جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آيت الله مهدوي

حوزه/ امام جمعه موقت اصفهان، با برشمردن مراتب یقین، همت ورزی برای دستیابی به این مراتب را فلاح و رستگاری حقیقی دانست و گفت: بزرگی همت حد وسطی دارد و گاهی انسان درهمت ورزیدن دچار افراط و تفریط می شود .

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی از طریق فضای مجازی در راستای سلسله مباحث اخلاقی خود در ماه رمضان، با اشاره به جایگاه «همت» در سبک زندگی اسلامی، اظهار کرد: مردان و زنان بزرگ، روح بزرگ دارند، لذا همت آنها بلند و بزرگ است و به نتایج بلند نیز می رسند.

وی افزود: همت بزرگ مختص به انسان است و در حیوانات چنین چیزی وجود ندارد و آن مقداری که در طبیعت و خلقت حیوان گذاشته شده، مربوط به غریزه است و کاری به انتخاب و اختیار آنها ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که درجات همت نیز در انسان ها متفاوت است، گفت: انسان های دارای همت بلند یک ویژگی دارند و آن پشتکار و قیام به کار داشتن است و این خصوصیات برخی از انسان ها می باشد.

وی اضافه کرد: تمام ارزش همت مربوط به آن کاری است که شخص نسبت به آن همت می ورزد، لذا باید ببینیم همت فایده دائمی یا موقت دارد و بر همین اساس همت به امور باقی و اموری که در آخرت دست انسان را می گیرد و درجه دائمی به او عطا می کند ارزشمند است.

آیت الله مهدوی با تاکید بر همت ورزی نسبت به امور باقی تصریح کرد: اگر انسان همت بورزد و به جایی برسد که خدا را با تمام وجود و باطن خود دریابد به عین الیقین دست یافته است ولذا از همین جا به این نکته می رسیم که بزرگی همت را باید به ماینبقی وابسته و مقید کنیم.

وی خاطر نشان کرد: بزرگی همت باید به چیزی که شایسته عقلی یا شرعی است باشد و لذا صرف بزرگی همت کافی نیست و اگر به عنوان مثال فرد نسبت به علوم دنیایی همت داشته باشد و آن را به امور شرعی و توحیدی ضمیمه کند این نوع همت ورزیدن ارزشمند است.

استاد حوزه ضمن برشمردن مراتب یقین، همت ورزی برای دستیابی به این مراتب را فلاح و رستگاری حقیقی دانست و افزود: بزرگی همت حد وسطی دارد و گاهی انسان درهمت ورزیدن دچار افراط و تفریط می شود و در این بین افراط در داشتن همت به معنای تلاش برای رسیدن به امری که فرد شایسته آن نیست و اهلیت آن را ندارد، است.

وی با تبیین این ویژگی افراط گرانه نسبت به همت عنوان کرد: افراط در همت همان تفنج است که به معنای کسی است که دارای صفت گردنکشی و تکبر می باشد و در زبان عربی به آن باذخ می گویند.

وی اضافه کرد: تفریط در همت نیز به معنای کوتاهی در علوهمت است که در آن فرد امری که شایسته است به آن دست یابد و استحقاق آن را دارد نسبت به آن کوتاهی بورزد و این را پستی و دنائت همت می گویند که نتیجه آن نرسیدن به مقاصد عالیه است.

آیت الله مهدوی تاکید کرد: همت داشتن به آن چیزی که شایسته است ولو رسیدن به امام زمان(عج) و اموری از این دست را ماینبقی می گویند و لازمه همت بزرگ، داشتن تلاش شایسته است و اگر این تلاش وجود نداشته نباشد در علم اخلاق به آن غرور می گویند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha