست با بهره گیری از قابلیت‌های فضای مجازی آموزش‌های لازم را به دانش آموزان و دانشجویان ارائه کند. نکته قابل تامل و مرتبط به تحریم‌های آمریکا این بود که آمریکا در یکی دو سال اخیر کارزار گسترده ای برای به صفر رساندن فروش نفت ایران کرد.  همین امر باعث شد میزان وابستگی بودجه ایران به نفت کاهش یابد و ایران به دنبال احیای ظرفیت‌های بخش‌های دیگر برای تامین  نیازهای خود باشد.  این در حالی است که تعطیلات کرونایی بخش‌های تولیدی و صنعتی در کشورهای مختلف  و نیز برخی رقابت‌های مخرب تولید کنندگان عمده نفت باعث شد این کالا ارزش خود را به میزان بی سابقه‌ای از دست بدهد و بسیرای از تولید کنندگان عمده نفت با مشکلات غیر قابل پیش بینی مواجه شدند. نکته دیگری که سیاستمداران آمریکایی بویژه  در دولت کنونی به‌آن بی توجه هستند این که معمولا سیاستهای خصمانه علیه کلیت ایران  زمینه ساز اجماع و همدلی طیف‌های  و گروه‌های مختلف در ایران می شود همین امر  باعث هم افزایش ظرفیتها و قابلیتهای بالقوه موجود در کشور شده و  کشور از بحران‌ها عبور می‌کند این موضوعی است که البته کسانی که با تاریخ و فرهنگ ایران آشنا باشند به‌آن وقاف هستند و انتظار نمی رود دولتمردان کنونی آمریکا اساسا از چنیندرکی از جامعه ایرانی برخوردار باشند. نهایت اعضای دولت کنونی آمریکا  همانند پیمانکارانی هستند که قرار است برنامه دیکته شده از سوی لابیهای صهیونیستی -سعودی را اجرایی کنند بدون اینکه آثار مخرب و تبعات آن را بر کشور خود بررسی کرده باشند. در هر صورت ایران با وجود فشارهای بی‌سابقه وارد فاز کنترل و مهار کرونا شده و عملکرد آن در مقایسه با کشورهای پیشرفته و حتی خودآمریکا کاملا قابل دفاع است. عبور از این مرحله دشوار به نوعی ایران را در مقابل فشارهای تحریمی واکسینه می‌کند و عملا ناکارآمدی سیاست فشار حداکثری را برای همگان‌ آشکار می‌کند. 

چین دور جدید احتکار مواد غذایی را آغاز کرد

چین به دلیل احتمال وقوع موج دوم شیوع ویروس کرونا در جهان و نرخ آلودگی نقاط دیگر که نگرانیهایی را نسبت به زنجیره تامین جهانی برانگیخته است، از شرکتهای بازرگانی و تولیدکنندگان مواد غذایی خواست حجم ذخایر غلات و دانه های روغنی را افزایش دهند. سه منبع بازرگانی چینی به رویترز گفتند: در تماس روزهای اخیر وزارت بازرگانی چین از بازرگانان و تولیدکنندگان مواد غذایی خواسته شده است حجم خرید سویا، روغن سویا و ذرت را افزایش دهند. به گفته یکی از این منابع آگاه، وزارت بازرگانی چین در نشست سه شنبه گذشته با برخی از شرکتهای دولتی به بررسی چگونگی تضمین تامین مواد غذایی در طول بحران پاندمی ویروس کرونا پرداخت. صادرات سویا از برزیل به چین در مارس و آوریل به دلیل بارندگیهای سنگین و کمبود نیروی کار به دلیل تدابیر قرنطینه ای به تاخیر افتاد و باعث کاهش موجودی سویا در چین شد. اگرچه تحویل محموله ها از آن زمان بهبود پیدا کرده اما مقامات چینی نگران اختلالات جدید در روند تامین هستند. شرکت کشاورزی دولتی COFCO و شرکت سینوگرین در هفته های اخیر خرید سویا و ذرت آمریکایی را افزایش داده اند. به گفته دو بازرگان مطلع، واردکنندگان چینی حداقل چهار محموله به میزان حدود ۲۴۰ هزار تن سویای آمریکایی را دوشنبه گذشته برای آغاز تحویل در ژوییه خریداری کردند. پکن همچنین سهمیه واردات ذرت برای خریداران بزرگ را افزایش داشته و زمینه را برای خریدهای بیشتر هموار کرده است. چین تحت توافق تجاری که در ژانویه میان پکن و واشنگتن امضا شد، برای خرید محصولات کشاورزی بیشتر از آمریکا تحت فشار است و انتظار می رود این کشور پس از پایان فصل صادرات آمریکای جنوبی، محصول بیشتری از آمریکا خریداری کند. آمار صادرات کشاورزی آمریکا نشان می دهد که خریداران چینی خرید سویای محصول آینده را تسریع کرده اند و تاکنون سفارش برای خرید ۳۷۴ هزار تن محصول جدید ثبت شده است در حالی که رقم ثبت شده برای این وقت از سال از سال ۲۰۱۶ به طور میانگین ۶۰ هزار تن بوده است. چین واردکننده بزرگ گوشت بوده و پس از شیوع آنفولانزای خوکی آفریقایی که باعث شد خوکهای چینی معدوم شوند، با کمبود عرضه داخلی روبروست. واردات از آمریکا که بزرگترین صادرکننده گوشت خوک در جهان است انتظار می رود افزایش پیدا کند اما شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹ در کشتارگاهها و تاسیسات فرآوری، تولید گوشت در این کشور را کاهش داده است. بر اساس گزارش رویترز، چین در سال میلادی جاری برای خرید حجم بالایی گوشت خوک آمریکایی ثبت سفارش کرده و نگرانیهایی را نسبت به بروز تنشهای جدید میان آمریکا و چین برانگیخته است زیرا بیم آن می رود به دلیل مشکلات تولید در آمریکا عرضه داخلی محدود شود در حالی که صادرات به چین بالا مانده است.

ایران دست به صادرات کرونایی زد

حدود سه ماه پس از ورود کرونا به ایران، با مجوز سازمان غذا و دارو، شرکت‌های ایرانی تولیدکننده محصولات و مواد بهداشتی ضد ویروس کرونا، می‌توانند بخشی از تولیدات خود را صادر کنند. با توجه به اینکه ایران در فهرست کشورهایی قرار داشت که در فاصله‌ای کوتاه پس از چین تحت تاثیر کرونا قرار گرفت، در روزهای ابتدایی ورود این بیماری، تجهیزات و مواد بهداشتی پیشگیری از ابتلا به این ویروس در بازار کشور کمیاب یا نایاب شد و حتی کادر درمان نیز از نبود تجهیزات شکایت می‌کردند. در همان روزها فعالان بخش خصوصی اعلام کردند که با حمایت دولت، می‌توان ظرفیت بسیار گسترده کشور در این حوزه را فعال و تمام نیازهای داخلی را برطرف کرد. به دنبال شکل گیری این بسیج عمومی، در هفته‌های بعد، بازار با ورود میزان قابل توجهی محصولات بهداشتی عملا اشباع شد و شکایت مردم از نبود مواد بهداشتی به پایان رسید. بعد از تامین قطعی نیاز داخل، سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که ایران می‌تواند در صف صادرکنندگان برخی از این تجهیزات بهداشتی نیز قرار گیرد و البته شرط این اتفاق، تضمین قطعی تامین نیاز داخلی مردم است. چند هفته پس از اعلام وجود این ظرفیت، حالا سازمان غذا و دارو اعلام کرده که صادرات ماسک N ۹۵، لباس‌های ایزوله، مانیتور، محلول ضدعفونی‌کننده و سایر اقلام بهداشتی ضدکرونا آزاد شده و با هماهنگی وزارت صمت، امکان پذیر خواهد بود. محمود نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران می‌گوید که شرکت‌های ایرانی در سال‌های گذشته ظرفیت تولیدی خود را بسیار بالا برده‌اند و ایران چه در مقابله با کرونا و چه در کلیت نظام بهداشتی در منطقه کشور شاخص و در جهان، صاحب عملکردی قابل قبول است. به گفته وی، در صورتی که نیاز داخلی به شکل قطعی، تامین شود، شرکت‌های ایرانی توان صادرات محصولات ضد کرونا را خواهند داشت و در گام نخست قطعا در میان کشورهای منطقه، مشتری فراوانی برای این محصولات وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha