پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام زمانی

حوزه/مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه به مبحث "کار ویژه‌های روحانیت و حوزه‌های علمیه در شیوع کرونا" پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن زمانی در ابتدای نشست علمی "کار ویژه‌های روحانیت و حوزه‌های علمیه در شیوع کرونا" به عنوان یکی از سلسله نشست‌های "کرونا و زندگی مؤمنانه" که چهارشنبه شب به همت دانشگاه پردیس فارابی و جهاد دانشگاهی قم برگزار شد، با اشاره به مواسات مؤمنانه این ایام کرونا از سوی علما و حوزه‌های علمیه با الگو گیری از ائمه و حضرت علی(ع)، گفت: در جریان زلزله طبس که ۵۰ هزار کشته دادیم بنده به‌عنوان طلبه به کمک رفتم  تا  جنازه‌ها و زخمی‌ها را از زیر آوار بیرون بیاوریم و دو عالم شهید هاشمی نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری پرچم‌داری این مواسات مؤمنانه را به عهده داشتند.

وی ادامه داد: در زمان تبعید آیت‌الله خامنه‌ای در ایرانشهر که سیل هم در این شهر اتفاق افتاد، مردم خاطرات شیرین تعریف می‌کنند که آیت‌الله خامنه‌ای روحانی جوانی بود و هنگام تخریب منازل، کسی که بیشترین فعالیت امدادی  را داشت ایشان بود که کیسه‌های آرد را به دوش می‌کشید و به درب خانه‌های مردم می‌رساند.

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه افزود: حدود سه سال قبل ستاد حوزوی مواجهه با بحران و حوادث غیرمترقبه در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تشکیل شد و طلبه‌ها در جریان زلزله کرمانشاه اعزام‌شده و کمک زیادی به مردم آن منطقه کردند؛ سپس در جریان سیل خوزستان، گلستان و لرستان اتفاق افتاد و ۱۴ هزار طلبه‌های حوزه علمیه برای کمک به سیل‌زدگان به این مناطق اعزام شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین  زمانی ادامه داد: این ستاد در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از هفت نهاد عالی حوزه‌های علمیه به نام مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برادران، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، جامعه الزهرا(س)، جامعه المصطفی العالمیه، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه تشکیل‌شده است.

قابل‌ذکر است که این ستاد در سایر استان‌های کشور نیز با حضور نهادهای حوزوی هر استانی تشکیل‌شده است.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه گفت: بعد از گرفتار شدن چین به بحران کرونا، ۱۵ استان در ایران گرفتار کرونا شده بودند اما تشخیص نمی‌دادند که این مرگ‌ومیر مربوط به بحران کرونا است؛ اولین استانی که این بیماری را بررسی و سپس کشف کرد استان قم و پزشکان قمی بودند که سپس به مسئولان نظام اعلام کردند که کرونا وارد ایران شده است.

وی بیان کرد: قم اولین استانی نبود که ویروس وارد آن شد بلکه اولین استانی بود که بحران کرونا در ایران را کشف کرد و باید جایزه می‌گرفت اما به‌جای آن مورد تازیانه متلک‌های عده‌ای قرار گرفت که گفتند قم اولین استان گرفتار کرونا بوده است.

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه اظهار کرد: عده‌ای هم ناآگاهانه یا از روی تعمد این خبر را منتشر کردند که ویروس کرونا توسط طلاب چینی جامعه المصطفی وارد ایران شده که بنده بررسی کردم و در این شش ماهه اخیر هیچ طلبه چینی وارد ایران نشده است و طلبه‌های چینی مستقر در ایران نیز تاکنون مریض نشده‎اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی عنوان کرد: هنگام تشکیل ستاد حوزوی بحران مقابله با کرونا و اپیدمی این بیماری، برای اینکه اقدامات حوزویان پخته و حکیمانه باشد باید اطلاعات پزشکی در این زمینه پیدا می‌کردیم که حقیقت ویروس چیست و در اولین جلسه این ستاد حوزوی مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی قم و مدیر هلال‌احمر استان حضور داشتند.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه ابراز کرد: برای رفع نیازهای طیف‌های آسیب‌دیده روحانیون چه‌کاری می‌توانند انجام دهند که اولین قدم عیادت از بیماران درگیر کرونا در بیمارستان‌های قم بود.

وی تصریح کرد: ۱۲ هزار و ۵۰۰ طلبه تاکنون از مجموعه طلاب جهادی قم و سایر استان‌ها در این ایام بیماری کرونا به مردم و بیماران خدماتی را ارائه دادند که هر خدمت با ماهیت جدید گروه مخصوصی را داشت تا فعالیت‌ها ساماندهی شود و در همین راستا ۱۰ کمیته تخصصی برای ستاد بحران حوزه‌های علمیه تشکیل شد.

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه گفت: کمیته عیادت از بیمارستان‌ها از کمیته‌های فعال ستاد بود زیرا در زمان حضور بیماران در بیمارستان، با یک مشکل مواجه شدیم که بسیاری از همراهی بیماران کرونایی پرهیز می‌کردند. حجم فعالیت‌های پرستاران نیز بسیار زیاد بود. با توجه به اینکه بیماران کرونایی دچار عطش مداوم هستند همیشه یک همراه نیاز بود که با آن‌ها همراه باشد. ازاین‌رو و با توجه به اینکه کمتر کسی حاضر بود این ریسک را بپذیرد، طلاب وارد عمل شدند و در بخش برادران و بخش خواهران به‌عنوان همراه بیمار در مراکز درمانی حاضر شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی تقویت روحیه کادر درمانی را از دیگر وظایف طلاب حاضر در مراکز درمانی ذکر کرد و افزود: طلاب با تهیه آب‌میوه و مغز پسته و تنقلات و... این بسته‌ها را بین همراهان و پرستاران و اطبا و بیماران تقسیم کردند که اثر روانی بسیار جالبی داشت. پس از استقبال مدیران بیمارستان‌ها این طرح به‌عنوان یک طرح با عنوان "تحفه درویش" در مراکز درمانی به‌عنوان یک طرح ثابت اجرا شد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه ادامه داد: ارائه احکام و آرامش بخشی و برگزاری مراسم دینی و مذهبی از بلندگوی بیمارستان، مستضعف یابی در بین بیماران برای تأمین هزینه‌ها در روزهای اول از طریق یافتن خیرین برای حمایت، ازجمله فعالیت‌های کمیته عیادت از بیماران بود.

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه بیان کرد: امروزه تنها یک بیمارستان در قم نسبت به پذیرش بیماران اقدام می‌کند و خوشبختانه تعداد بیماران و فوتی‌ها هم بسیار کاهش‌یافته است.

وی با ذکر این مطلب که ۷۰۰ طلبه در کمیته اول فعالیت داشتند، گفت: یکی از کارهایی که برای اعزام طلاب لازم بود، برگزاری دو دوره آموزشی و توجیهی شامل یک دوره دوساعته فشرده آموزش‌های مراقبتی از بیماران و همچنین آموزش‌های فشرده مشاوره بود که انجام شد.

کمیته تجهیز اموات

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی اظهار کرد: کمیته دوم، کمیته تجهیز شرعی فوتی‌های کرونایی در آرامستان قم بود. با توجه به اینکه در روزهای اول بسیاری از کارکنان آرامستان دفن بیماران کرونایی، با ترسی که در روزهای اول از سرایت بیماری داشتند از این کار اعراض کردند، بازدیدی از سوی حوزه از این مرکز انجام شد تصمیم بر آن شد که چنین کمیته‌ای فعال شود.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه ادامه داد: غسل و نماز و دفن اموات کرونایی در روزهای اول به یک معضل مبدل شده بود که طلاب به‌عنوان فرشتگان آسمانی در صحنه حاضر شدند و اقدام به نماز و غسل و دفن اموات کردند. در وهله اول مسئولان بهداشتی اجازه غسل ندادند به همین دلیل در روزهای اول غسل به تیمم بدل از غسل مبدل شد ولی با توجه به استفتایی که از دفتر رهبر انقلاب و مراجع شد، تلاش شد که مقدمات غسل فراهم شود. پس از رایزنی با مسئولان بهداشتی شرایطی مهیا شد که این عمل انجام شود.

وی افزود: شرایط سه‌گانه شامل لباس مناسب، تصفیه آب غسل و ضدعفونی کردن غسال‌خانه از سوی مدیران بهداشتی مطرح شد که به دلیل عدم وجود چنین لباسی، یک لباس خاص در قم اختراع شد.

کمیته پیشگری

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه، آفت زدایی و گندزدایی از سطح شهر و ماشین‌ها را از برنامه‌های کمیته پیشگیری حوزه ذکر و تصریح کرد: دراین‌بین غیر از طلاب، دانشجویان و جوانان و گروه‌های دیگر به صحنه آمدند. در گروه طلاب نیز افراد غیر طلبه‌ای نیز فعالیت داشتند. در آرامستان هم گروه‌های غیر طلبه وارد میدان شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین  زمانی یادآور شد: فعالیت بعدی، دوخت ماسک و گان و... بود. طلبه‌های خواهر همین امروز نیز به شکل رایگان با استفاده از مکان‌های درسی و مذهبی و... به فعالیت مشغول هستند. خوشبختانه شاهد صحنه‌های جالبی از خدمت طلاب خواهر و برادر در این زمینه بوده‌ایم.

کمیته علمی، اقتصادی و سیاسی

وی با اشاره به مشاهده رویش‌های عمیق انقلاب اسلامی در مسیر خدمت‌رسانی در ماه‌های اخیر گفت: ویروس کرونا یک اپیدمی معمولی نبود بلکه یک بحران بزرگ را در عالم ایجاد کرد. کرونا ویروس چندلایه است. یک‌لایه آسیب به جسم انسان‌ها زد و لایه دوم آسیب‌های روحی به جامعه وارد کرد. لایه سوم نیز آسیب اقتصادی به جامعه بود. کاهش تولید و بیکار شدن گسترده مردم و کاهش صادرات و واردات ازجمله مشکلات بزرگ کرونا بود.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه بیان کرد: باید متخصصان امور اقتصادی دراین‌بین ورود کرده و ابعاد این مسئله را شناسایی می‌کردند. حوزه نیز در این زمینه دارای ظرفیت بسیار خوبی ازجمله انجمن اقتصاد حوزه و مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه است. با دعوت از اساتید کمیته علمی، اقتصادی و سیاسی شکل گرفت و پس از مباحثات فراوان بسته پیشنهای در این حوزه تهیه و به مسئولان ارائه شد. کارگروه تخصصی سیاسی نیز در این زمینه فعال شد.

کمیته بین‌الملل

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی اظهارکرد: در حوزه بین‌المللی کارهای بسیاری باید انجام می‌شد؛ زیرا در روزهای اول تاکنون تحلیل‌های بسیاری که گاهی اوقات باهم متناقض هم بود ارائه شد. سؤالات بسیاری ازجمله اینکه آیا این ویروس از سوی خدا به شکل بلا نازل شده است؟ آیا چین مقصر ابتلای جهانی آن بود؟ ضعف دانشی چین نسبت به کشورهای دیگر؟ و سؤالات بسیاری در این زمینه ایجاد شد که نیازمند پاسخ علمی بود.

وی گفت: در روزهای اول بیان می‌شد که کشورهای ضعیف آسیایی نمی‌توانند بیماری را کنترل کنند ولی پس از ورود به اروپا این بیماری به دلیل قدرت اروپا و آمریکا مهار می‌شود ولی هر چه گذشت ضعف عمیق این کشورها هویدا شد.

وی با اشاره به تلاش کمیته بین‌الملل برای شناخت شبهات جهانی در این حوزه بیان کرد: در این مسیر نامه‌نگاری‌های بین‌المللی مدیر حوزه‌های علمیه با تحلیل واقع‌بینانه فلسفه اسلامی در خصوص وضعیت حاضر و همچنین گزارش تجربه ملت و نظام و حوزه ایران را در مواجهه با این بیماری آغاز شد و تاکنون بیش از ۴۰۰ نامه به شخصیت‌های برجسته جهان شامل جهان تشیع، اسلام و جهان بشریت ارسال‌شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی گفت: همچنین نامه به واتیکان و شیخ الازهر، نامه به سازمان ملل متحد و... در این زمینه ارسال شد. برخی از شخصیت‌های بین‌المللی ازجمله واتیکان واکنش‌های بسیار جالبی بود زیرا آن‌ها این نامه را نشر می‌دادند که این مسائل از افتخارات نظام ما است.

کمیته فقهی و رسانه

وی اظهار کرد: کمیته فقهی در دفتر مقام معظم رهبری در این زمینه فعالیت جدی داشت است. در حوزه رسانه‌ای نیز هجمه‌های گسترده‌ای به‌نظام اسلامی و دین و مذهب تشیع وارد شد. ۳۰۰ شبهه در این مدت نسبت به اندیشه‌های دینی ما وارد شد. ازجمله اینکه چرا این ویروس حرم‌های اهل‌بیت(ع) را آلوده کرد یا اینکه چرا امام رضا(ع) زائران خود را شفا نداد و... . در این زمینه شیعه ستیزی و اسلام‌ستیزان در قالب وهابیون و صهیونیست‌ها و خداستیزان و ماتریالیست‌ها وارد میدان شدند.

وی گفت: این شبهات می‌رفت که در بین مردم نیز اثرگذار باشد و باید حتماً به این شبهات سنگین پاسخ داد. پاسخ در خصوص قدرت خداوند و شیوع ویروس باید در یک قالب علمی توضیح داده می‌شد. وضع قوانین طبیعی و تأثیر قطعی آن روی انسان‌ها بدون رتبه معنوی آن‌ها باید برای مردم توضیح داده می‌شد که این کار انجام شد.

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه یادآور شد: کمیته تولید محتوا در این مسیر وارد میدان شد و تاکنون ۸ جلد کتاب تولید شده است. معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم این کتب را در دست انتشار دارد که در ۸ جریان فرهنگی تولید صورت گرفت.

کمیته حمایت از طلاب جهادی

وی گفت: با توجه به اینکه احتمال انتقال ویروس به طلاب جهادی به‌خصوص طلابی که وارد بیمارستان‌ها و آرامستان ها می‌شدند کمیته‌ای برای پشتیبانی بیمه‌ای طلاب انجام شد. خوشبختانه علی‌رغم اینکه ما را می‌ترساندند که در بخش غسل و تدفین شرکت نکنیم خوشبختانه حتی یک نفر از طلاب جهادی که در مراکز درمانی قم فعالیت کردند حتی بیمار هم نشدند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha