چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله مهدوی

حوزه/ آیت الله مهدوی ضمن توصیه به جوانان در داشتن همت بلند به تاثیر جمله «ما می توانیم» اشاره کرد و گفت: تلاش ما رسیدن به امام زمان(عج) است، چرا که آن حضرت تابلوی انسان کامل است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی، در راستای مباحث اخلاقی در ماه مبارک رمضان با اشاره به وجود مراتب و درجات همت در انسان ها و اثرات آن در دستیابی به اهداف بلند اظهار کرد: درجات همت همانند درجات نور است و همانگونه که نور درجات گوناگونی دارد همت نیز دارای درجاتی است، لذا انسان باید مراقب باشد همت کوتاهی نداشته باشد و در همت بلند نیز فریب نخورد.

وی افزود: متناسب با همت بلند باید تلاش زیادی انجام داد، در غیر این صورت در علم اخلاق به این ویژگی غرور می گویند که به معنای فریب خوردن و مغرور شدن است، ولذا اگر یک هدف بلند را در نظر داریم باید متناسب با آن هدف، تلاش و جهاد داشته باشیم.

آیت الله مهدوی با بیان راهکاری برای برخی افراد که قادر به داشتن همت بلند نیستند، گفت: اگر فردی نمی تواند به هر دلیلی همت بلند داشته باشد باید از یک همت اندک کار را شروع نماید، چرا که برخی افراد نمی توانند یک مسیر طولانی را بروند، لذا نباید از کل مسیر صرف نظر کنند و باید ابتدا مسیر کوتاهی را در نظر بگیرند تا به مرحله بعد برسند.

وی اضافه کرد: همت علی الاطلاق در مقابل نبود همت قرار دارد که به معنای داشتن همت ولو به میزان مختصر است و در مباحث اخلاقی برای کسانی که همت ندارند گفته می شود همت را آغار کنند و بعد از شروع به همت کم بسنده نکنند.

آیت الله مهدوی با تاکید بر لزوم داشتن همت در انسان، تصریح کرد: منظور از همت این است که انسان سعی کند خود را از درجه حیوانیت بالا بکشد و درجه حیوان در روایت به معنای این است که همت حیوان در رسیدن به علف و خوراک و شهوت است.

وی خاطر نشان کرد: اگر تلاش انسان نیز تنها مصروف رسیدن به خوراک و شهوت شود، این کار حیوان است و چه بسا رتبه انسان پست تر از حیوان می شود، چرا که حیوان عقل ندارد که به فکر تعالی باشد اما انسان با تعطیل نمودن عقل خسارت بیشتری می بیند.

آیت الله مهدوی تلاش برخی انسان ها در رسیدن به اموری چون مال، ریاست و شهرت در دنیا را بر اساس آیات و احادیث مذموم دانست و افزود: تعبیر حدیث قدسی این است که "ای انسان دنیا را برای تو خلق کردم، تو را برای خود خلق نمودم"، که به معنای این است که دنیا فدای انسان شود و انسان نیز فدای خداوند گردد.

وی، همت و تلاش کشورهای غربی در رسیدن به دنیا را از جنس تمایلات و همت حیوانی عنوان کرد و ادامه داد: همت و تلاش کشورهای غربی در کشورگشایی و استعمار کشورهای دیگراست و این مربوط به گروهی است که اعتقاد به آخرت ندارند و در این دنیا به دیگران ظلم می کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: آیه ۱۲ سوره محمد، آیه ۱۷۹ سوره اعراف و آیه ۱۰ سوره ملک و برخی دیگر از آیات قرآن کریم انسان را به همت، تعقل و پذیرش نصیحت بزرگان در این باره دعوت می کند و لذا انسان باید با همت، خود را از درجه حیوانیت بالاتر آورد.

آیت الله مهدوی ضمن توصیه به جوانان در داشتن همت بلند به تاثیر جمله ما می توانیم اشاره کرد و گفت: تلاش ما رسیدن به امام زمان(عج) است و باید همت ما او باشد، چرا که آن حضرت تابلوی انسان کامل است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha