سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/مصاحبه وبازدید -حجت الاسلام والمسلمین وحید پور مدیر موسسه احکام

حوزه/ فقیر شرعی کسی است که مطابق با شأن خود، هزینه های سالش را نمی تواند تأمین کند؛ یعنی نه پس انداز نقدی دارد و نه توان کارکردن دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور با حضور در رسانه رسمی حوزه های علمیه به ارائه احکام و مسائل شرعی ماه مبارک رمضان پرداخته که همه روزه صوت و متن سخنان این کارشناس احکام تقدیم نگاه شما می شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

احتمال دارد که امروز روز آخر ماه باشد و البته غروب امروز توسط بیش از یکصد گروه رصدی از سوی رهبر معظم انقلاب رصد می شود که اگر ماه مشخص نشود، فردا روز آخر ماه مبارک رمضان خواهد بود و اگر ماه مشخص شود، فردا روز عید سعید فطر خواهد بود و پیشاپیش این عید بزرگ را تبریک عرض می کنیم و امیدواریم خدای متعال اجرت مطابق با شأن خود به ما عطا بفرماید.

  

گفتیم که سرپرست خانوار باید فطریه خود و افراد اهل تکفل خود را بپردازد؛ حتی سرباز در پادگان یا مریض در بیمارستان که خرجی او را پدرش می دهد، سرپرست خانواده باید فطریه او را بپردازد و حتی فطریه شیرخواره هم بر عهده سرپرست خانواده است؛ اما جنینی که هنوز به دنیا نیامده، فطریه نخواهد داشت.

فطریه را باید به فقیر شرعی داد؛ حال سؤال اینجاست که فقیر شرعی کیست؟

درباره فقیر باید بگوییم که ملاک، خط فقری نیست که دولت اعلام می کند.

قانون شرعی قانونی است که اگر به آن توجه کنیم، دید ما را نسبت به این مسئله باز می کند و خیلی ها به این جهت فقیر خواهند بود.

فقیر شرعی کسی است که مطابق با شأن خود، هزینه های سالش را نمی تواند تأمین کند؛ یعنی نه پس انداز نقدی دارد و نه توان کارکردن دارد.

  

برخی از افراد واقعا در خانه افتاده بوده و توان کارکردن ندارند و بیمه مستمری هم ندارد که از آن درآمد داشته باشند و یا توان کار کردن دارد؛ اما کار برای او پیدا نمی شود؛ مثل برخی کارگران ساختمانی که اول صبح سر چهارراه می ایستد؛ اما کاری پیدا نمی شود؛ این افراد فقیر شرعی هستند.

اما اگر کار باشد و توان کارکردن داشته باشد؛ ولی تنبلی کند و در خانه بنشیند، او فقیر محسوب نمی شود و نمی توان فطریه را به او داد؛ پس افراد آبرومند که درآمد آنچنانی ندارند و هزینه های زندگی را نمی توانند تأمین کنند، نیز جزو فقیر شرعی بوده و می توانیم به آنان فطریه بدهیم؛ ولو اینکه خانه مستقل هم دارد و شاید زندگی خوبی هم دارد؛ اما در ماه نمی تواند مواد غذایی و گوشت تهیه کند؛ چنین شخصی هم فقیر محسوب می شود.

  

نکته مهم بعدی در مسئله فطریه این است که اگر ما سید باشیم، می توانیم فطریه خود و خانواده را هم به فقیر سید و هم به فقیر غیر سید بدهیم، اما اگر سید نباشیم؛ فطریه خود را فقط به غیر سید باید بدهیم.

  

آخرین نکته که پایان تمام احکام یک ماهه ماست، این است که مقدار فطریه چقدر است؟

عرض می کنیم که ارزان ترین و کمترین فطریه، معادل سه کیلو گندم است؛ حال پول معادل این سه کیلو چه مقدار می شود باید مطابق با قیمت شهر و روستای خود حساب کند.

در تهران ممکن است گندم کیلویی ۵ هزار تومان باشد که سه کیلوی آن ۱۵ هزار تومان می شود و در قم شاید ۴ هزار تومان باشد که سه کیلوی آن ۱۲ هزار تومان می شود.

البته هرچه بیشتر بدهد، صدقه است و بیمه خواهد کرد و سبب قبولی اعمال ماه مبارک رمضان خواهد شد.

از همه التماس دعای خیر داریم و امیدواریم خدای متعال برای سال های آینده توفیق درک رمضان را عنایت بفرماید.

والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته

  

برای شنیدن صوت سخنان این کارشناس احکام، بر روی عکس این خبر کلیک نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha