پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
ندوشن

حوزه/مردم شهر ندوشن آیین سنتی الوداع با ماه مبارک رمضان را با ایجاد فاصله اجتماعی در آخرین جمعه ماه رمضان، در مسجد تاریخی جامع ندوشن برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، آیین ۷۰۰ ساله «الوداع» ندوشنی ها که هر سال بر بام مسجد جامع تاریخی این شهر با شکوه و با جمعیت زیادی برگزار می شد، امسال در آخرین جمعه ماه رمضان با تعداد کمتر و داخل مسجد و با رعایت فاصله اجتماعی برگزار شد.

مردم ندوشن در این مراسم با خواندن اشعاری همچون الوداع الوداع ای ماه رمضان با این ماه مبارک وداع کردند.

با فرا رسیدن آخرین جمعه ماه نزول قرآن، مؤمنین روزه دار این خطه ‌از دیار دارالعباده یزد پس از حدود یک ماه شب زنده‌داری، با حضور در مسجد جامع آیین ویژه وداع با ماه مهمانی خدا را برگزار می‌کنند.

 در این آیین، ریش سفیدان و معتمدان محلی، بر بالای مناره مسجد شهر می‌روند و آیاتی از سوره مائده، بقره و اسراء را تلاوت می‌کنند(که امسال در داخل مسجد برگزار شد) سپس اشعاری را در وصف وداع با ماه مبارک رمضان می‌خوانند که جمعیت حاضر در پایین مناره به آن پاسخ داده و تکرار می‌کنند.

 بخشی از این اشعار شامل « دیر آمد و زود می‌روی، ماه مبارک الوداع در نزد سبحان می‌روی، ماه مبارک الوداع در نزد یزدان می‌روی ، ماه مبارک الوداع»است.

 روزه دارانی که در پایین مناره یا پشت بام مسجد جامع حضور دارند نیز سه مرتبه این اشعار را تکرار می‌کنند و به این ترتیب آیین وداع پایان می‌یابد.

 دست اندرکاران برگزاری این آیین می‌گویند: فلسفه وجودی این آیین دیرینه جدا از حفظ حرمت ماه رمضان ترویج این باور حقیقی است که ‌پایان این ماه مبارک از دست رفتن فرصت‌های استثنایی برای جلب رحمت الهی است.

مسجد جامع ندوشن مرکز این شهر دارای مناره‌ای منحصر به فرد و متحرک مشابه منار جنبان اصفهان است که با بیش از ۲۰ متر ارتفاع در مجاورت مسجد قرار دارد.

 مردم منطقه ندوشن استان یزد هم چون مردم سایر نقاط کشور در ماه رمضان علاوه بر عبادت و راز و نیاز با خدا و حضور در آیین ‌های شب قدر توجه ویژه‌ای به شرکت در نماز جماعت و انجام صله رحم در این ماه مبارک دارند.

تصویر زیر متعلق به سال قبل و بالای پشت بام مسجد جامع ندوشن را نشان می دهد

فیلم های پایانی این گزارش مرتبط به آیین امسال و نیز آیین سال ۱۳۶۸ است.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha