سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام مهدی اقبالی

حوزه/ ماه رمضان ماه توبه و ماه تضرع و مناجات با خدا و دریافت و درک شب های قدر است که یک شبش مساوی با هزار ماه است. آن کسی که توانسته یک ماه بندگی و پاک سازی داشته باشد و خود را محبوب خدا کند جا دارد برای او هم عید باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک عید سعید فطر گفت: با آمدن بهار طبیعت سرسبز می شوند و همین مسئله موجب شادی می شود، عید هم این گونه است. بعد از یک ماه بندگی و اطاعت انسان به روزی پاداش عمل و شادی و طراوت می رسد.

مدیر مدرسه علمیه علوی افزود: اسلام برای عید فطر و سایر اعیاد ارزش خاصی قائل است از جمله آن عید غدیر است. عید غدیر دارای پیشینه ای است. در آن روز خاص پیامبر اسلام همه را در منطقه ای جمع می کنند و نهایتا مسئله غدیرو جانشینی را مطرح می کنند و قرآن هم از این مسئله به عنوان تکامل دین نام می برد.

وی بیان داشت: خدا در آن بزرگترین نعمت را بر ما تمام کرد و آن پذیرش ولایت بود و اگر کسی به غیر از این دین و ولایت را انتخاب کند، خدا از او نمی پذیرد. بهر حال آن روز به دلیل اهمیت، روز غدیر نام گذاری و همه خوشحال می شوند.

این کارشناس مسائل مذهبی اظهار داشت: در عید قربان همین مسئله است یعنی عید قربان، عید فداکاری است. خدا به حضرت ابراهیم (ع) ماموریت قربانی کردن فرزندش را می دهد و حضرت ابراهیم در امتحان بزرگ قرار می گیرد و فرزند هم تسلیم امر الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی گفت: در این آزمون، حضرت ابراهیم خلیلانه بیرون می آید و اطاعت بدون چون و چرا انجام می دهد و در همین رابطه امام حسین(ع) قرار دارد و این روز نهایتا به عنوان روز عید قربان، روز تجلی و پیروزی ابراهیم بر هوای نفس و روز ایثار عنوان می گیرد.

مدیر مدرسه علمیه علوی افزود: اما عید فطر هم نشان دهنده عقبه و پیشنیه دیگر یعنی یک ماه بندگی و اطاعت از خدا و دوری از وسوسه های شیطانی است.

وی بیان داشت: ماه رمضان ماه توبه و ماه تضرع و مناجات با خدا و دریافت و درک شب های قدر است که یک شبش مساوی با هزار ماه است. آن کسی که توانسته یک ماه بندگی و پاک سازی داشته باشد و خود را محبوب خدا کند جا دارد برای او هم عید باشد.

این کارشناس مسائل مذهبی اظهار داشت: این آدم به خدا لبیک گفته است و در این مدت نافرمانی خدا را نکرده است و وقتی حضرت علی(ع) بحث عید را معرفی می کند می فرماید عید برای کسی است که نماز و روزه اش را قبول کرده باشد و کسی که گناه نکند، هر روزش عید است.

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی گفت: عید فطر یعنی انسان مرحله بسیار سختی را پشت سر گذاشته و توانسته خود را به خدا نزدیک کند.

مدیر مدرسه علمیه علوی افزود: عید فطر در نگاه دیگر بیانگر آن دستورات دینی و معنوی و بیانگر روز قیامت است. در این روز مردم از خانه هایشان مانند صحنه قیامت از قبرها خارج می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه متوجه شویم اعمال ما در این ماه قبول شده است گفت: خدا می فرماید ما اعمال شما را با ملاک تقوا می پذیریم. اگر کسی اهل تقوا و پاکی بود، خدا عملش را می پذیرد.

این کارشناس مسائل مذهبی اظهار داشت: عمل ما در صورتی مورد پذیرش واقع می شود که پاک، خالص و از روی آگاهی باشد. انسان با آگاهی مسیر خود را انتخاب می کند و برمی گزیند. آیا عمل ما باعث معرفت ما شده است.

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی گفت: انسان باید مواظب باشد روزه که به این سختی گرفته است، آن را از بین نبرد. در حقیقت تنها نباید به گرفتن عمل توجه کرد بلکه باید به بعدش یعنی مراقبت از آن دقت کرد و توجه کرد.

مدیر مدرسه علمیه علوی افزود: بعضی از اعمال به قیامت نمی رسد یعنی آن را در همین دنیا از بین می بریم این نشان می دهد اگر عمل خالص نباشد و در حقیقت قاطی باشد، مورد پذیرش واقع نمی شود.

وی بیان داشت: مسئله دیگر تواضع و فروتنی عمل است. اگر می خواهیم عمل ما مورد قبول واقع شود، لازم است در مقابل خدا متواضع باشیم و در عین حال عمل را از روی عشق به خدا انجام داده باشیم نه از روی اجبار. اگر عملی عاشقانه باشد که اولیاء خدا این گونه بوده اند، مورد پذیرش واقع می شود.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha