جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
روز جهانی قدس

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

عملیات شمارش معکوس اسرائیل را فلج کرد

تعداد زیادی از مراکز زیربنایی رژیم صهیونیستی امروز مورد حمله سایبری گسترده قرار گرفته بسیاری از آنها از خدمت خارج شدند. رسانه‌های عبری‌زبان رژیم صهیونیستی با اعتراف به این مسئله گرچه تلاش کردند حجم خسارات وارده به زیرساخت‌های داده‌ای رژیم خود را تقلیل دهند، اما اعتراف کردند از نظر وسعت و شدت این حملات در سطح بالایی قرار دارد. به‌نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، این تهاجم از صبح امروز آغاز شده است و همچنان نیز ادامه دارد. به‌اعتراف رسانه‌های صهیونیستی در این تهاجم تعداد زیادی از سامانه‌ها و سایت‌ها هک شده‌اند و به‌روی صفحات سیاهی با عبارت «شمارش معکوس برای محو اسرائیل» در آینده بسیار نزدیک قرار داده شده است. همچنین از صبح امروز کاربران برخی از سایت‌های صهیونیستی نیز با عبارت‌های ضدصهیونیستی و در ارتباط با روز قدس مواجه شدند. به‌زعم کارشناسان صهیونیست این اقدام را هکرهای ایرانی انجام داده‌اند و می‌تواند در واکنش به حمله سایبری چند روز پیش علیه بندر شهید رجایی ایران انجام گرفته باشد. این در حالی است که برخی دیگر از رسانه‌های صهیونیستی آن را به جنبش ضدصهیونیستی نسبت دادند و تأکید کردند در این تهاجم صدها ویدئوی ضداسرائیلی در سایت‌های مختلف عبری بارگذاری شده است. بر اساس اطلاعات افشاشده، این حملات برای ۲ ساعت و نیم سامانه آب‌رسانی رژیم صهیونیستی را به‌شدت مختل کرد.

تشکیلات خودگردان دستور توقف فوری امنیتی را صادر کرد

 شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از چند مقام فلسطینی اعلام کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین رسماً قطع همکاری امنیتی را به اسرائیل ابلاغ کرده است. طبق گزارش این شبکه، یک مقام اسرائیلی نیز تأکید کرده است، تشکیلات خودگردان فلسطین در پیامی به دولت اسرائیل اطلاع داده که کلیه توافق‌نامه‌های میان دو طرف از این پس دیگر لازم‌الاجرا نیستند. این رسانه عبری زبان در ادامه گزارش داد، پیام مذکور از طرف "حسین الشیخ"، وزیر امور مدنی تشکیلات خودگردان فلسطین و چند مقام فلسطینی دیگر برای کمیل ابورکن، هماهنگ‌کننده دولت رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی ارسال شده و شامل اظهارات اخیر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان است. به دنبال تصمیم یکجانبه دولت اسرائیل برای الحاق مناطقی از کرانه باختری به اراضی اشغالی، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اخیراً دستور توقف فوری همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی را صادر کرد.

عراق هسته انفجاری داعش را کشف کرد

سرتیپ «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق فاش کرد که بیش از ۷۰ هزار تروریست داعشی در مناطق مرزی سوریه با این کشور حضور دارند. رسول در اظهاراتی تلویزیونی گفت که داعش پراکنده، ناتوان و در محاصره است اما برخی اقدام ها را برای اعلام موجودیت خود انجام می دهد. وی با بیان اینکه داعش امروز دیگر نمی تواند زمین تصرف یا دوباره برخی مناطق را اشغال کند افزود که بحران های اخیر مانند اعتراض های اخیر خیابانی و کرونا بخش هایی از  نیروهای ما را خسته کرده است. سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق همچنین اظهار کرد که توسعه نیروی هوایی عراق به بودجه عظیمی نیاز دارد و بودجه وزارت دفاع به میزان لازم همانند دیگر کشورهای جهان نیست. سرتیپ رسول بیان کرد که وزارت دفاع به بالاترین بودجه برای دفاع نیازمند است، جایی که ما باید سامانه پدافند هوایی را توسعه دهیم همانند همه کشورهای همسایه که دارای سامانه ها و سلاح های پیشرفته هستند. وی با تأکید بر اینکه عراق همه هواپیماهای F-۱۶ را که از آمریکا خریداری کرده تحویل گرفته گفت که پرواز این هواپیماها به دستور فرمانده کل نیروهای مسلح انجام می شود و برای حملات علیه تروریست های داعش با ائتلاف بین المللی همکاری می کنند. عناصر داعش که با آغاز ماه مبارک به تحرکات تروریستی در استان های شرقی، شمالی و غربی عراق پس از شکست سال ۲۰۱۷ به طرز بی سابقه ای شدت بخشیده اند در این مدت ده ها عملیات کور در استان های دیاله، صلاح الدین، نینوا، الانبار و کرکوک انجام داده اند. داعش در این رشته عملیات که بیشتر شبانگاه و با استفاده از تاریکی هوا انجام می شود، علاوه بر هدف قراردادن شهروندان غیرنظامی و نیروهای امنیتی به تخریب زیرساخت های عراق از جمله انفجار خطوط برق و آتش زدن گندم زارها روی آورده است. گرچه کارشناسان امنیتی عراق اعتقاد دارند که تروریست های داعش در این مرحله همانند گذشته توانمندی و نیروی کافی برای سلطه بر زمین و اشغال قلمرو را ندارد و بیشتر برای تبلیغات رسانه‌ای دست به این حملات می‌زند، اما در عین حال این حملات نگرانی‌های جدی در عراق به دنبال داشته است. ارتش عراق و نیروهای الحشد الشعبی که چند هفته ای است سخت درگیر تعقیب و نابودی عناصر تروریستی داعش در استان های دیاله، صلاح الدین، نینوا، کرکوک و الانبار هستند، همچنان به عملیات خود علیه این گروه ادامه می دهند.

فشار حداکثری به میز مذاکره تغییر یافت

برایان هوکنماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت که آمریکا عقب نشینی نیروهای ایرانی از برخی پایگاه‌ها در سوریه را تاکتیکی می‌بیند. وی که با مجله «فارین پالیسی» مصاحبه می‌کرد مدعی شد که اخیرا اشتیاق ایران برای جنگ نیابتی در خاورمیانه کاهش یافته و این موضوع به خصوص پس از مرگ ۷ هزار نفر در ایران به دلیل ویروس کرونا بوده است. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در ادامه گفت: «هدف اصلی دولت دونالد ترامپ کشاندن مجدد ایران به پای میز مذاکره است .وی گفت که دولت آمریکا هیچ عجله‌ای برای این موضوع نداشته و سیاست فشار حداکثری علیه ایران را با هدف مجبور کردن تهران برای آمدن به میز مذاکره ادامه خواهد داد. دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» و یا ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه روی آورده است. با این وجود، دونالد ترامپ که وعده می‌داد با اجرای سیاست‌های سختگیرانه علیه ایران می‌تواند این کشور را برای عقد توافقی بهتر پای میز مذاکره بیاورد به دلیل ناکام ماندن برنامه‌هایش در قبال ایران علی‌رغم تشدید تنش‌ها، در آمریکا تحت فشار قرار گرفته است.

پنتاگون دست از تعقیب و گریز برداشت

یک سخنگوی سازمان تروریستی پنتاگون گفته اطلاعی از وجود برنامه‌هایی توسط آمریکا برای توقیف یا بازرسی نفت‌کش‌های ایران در مسیر حرکت به سمت ونزوئلا ندارد. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته صادرات نفت توسط ایران به ونزوئلا «آشکارا نقض تحریم‌های بین‌المللی علیه هر دو کشور» است اما او در حال حاضر اطلاعی از هیچ برنامه یا عملیات نظامی برای جلوگیری از این صادرات ندارد. حجت‌الله سلطانی سفیر ایران در ونزوئلا روز چهارشنبه با دفاع از محموله پنج تانکر حامل بنزین ایران به مقصد ونزوئلا تأکید کرد که دو کشور حق دارند که به صورت آزادانه با یکدیگر تجارت کنند. پایگاه خبری «تله مترو» گزارش کرد، در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تهدید مقام‌های دولت آمریکا به ایجاد مزاحمت برای تانکرهای حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلا، سلطانی تأکید کرد که کنوانسیون‌های بین‌المللی از روابط رو به رشد دو کشور ونزوئلا و ایران که هم‌اکنون تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند، محافظت می‌کند.

آمریکا برای روسیه و چین خواب تازه دید

 مارشال بیلینگزلی، نماینده ویژه رییس جمهور آمریکا در امور کنترل تسلیحات گفت، واشنگتن آماده است تا برای پیروزی در رقابت تسلیحاتی، "دشمن" را در بی‌خبری نگه دارد. به گزارش خبرگزاری رویترز، بیلینگزلی در یک سخنرانی اینترنتی برای یک پژوهشکده مستقر در واشنگتن اظهار کرد: رییس جمهور این مساله را روشن کرده که ما در زمینه کنترل تسلیحات عملکرد موثر و مطلوبی داشته‌ایم. ما می‌دانیم چگونه در چنین رقابت‌هایی پیروز شویم و می‌دانیم چطور دشمن را در بی‌خبری قرار دهیم. وی در ادامه بیان کرد: اگر ناچار شویم، این کار را خواهیم کرد اما مطمئنا دوست داریم از چنین کاری خودداری کنیم.

تانکرهای ایران تحت اسکورت ارتش ونزوئلا درآمد

وزیر دفاع ونزوئلا اعلام کرد، ارتش این کشور تانکرهای حامل بنزین ایران را زمانی که وارد منطقه ویژه اقتصادی ونزوئلا شوند، اسکورت خواهند کرد. به گزارش اسپوتنیک، «ولادیمیر پادرینو» وزیر دفاع ونزوئلا که در یک مصاحبه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: ارتش ونزوئلا با اسکورت تانکرهای حامل بنزین ایران از آنها استقبال کرده و از مردم ایران برای همبستگی و همکاری با ونزوئلا قدردانی می‌شود. وی همچنین گفت که دولت ونزوئلا در تماس با «امیر حاتمی» وزیر دفاع ایران است. در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تهدید مقامات دولت آمریکا به ایجاد مزاحمت برای تانکرهای حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلا، در هفته‌ای که گذشت، سفیر سوئیس در تهران روز یکشنبه توسط سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران احضار شد و عراقچی در این احضار به مقامات آمریکایی هشدار داد: هر گونه تهدید علیه نفتکش های ایرانی با واکنش فوری و قاطع ایران مواجه خواهد شد و دولت آمریکا مسئول عواقب آن خواهد بود. از سوی دیگر، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه نیز نامه‌ای هشدارآمیز به دبیرکل سازمان ملل نوشت. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز دوشنبه در نشستی خبری با بیان اینکه توصیه‌های لازم به آمریکایی‌ها درباره کشتی‌های ایرانی داده شده، تصریح کرد: امیدواریم آمریکایی‌ها دست به کار احمقانه‌ای نزنند، چون قطعا با پاسخ ایران مواجه خواهند شد.

مداکرات صلح در کابل دوباره جان گرفت

زلمای خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان با «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان و «عبدالله عبدالله» رقیب پیشین انتخاباتی او دیدار کرد. در این دیدار سه طرف پیرامون دستیابی به یک توافق صلح با گروه طالبان با یکدیگر گفت‌وگو کردند. این نخستین دیدارِ «زلمای خلیل زاد» با دو رقیب پیشین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است. گفتنی است، روز یکشنبه با امضای یک موافقت‌نامه تقسیم قدرت میان نماینده ویژه آمریکا و دولت افغانستان، مانع اصلی از سر راه فرآیند صلح موردنظر آمریکا برداشته شد و عبدالله به ریاست شورای آشتی ـ که برای گفت‌وگو با طالبان تعیین شده است ـ منصوب شد. اشرف غنی در خصوص دیدار خود با خلیل زاد گفت: دو طرف در مورد آتش بس با طالبان گفت‌وگو کردند. غنی با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «دو طرف در مورد گام‌های آتی برای فرآیند صلح، گفت‌وگو و هر دو طرف بر موضوع برقراری یک آتش بس پیش از آغاز گفت‌وگوهای بین افغانی تأکید کردند».طبق این بیانیه، دو طرف همچنین پیرامون نحوه تبادل زندانیان که طالبان پیش از آغاز گفت‌وگوها خواستار آن شده است، گفت‌وگو کردند. گفتنی است، در بیانیه اشرف غنی هیچ اشاره‌ای به قطع کمک یک میلیارد دلاری آمریکا نشده است؛ کمکی که مقامات واشنگتن در ماه مارس به بهانه عدم موفقیت عبدالله و غنی در دستیابی به یک توافق از قطع آن خبر دادند. شایان ذکر است، حضور خلیل زاد در منطقه با هدف تقویت تلاش‌ها برای آوردن دولت افغانستان و گروه طالبان به پای میز مذاکره است. این در حالی است که طالبان به رغم توافق ۲۹ فوریه خود با آمریکا بر سر خروج نیروهای نظامی خارجی تحت رهبری آمریکا از خاک افغانستان در ازای تضمین‌های امنیتی طالبان، بر شدت عملیات‌ خشونت بار خود افزوده است، به گونه‌ای که در تازه‌ترین حمله این گروه به استان «تخار» در شمال شرقی افغانستان در شامگاه سه شنبه ۹ شبه نظامی طرفدار دولت افغانستان کشته شدند.

کاخ سفید بازهم دست به عصای پوسیده تحریم زد

دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، روز چهارشنبه تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعلام کرد.در فهرستی که روی وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته، نام ۹ فرد و ۳ نهاد دیده می‌شود که به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند.

جانشین احتمالی ابوبکر البغدادی بازداشت شد

سازمان اطلاعات عراق اعلام کرد که «عبدالناصر قرداش» جانشین احتمالی ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش بازداشت شد. سازمان اطلاعات عراق تاکید کرد که نیروهای آن، عبدالناصر قرداش که یکی از گزینه‌های جانشینی ابو بکر البغدادی به شمار می رفته را دستگیر کردند. سازمان مزبور گفت که عبدالناصر قرداش در یک عملیات اطلاعاتی دقیق دستگیر شد. در همین ارتباط، شبکه المیادین گزارش داد که قرداش از گزینه‌های جانشینی البغدادی بود و چند روزی است که در بازداشت به سر می‌برد. المیادین همچنین خبر داد که جانشین ابوبکر البغدادی، مسئول نظامی داعش و زندانی سابق ارتش آمریکا بود.

چین از قانون امنیت ملی رونمایی کرد

لی کگیانگ، نخست‌وزیر چین در سخنرانی خود در کنگره سالانه این کشور اعلام کرد که دولت چین برای بالا بردن امنیت ملی و ثبات در دو منطقه تحت کنترل خودمختار هنگ کنگ و ماکائو طرح قانونی جدیدی تهیه کرده است. این طرح قرار است در سیزدهمین دوره کنگره ملی خلق که از ام روز جمعه، دوم خرداد (۲۲ مه) آغاز شده و تا یک هفته ادامه دارد، تصویب شود.ناظران سیاسی معتقدند که این طرح بدون هیچ تغییری تصویب می‌شود زیرا نمایندگان کنگره در دهه‌های گذشته هیچیک از طرح‌های دولت را رد نکرده‌اند. قانون امنیت ملی در ماکائو که پیش‌تر مستعمره پرتغال بود اعمال می‌شود و به نظر می‌رسد که این ابتکار عمل دولت چین بیشتر متوجه هنگ کنگ است. مستعمره سابق انگلیس از سال ۱۹۹۷ طبق اصل حقوق بین‌الملل «یک کشور، دو نظام» اداره می‌شود. ژانگ یسوی، رئیس پارلمان چین هم تاکید کرد که تصویب قانون امنیت ملی، منافع هنگ کنگ را بیش از پیش تأمین می‌کند. هنگ کنگ هفت میلیون و ۲۳۰ هزار نفر جمعیت دارد و یکی از مهم‌ترین بازارهای مالی و تجاری آسیا به‌شمار می‌رود.هنوز جزئیات طرح پیشنهادی فاش نشده است، اما بر اساس اطلاعاتی که به وبسایت شبکه یک تلویزیون آلمان (تاگس شاو) رسیده، قرار است که چگونگی برخورد با «براندازی، خیانت و فعالیت‌هایی که به قصد جدایی هنگ کنگ از چین انجام می‌شوند» را تعیین کند. تاگس شاو می‌نویسد: به این ترتیب می‌توان گفت که کلیه فعالیت‌های دموکراتیک در منطقه خودمختار با شدت بیشتری مجازات خواهند شد. به همین دلیل اپوزیسیون هنگ کنگ وحشت‌زده شده است و نسبت به آینده این شهر جزیره‌ای هشدار می‌دهد. تانیا چان، نماینده طرفدار دموکراسی در پارلمان هنگ کنگ می‌گوید: «امروز غمناک‌ترین روز در تاریخ هنگ کنگ است».به اعتقاد او، این قانون به اصل «یک کشور، دونظام» پایان می‌دهد و «از این پس، اصل یک کشور یک نظام خواهیم داشت».«قانون امنیت ملی» چین در روز جمعه یک شوک اقتصادی در هنگ کنگ ایجاد کرد که مشخصه آن را می‌توان در بورس کالا دید. در این روز شاخص «هانگ سنگ» (Hang Seng) در عرض چند ساعت بیش از پنج درصد افت کرد.

مخالفان قانون جدید از شهروندان هنگ کنگ خواسته‌اند، سکوت نکنند واعتراض خود را به شیوه‌های گوناگون به نمایش بگذارند.

نوشداروی رهبری به موقع تجویز شد

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به نطق ظهر امروز رهبر انقلاب به‌مناسبت روز جهانی قدس گفت: بعد از گذشت چهار دهه از نامگذاری روز قدس، سخنان رهبر انقلاب یک جمع‌بندی از کارنامه مراسم روز قدس و تأثیرات انقلاب اسلامی بر آن بود. وی با اشاره به سخن رهبر انقلاب مبنی بر اینکه فلسطین از بحر تا نحر است، گفت: از ابتدای اشغال فلسطین تا کنون، همه مذاکراتی که به راه افتاده است، در پی این بوده است که قسمتی از فلسطین را جدا کنند و اخیراً هم طرح ادغام کرانه باختری را دنبال می‌کنند. قنادباشی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از ابتدا، انواع راهکارهای فریب‌آمیز را درباره حل مسئله فلسطین وسط کشیده‌اند، تصریح کرد: راه‌حل پیشنهادی رهبر انقلاب مبنی بر اینکه سرنوشت فلسطینی‌ها با رأی مستقیم مردم این کشور تعیین شود، باعث سکوت مرگبار غربی‌ها و صهیونیست‌ها شده است. وی، مهم‌ترین نکته در هر مبارزه‌ را راهبرد آن دانست و گفت: امام راحل درباره انقلاب مردم ایران گفت که ما راه مسلحانه را نمی‌خواهیم و راه تعلیم و تبلیغ را جلو ببرید، امّا همان امام در قضیه فلسطین، مسلسل‌های متکی به ایمان را مطرح کردند. کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه انقلاب فلسیطین از انقلاب سنگ به انقلاب موشک تبدیل شده است، گفت: رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر چندین جنگ را شروع کرده و خودشان هم آن را تمام کرده‌اند، چرا که دست فلسطینی‌ها پر شده است. قنادباشی با بیان اینکه فلسطینی‌ها، راهبردها و توصیه‌های رهبر انقلاب را به‌خوبی درک کرده‌اند، تصریح کرد: توصیه رهبر انقلاب مبنی بر پر کردن دست فلسطینی‌ها و ادامه مقاومت، داروی شفابخش و نوشدارویی است که به‌وقت خود تجویز شده است. وی افزود: این سخن را کسی می‌گوید که در قضیه سوریه، با اینکه بیشتر تحلیلگران می‌گفتند بشار اسد می‌رود، معتقد بود که اسد می‌ماند، بنابراین توصیه‌های رهبر انقلاب مبتنی بر تجارب موفقی است که همه باید به آن فکر کنند. وی با بیان اینکه وجود یک اشتباه در محاسبات جبهه مقاومت می‌تواند خطرآفرین باشد، گفت: فلسطینی‌ها در برابر یک جبهه متحد قرار گرفته‌اند که مشهور به انواع فریب‌ها و تحریف‌ها هستند. اسرائیلی‌ها متخصص تحریف هستند. معامله بزرگ قرن نیز پوشی برای ناکامی‌های آن‌ها بود. کارشناس مسائل منطقه تشبیه صهیونیست‌ها به کووید ۱۹ از سوی رهبر انقلاب را درهم کوبنده صهیونیست‌ها دانست.

عامل انفجار حرمین عسکریین و جنایت اسپایکر دستگیر شد

نیروهای عراقی قاتل یکی از خبرنگاران معروف این کشور را دستگیر کردند که از عاملان انفجار تروریستی حرمین عسکریین (ع) و یکی از جنایت های شنیع داعش نیز به شمار می آید. یک منبع امنیتی در عراق در گفت و گو با پایگاه خبری «الفرات نیوز» اعلام کرد که نیروهای اطلاعاتی فرماندهی عملیات سامرا در غرب استان صلاح الدین در شمال این کشور، یک تروریست به نام «عباس ابراهیم خلف فالح الرحمانی» و ملقب به «عباس عنیده» را دستگیر کردند که عامل جنایت قتل «اطوار بهجت السامرائی»، خبرنگار عراقی شبکه خبری «العربیه» عربستان سعودی می باشد. به گفته منبع مذکور که نام وی فاش نشده، تروریست دستگیر شده همچنین در انفجار تروریستی حرمین امامین عسکریین (ع) در شهر سامرا در سال ۲۰۰۶ میلادی و کشتار ده ها تن از دانشجویان نظامی در پایگاه هوایی «اسپایکر» در نزدیکی شهر تکریت، مرکز استان صلاح الدین به دست عناصر گروهک تروریستی داعش در سال ۲۰۱۴ دست داشته است. در همین حال، رسانه های نزدیک به جریان صدر به رهبری «مقتدی صدر» گزارش دادند که الرحمانی هم اکنون در چنگ نیروهای شاخه نظامی این جریان یعنی گروهان های صلح (سرایا السلام) است. یادآور می شود که دوم فوریه سال ۲۰۰۶ میلادی (سوم اسفند ۱۳۸۴) عناصر وابسته به گروه تروریستی القاعده، اقدام به بمب گذاری زیر گنبد حرمین عسکریین (ع) کردند و در نتیجه این انفجار نیز، گنبد و بخشی از گلدسته های طلایی حرم تخریب شدند در حالی که در همان روز نیز اطوار بهجت و تصویربردار و صدابردار همراه وی در مسیر شهر سامرا برای پوشش خبر انفجار، از سوی افراد مسلح ناشناس ربوده شدند و به قتل رسیدند جایی که فردای آن روز، اجساد آنها پیدا شد. نکته قابل توجه درباره این خبرنگار عراقی این که گفته می شود پدر وی سُنی و از اهالی سامرا و مادرش نیز شیعه و از اهالی کربلای معلی بوده و کمتر از یک ماه پیش از آن که در سن ۲۹ سالگی به قتل برسد، به شبکه العربیه پیوسته بود جایی که پیش از آن در شبکه خبری «الجزیره» قطر فعالیت می کرد با این حال در اعتراض به توهین به مرجعیت دینی شیعه و به طور مشخص آیت الله «سید علی سیستانی»، مرجع عالیقدر شیعیان جهان در برنامه «الاتجاه المعاکس» (جهت مخالف)، از این شبکه استعفا داد. این در حالی است که در جریان جنایت پایگاه هوایی اسپایکر نیز عناصر تروریستی داعش در حد فاصل ۱۲ تا ۱۵ ژوئن سال ۲۰۱۴ میلادی، بیش از هزار و ۹۰۰ دانشجوی شیعه غیر مسلح در این پایگاه را قتل عام کردند.

 

پارلمان عراق اولین گام علیه ریاض را برداشت

 فالح الخزعلی نماینده مجلس عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این مجلس، پیش‌نویسی را با مضمون مجرم شمردن عربستان سعودی به دلیل جنایاتش در عراق، آماده کرده است. این نماینده عراقی افزود: این پیش‌نویس را جهت جنایتکار شمردن دولت سعودی برای کشتاری که با بیش از پنج هزار انتحاری وابسته به این رژیم در عراق انجام داده است، آماده کرده‌ایم. الخزعلی تأکید کرد: پس از پایان تعطیلات پارلمان عراق (به جهت شیوع کرونا) و تشکیل جلسات دولت، اقدامات لازم در این رابطه را انجام خواهیم داد.

عربستان رسما شلاق را کنار گذاشت

وزارت دادگستری عربستان رسما احکام تعزیری شلاق را لغو و مجازات‌های دیگری را جایگزین آن کرد. وزارت دادگستری عربستان بخشنامه‌ای را برای تمام دادگاه‌ها صادر کرد که در آن آمده است: تمام دادگاه‌ها موظفند حکم شلاق تعزیری را لغو و آن را با مجازات‌های دیگری مثل زندان یا غرامت و یا هر دو جایگزین کنند. عکاظ به نقل از وزارت دادگستری عربستان نوشت این تصمیم بعد از بررسی‌هایی که هیئت کل دادگاه عالی درباره مجازات شلاق تعزیری و پیامدهای آن انجام داد، گرفته شد. پیش از این به دستور پادشاه عربستان، دادگاه عالی عربستان در ماه آوریل تصمیم به لغو احکام تعزیری شلاق و جایگزینی آن با حبس یا جریمه مالی گرفت.

وحشت تل آویو را فرا گرفت

عبارت غده سرطانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان ظهر امروز خود به مناسبت روز جهانی قدس به کار بردند  بازتاب و تاثیر مستقیمی بر رژیم صهیونیستی داشت. علاوه بر رسانه های این رژیم که توجه و تمرکز خود را بر این عبارت قرار داده اند، بنی گانتس جانشین نخست وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم با احساس خطر مجبور به واکنش آن هم از نوع منفعلانه شد.این مسئول رژیم غاصب و کودک کُش صهیونیست هم در صفحه خود در فیسبوک با اشاره به عبارت غده سرطانی ادعا کرد ارتش صهیونیستی برای مقابله با این امر آماده می شود.

 

میدل ایست آی دنیا را علیه اسرائیل بسیج کرد

میدل  ایست آی، مساله انضمام  تا همین زمان هم عملا صورت گرفته است ولی ماهیت غیر رسمی دارد.هم زمان با ادای سوگند دولت جدید اسرائیل در پارلمان، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تصریح کرد به دنبال ضمیمه کردن مناطق فلسطینی در کرانه باختری اشغال شده است. وی در کنیست اعلام کرد" زمان اعمال قوانین اسرائیل و نگارش فصل شکوهمند جدید در تاریخ صهیونیسم فرا رسیده است." از  زمان توافق بین نتانیاهو و "بنی گانتس" رهبر حزب آبی و سفید، از جمله در خصوص تعهد به گسترش "حاکمیت" در بخش هایی از کرانه باختری که براساس طرح دولت ترامپ به اسرائیل اختصاص داده شده، به مساله ضمیمه کردن  خاک فلسطین به شدت در مباحثات دیپلماسی و تحلیل ها پرداخته شده است. اما در بحبوحه عواقب احتمالی این اقدام در خصوص روابط اسرائیل با  اتحادیه اروپا، یا پیمان صلح با اردن، توجه چندانی به این مساله نشده است که مساله ضمیمه  کردن مناطق فلسطینی در نهایت مبهم خواهد بود. به گفته نوا لاندا" خبرنگار روزنامه اسرائیلی هاآرتص، در توافق ائتلاف بین حزب لیکود و حزب "گشر"، این حزب متعهد شده است تا از تمام مواضع نتانیاهو که با آمریکا هماهنگ شده و به  صورت مستقیم یا غیر مستقیم با مساله حاکمیت مرتبط است - به عبارت دیگر مساله ضمیمه کردن کرانه باختری و شهرک های یهودی نشین- اعلام حمایت کند... به عبارت دیگر اگر نتانیاهو حتی تصمیم بگیرد مساله انضمام را لغو کرده، به تاخیر انداخته و یا محدود کند، حزب گشر مجبور است از وی حمایت کند. یعنی تمام گزینه ها باز است. شاید زمانی بعد از اول ژولای (۱۱ تیر) اسرائیل به صورت رسمی مساله انضمام ۳۰ درصد از کرانه باختری را پیش ببرد. و شاید هم در نهایت این مساله انضمام چندان رسمیت نیابد – یعنی بیشتر ماهیتی مبهم داشته و از نظر سایر کشورها گیج کننده به نظر برسد – یا دستکم این گونه نشان داده شود اما همچنان برای شهرک  نشینان بسیار ارزشمند باشد. (و البته با ارزش برای پایگاه جناح راست مسیحیان انجیلی طرفدار ترامپ) اما اگر دورنما و یا تهدید به انضمام بر ابهامات موجود بیفزاید چه؟ مانند زمانی که درباره محتوای طرح های ترامپ شایعاتی مطرح شد تا توجهات از گام های واقعی در این زمینه منحرف شود، گام هایی که آشکارا مبارات ملی فلسطین را هدف قرار داده بود.  لاندا، در تحلیل خود از توافق لیکود-گوشر خاطرنشان می کند حتی اگر "نتانیاهو  مساله انضمام را به تاخیر انداخته و یا متوقف کند، انضمام عملا اتفاق افتاده است..." برای چندین دهه، از "روند صلح" برای بی اعتنایی به مسئولیت پذیری استفاده شده است، پوششی که اسرائیل دائما از آن استفاده کرده است  تا ابعاد انضمام کرانه غربی را گسترش دهد. سیاست اسرائیل در نقض گسترده قوانین بین الملل و همچنین اعمال سیاست های تبعیض نژادی ادامه دارد واین امر تا حدود زیادی از مسئولیت ناپذیری بین المللی ناشی می شود.پایان دادن به این مصونیت ضروری و حیاتی است...

عملیات آدم ربایی بالگردهای آمریکایی فاش شد

منابع سوری از هلی برن بالگردهای آمریکایی در روستای الشحیل در حومه دیرالزور در جنوب شرق سوریه و بازداشت فردی از منزلش و انتقال وی به مکانی نامعلوم خبر دادند.این منابع بیان کردند: بالگردهای آمریکایی در هلی برنی در روستای الشحیل پس از اینکه روستا از سوی نیروهای قسد وابسته به آمریکا به محاصره درآمده بود، فردی را از منزلش ربوده و با خود به مکان نامعلوم منتقل کردند. منابع سوری افزودند: ساکنان روستا با صدای بالگردهای آمریکایی و صدای تیراندازی نیروهای قسد وابسته به واشنگتن که روستا را به محاصر درآورده بودند، بیدار شدند و این سبب وحشت میان ساکنان به ویژه کودکان و زنان شد.این همزمان با تظاهرات ضد آمریکایی ساکنان بسیاری از روستاها و شهرک ها در حومه دیرالزور است.

واشنگتن خواستار فشار بیشتر به ایران شد

کلی کرافت نماینده ایالات متحده در سازمان ملل با تکرار اتهامات بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران و دولت‌های دیگر مانند سوریه، کوبا و روسیه، بر لزوم حفظ تحریم‌ها بر آنها تاکید کرد. کرافت طی صحبت‌هایی در نشست اندیشکده هادسون، اظهار داشت: «ما به ایران به دلیل حمایت از حزب‌الله معترض هستیم، ما به اشخاص و کشورهایی مانند روسیه که رژیم [بشار] اسد [رئیس‌جمهور سوریه] را حفظ می‌کنند، معترض هستیم».به گزارش شبکه «سی‌اسپن»، وی طی اظهاراتی در راستای حمایت آمریکا از تروریست‌های حاضر در شمال غرب سوریه، گفت: «شرایط شیوع ویروس کرونا یکی از دلایل اهمیت برقراری آتش‌بس سراسری در منطقه کاهش تنش ادلب است... درباره ایجاد سومین گذرگاه مرزی برای ارسال کمک‌های انسانی به این منطقه صحبت می‌کنیم».این مقام آمریکایی مدعی شد: «باید به خاطر داشته باشیم که ایران و حزب‌الله در ارائه و فراهم کردن حمایت مستقیم به حملات اسد علیه سوری‌ها دخیل هستند».کرافت در ادامه ادعاهای خود سعی کرد موضوع ایران و ونزوئلا را به هم گره زده و افزود: «رفتار ایران در ونزوئلا مانند بازیگران بد است. آنها بازیگر بدی در سراسر جهان هستند. همانطور که می‌دانید ما با [نیکلاس] مادورو [رئیس‌جمهور ونزوئلا] مشکل داریم و چین، روسیه، کوبا و همگان در حال حمایت از رژیم مادورو هستند».وی با تاکید بر لزوم حفظ فشار بر ایران و کشورهایی که با سیاست‌های آمریکا مخالف هستند، تاکید کرد: «قبلا هم تاکید کرده‌ایم، ما باید به حمایت از [خوان] گوایدو (سرکرده اپوزیسیون) و برگزاری انتخابات آزاد ادامه دهیم... به نظرم ما باید سیاست فشار حداکثری و تحریم‌ها را حفظ کنیم، چه بر ایران، روسیه، چین و چه بر کوبا».نماینده واشنگتن در سامزان ملل، ضمن اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا بر اشخاص ایرانی، به یاوه‌گویی علیه ایرانی‌ها پرداخت: «آنها ورشکسته‌اند. آنها بازیگران بدی هستند. آنها یاغی هستند... ما صحبت کردن درباره تحریم تسلیحاتی را از سر گرفته‌ایم... زیرا ما نشان داده‌ایم آنها از این ممنوعیت تبعیت نمی‌کنند».کرافت همچنین اضافه کرد: «ما با دیگر اعضای شورای امنیت [برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران] همکاری می‌کنیم. آنها باید درک کنند که ما در این موضوع جدی هستیم».نمایندگی آمریکا در سازمان ملل طی روزهای گذشته قطعنامه‌ای را میان شماری از اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است. با این حال، تصویب این قطعنامه منوط به موافقت ۹ عضو شورای امنیت و عدم وتو از سوی روسیه و چین است. تحلیلگران بر این باورند که دولت آمریکا تنها می‌تواند امیدوار به جلب حمایت فرانسه، بریتانیا و آلمان به عنوان سه عضو اروپایی برجام باشد. چین و روسیه به عنوان دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت به احتمال زیاد با هر گونه تلاش از سوی آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها مخالفت خواهند کرد. کرافت چندی پیش نیز با تاکید بر لزوم تقویت نیروهای «یونیفیل» در مرز لبنان و فلسطین اشغالی، از سازمان ملل خواسته بود حزب‌الله را خلع سلاح کند.

آمریکا رسما از «معاهده آسمان‌های باز» خارج شد

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این کشور روز جمعه به صورت رسمی اعلامیه خروج از معاهده آسمان‌های باز را اعلام خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت دفاع آمریکا با اعلام این موضوع افزود: «روسیه به طور فزاینده‌ای از این پیمان برای پشتیبانی از تلاش‌های خود در راستای توجیه خصومت علیه همسایگان خود استفاده می‌کند و ممکن است که از این پیمان برای هدف قرار دادن نظامی آمریکا و متحدان استفاده کند.» دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، روز پنجشنبه شرکای بین‌المللی این کشور را از قصد واشنگتن برای خروج از معاهده آسمان‌های باز مطلع کرده است. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، این معاهده به کشورهای عضو اجازه می‌دهد از حریم هوایی یکدیگر برای پروازهای تجسسی استفاده کنند. دولت آمریکا پیش از این روسیه را به نقض این معاهده متهم کرده و گفته به این دلیل خواستار خروج از آن است. رسانه آمریکایی گزارش داده خروج از این توافق احتمالاً به تنش‌ها در روابط با مسکو دامن زده و واکنش متحدان اروپایی و همچنین برخی از اعضای کنگره را به همراه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha