یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال

حوزه/ وقتی انقلاب به رهبری امام راحل به پیروزی رسید و طاغوت را سرکوب و سرنگون کرد، در این راستا آنچه امام راحل به عنوان محور و رکن اصیل برای جامعه سازی و مردم سالاری دینی مطرح کردند، ایده تشکیل نظام جمهوری اسلامی بر مبنای ولایت فقیه در زمان غیبت کبری است.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال در گفت وگو  با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به موضوع جامعه سازی از نظر قرآن کریم، گفت: در معنای جامعه سازی و در این که جامعه باید در چه قالب و نظامی قرار بگیرد تا بتواند به همه ارزشهای اسلامی و به تکامل شایسته دسترسی پیدا کند، رشد و شکوفایی جامعه در چه نظام و حکومتی شکوفا می شود و مردم در چه نظامی امکان دسترسی به همه معارف بشری و ارزش های اسلامی را می توانند پیدا کنند؟ همه این موارد لازم است مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا زوایای بحث به درستی مشخص شود.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه افزود: برای تبیین قضیه و مسئله باید بدانیم که بعضی از نظام هایی که در دنیا وجود دارد شکل گیری و مبانی فکری آنها براساس تفکر طاغوتی، ظلم و ستم و تجاوز بنا شده است. معلوم است در چنین نظامی، مردم قدرت دسترسی به ارزش های اسلامی و معارف دینی را پیدا نمی کنند، اگر چه آنها که به دنبال معارف دین باشند، به هر صورت که باشد به آن می رسند، اما عمده مردم در رژیم های برمبنای طاغوتی و ستم و ظلم نمی توانند رشد کنند.

این استاد حوزه اظهار داشت: نوع دیگری از جامعه است که براساس ظلم و جور بنا نشده و بلکه بر مبنای مردم سالاری و با مردود بودن تبعیض نژادی اساس نظام و حکومت خودش را طراحی می کند. اینها هم به صِرف مردم سالاری و بدون دخالت دین نمی توانند به قله های رفیع تکامل بشری برسند و نمی توانند به جامعه ارزشمند و جامعه ای که در همه ابعاد بشری به ارزش ها توجه دارند، برسند.

وی بیان داشت: اما بخشی دیگر از حکومت ها، بر مبنای مردم سالاری دینی شکل می گیرند و ساخته می شوند. زمانی چنین جامعه ای، به کمال می رسد که دین مترقی و اسلام باشد و (وَمَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلَامِ دِینًا فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِینَ) (آل عمران / 85). «هر کس غیر از اسلام آیینی برای خود انتخاب کند از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیانکاران است»؛  البته پذیرش دینی که منسوخ نباشد و آن دینی که مورد پذیرش همه انبیاء است و از دین های منسوخ نیست و همه انبیاء الهی به امت خود برای پذیرشش اعلام کردند، آن دین مترقی و کاملترین یعنی دین پیغمبر خاتم، اسلام ناب محمدی(ص) است.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه افزود: اگر مبنای مردم سالاری بر مبنای دین اسلام شد، دیگر جایی برای تزهای لائیک و بی دینی نخواهد بود و چنین جامعه ای از همه آزادیهای منطقی برخوردار و شئون و حقوق آن را دین اسلام تبیین می کند.

این استاد حوزه اظهار داشت: چنین جامعه ای، حکومتی می شود که تلاش کرده همه حقوق مردم سالاری دینی را برای خودش آماده کند و در عین حال متعهد شده که مبانی دینی و ارزشی دین مترقی اسلام ناب را هم اجرا کند.

وی بیان داشت: همانطور که وقتی انقلاب به رهبری امام راحل به پیروزی رسید و طاغوت را سرکوب و سرنگون کرد، در این راستا آنچه  امام راحل به عنوان محور و رکن اصیل برای جامعه سازی و مردم سالاری دینی مطرح کردند، ایده تشکیل نظام جمهوری اسلامی بر مبنای ولایت فقیه در زمان غیبت کبری است.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال گفت: اگر امام راحل رأی بر نظام جمهوری را بدون عنوان اسلامی مطرح می کردند، چنین حکومتی با سایر نظام ها فرق نمی کرد و تنها در آن مردم نقش داشتند و اساس نظام بر مبانی سکولاری می شد و دیگر دین مترقی اسلام هیچ نقشی در نظام بخشی فرهنگی آن نداشت. لذا امام عنوان نظام جمهوری اسلامی را مطرح کردند.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه با طرح این سؤال اما نظام جمهوری اسلامی با چه محوریت می خواهد حرکت کند تا بعد اسلامیت آن رعایت شود افزود: ایشان محور ولایت فقیه را اصل مسلم برای جامعه سازی و مردم سالاری دینی تبیین کردند تا به خوبی جامعه و نظام بر مبانی ارزشهای دینی به مسیر خود ادامه دهد.

این استاد حوزه اظهار داشت: مهمترین دلایل برای محوریت ولایت فقیه در زمان غیبت کبری روایت و آیات و قرآن است و می توان با تکیه بر آنها این موضوع را اثبات کرد. در این رابطه نکته اول این است که در زمان غیبت نمی توانیم شاهد ظلم طاغوتیان و تعدی آنها باشیم. روایت می گوید «همان طورکه ظالم مواخذه می شود، مظلوم هم مواخذه می شود و اگر مظلوم بتواند فریاد بزند و حقش را بگیرد، اما ساکت بماند، این چنین فردی از بعُد ظالم پروری مورد عتاب قرار می گیرد.

وی بیان داشت: آیاتی که کمک به ظلم و تعدی را حرام  و یا واجب می کند عدالت، عزت نفس و آزادی مشروع را در جامعه گسترش دهند، همه اینها دلیل بر این می باشند که حق نداریم نسبت به ظلم ظالمین سکوت کنیم.

تصور یک اشتباه در عصر غیبت

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با اشاره به شیوع تفکر غلط و اشتباه در جامعه نسبت به ظلم گفت: بعضی معتقدند اگر کسی ظلم و تجاوز ظالمین را دید، سکوت کند، چرا که هر چه ظلم افزایش یابد، ظهور حضرت هم نزدیک می شود و حضرت خودشان می آیند عدالت را اجرا خواهندکرد.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه افزود: این تصور و فکری اشتباه است که بعضی ها می پرورانند که باید ظلم زیاد شود تا حضرت ظهور کند. اما در این که این جامعه سازی با محوریت ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی قابل اجرا است، مبنا و ایده ای بود که بسیاری از فقها معتقد بودند و حتی بعضی از فقها حتی با این که نظام بر محوریت دینی نبود، در محدوده خود حدود الهی را اجرا می کردند.

این استاد حوزه اظهار داشت: اما این که نظامی بر محوریت اسلام ناب و ولایت فقیه شکل بگیرد و همه تلاش آن اجرای مبانی دینی و ارزشی باشد، از ایده و ابتکارات امام راحل بوده است.

ادله اثبات ولایت فقیه

وی در ادامه به ادله بر حکومت بر مبنای ولایت فقیه اشاره کرد و بیان داشت: روایتی مرحوم مجلسی در بحار نقل می کند که اسحاق بن یعقوب از محمد عثمان عمری خواست تا سوالی را از حضرت مکاتبه کند، سوال این بود که « اگر در جامعه اسلامی مشکلی پیش بیاید و شما حضور نداشته باشید، وظیفه ما چیست؟، امام عصر(عج) پاسخ دادند که در حوادث و جریانی که در جامعه اسلامی مطرح است برای حل آن مشکلات به روات و آن شخصیت های علمی و فقهی که کلمات ما اهل بیت(ع) را نقل می کنند، مراجعه کنید، آنها حجت ما بر شما و ما اهل بیت(ع) حجت بر شما و فقها هستیم.(بحار، ج27، ص 137، روایت 13)

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال گفت: در روایت دیگر امام صادق(ع) فرمود« الإمام الصادق علیه‏السلام : لا یَستَغنی أهلُ کُلِّ بَلَدٍ عَن ثَلاثَةٍ - یَفزَعُ إلَیهِم فِی أمرِ دُنیاهُم وآخِرَتِهِم، فَإِن عَدِموا ذلِکَ کانوا هَمَجاً: فَقیهٍ عالِمٍ وَرِعٍ ، و أمیرٍ خَیِّرٍ مُطاعٍ ، و طَبیبٍ بَصیرٍ ثِقَةٍ .( مردم هیچ آبادی‏ ای از سه گروه، بی‏ نیاز نیستند که در کار دنیا و آخرت خویش به ایشان پناه بَرَند و چون آنان را نداشته باشند، شوربخت باشند: فقیه دانا و پرهیزگار، امیر نیکوکار و فرمان‏روا، و طبیب آگاه و مورد اعتماد).

هر جامعه ای برای شکوفایی و رشد و تکامل نیاز به ارکانی دارد واگر این ارکان نباشد، بیهوده است و نمی تواند حرکت صحیح تکاملی و جامعه ایده آل باشد. باید جامعه داری مجتهدی باشد که آگاه به مسائل سیاسی و اجتماعی، با تقوا و در مقابل دشمنان ایستادگی کند. رکن دیگر جامعه دارای طبیب برای جسم مردم و داشتن حاکم که دارای اوصاف و ارزشهای اخلاقی و با نظر و پذیرش مردم باشد. در اینجا رکن محوری ولی فقیه آشنا به همه جریانات فردی، اجتماعی و سیاسی است. ( بحار ج 75. 234 ص.)

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه افزود: براساس این دو روایت، امام راحل این ایده محکم جمهوری اسلامی بر مبنای ولایت فقیه را پایه ریزی و اجرا می کند. ایشان محور راهبردی ولایت فقیه را به اجرا می گذارد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha