پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حسن خلق

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه یکی از آثار یک ماه روزه‌داری ما باید ارتقای اخلاق در جامعه باشد، گفت: حُسن خلق، نماد بارز اسلام و مسلمانی ماست.

حجت‌الاسلام عبدالله محمدی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با بیان اینکه یکی از آثار روزه‌داری در ماه رمضان باید ارتقای حسن خلق باشد، با اشاره به الگوهای حُسن خلق، اظهار کرد: به این فرمایش خیلی باید توجه کنیم که حُسن خلق، نماد بارز اسلام و مسلمانی ماست: «الإسلامُ حُسنُ الخُلقِ».

وی ادامه داد: نمونه بارزش هم نقلی است که جناب ابن شهر آشوب درباره امام باقر (ع) دارد: روزی یک مسیحی به حضرت جسارت کرد و گفت: تو بقر هستی [بقر یعنی گاو]! حضرت فرمود: نه من باقر هستم، یعنی شکافندهٔ علوم. آن نصرانی ادامه داد: تو پسر زن آشپز هستی؛ حضرت فرمود: طبّاخی کار اوست و ننگ و عار نیست. او گفت: تو پسر زن سیاه‌پوست بد دهان هستی! حضرت در جواب آن نصرانی فرمودند: اگر راست می‌گویی خداوند او را ببخشد و اگر دروغ می‌گویی خداوند تو را بیامرزد. مرحوم ابن شهر آشوب می‌نویسد: «فَأَسْلَمَ النَّصْرَانِی»؛ نصرانی مسلمان شد.

حجت‌الاسلام محمدی ادامه داد: امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: بهترین هم‌نشین و رفیق قبر و قیامت انسان، همین خوش‌اخلاقی است و سرآغاز نامه اعمال مؤمن هم خوش‌اخلاقی است: «حُسْنُ الْخُلُقِ خَیْرُ قَرِینٍ وَ عُنْوَانُ صَحِیفَةِ الْمُؤْمِنِ حُسْنُ خُلُقِهِ»؛ یعنی آنچه در عنوان و سرلوحهٔ نامهٔ اعمال انسان قرار می‌گیرد، بهترین، مهم‌ترین و قدر جامع همه اعمال نیک اوست؛ آن صدر الاعمال، حُسن خلق است که این سرلوحه بودن، نشان‌دهنده اهمیت کلیدی اخلاق در نامه اعمال انسان است.

وی با بیان اینکه باید مهار خشم را از مالک اشتر بیاموزیم، افزود: مالک اشتر روزی از بازار کوفه می‌گذشت، با لباسی بسیار ساده و به شیوهٔ فقرا عبور می‌کرد. یکی از بازاریان در مغازه‌اش نشسته بود، چون مالک را دید، به نظرش خوار و کوچک جلوه کرد و از روی استخفاف کلوخی را به سوی او انداخت. مالک به او التفات نکرد و رفت. فردی که مالک را می‌شناخت و این واقعه را دید، به آن بازاری گفت: وای بر تو هیچ فهمیدی به چه کسی اهانت کردی؟ گفت: نه گفت: او مالک اشتر، یار علی (ع) بود. آن مرد لرزه به اندامش افتاد و دنبال مالک روانه شد که از او عذرخواهی کند. دید به مسجدی آمده و مشغول نماز است. صبر کرد تا نمازش تمام شد، خود را بر دست و پای او انداخت و پای او را می‌بوسید. مالک سر او را بلند کرد و گفت: این چه کاری است که می‌کنی؟ گفت: عذر گناهی که از من صادر شده است که تو را نشناخته بودم. مالک گفت: به خدا سوگند که به مسجد نیامدم مگر برای تو استغفار کنم و طلب آمرزش کنم.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اهمیت خوش‌اخلاقی با خانواده، با بیان اینکه برای شروع سیر و سلوک حُسن خلق از خانواده باید شروع کرد، افزود: پیامبر (ص) فرمودند: «خَیْرُکمْ خَیْرُکمْ لِأَهْلِهِ وَ أَنَا خَیْرُکمْ لِأَهْلِی».

وی اضافه کرد: علمای شیعه مانند علامه طباطبایی به عنوان ریاضت و ذکر مخصوص به شاگردانشان می‌گفتند که بهترین ریاضت شما اخلاق خوب با همسر در خانواده است؛ پس تا می‌توانید، خوش‌اخلاق باشید، چون طبق آموزه اسلامی «عَلَیْکمْ بِحُسْنِ الْخُلُقِ فَإِنَ حُسْنَ الْخُلُقِ فِی الْجَنَّةِ لَا مَحَالَةَ وَ إِیَّاکمْ وَ سُوءَ الْخُلُقِ فَإِنَّ سُوءَ الْخُلُقِ فِی النَّارِ لَا مَحَالَة» خوش‌اخلاق بدون شک در بهشت است و بد اخلاق در جهنم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha