شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
قبر حضرت خدیجه

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اهانت به بارگاه حضرت خدیجه(س) فضای عربستان را ملتهب کرد

 فعالان فضای مجازی در عربستان از روزنامه مکه به دلیل پوشش خبر دفن «صالح کامل» تاجر معروف این کشور که از خاکسپاری او در جوار قبر حضرت خدیجه(س) خبر داده بود، به شدت انتقاد کردند و این موضوع را اهانت به حضرت خدیجه(سلام الله علیها) دانستند. این روزنامه که «صالح کامل»تاجر سرشناس سعودی تا زمان مرگش ریاست شورای اداری آن را برعهده داشت، با انتشار خبر دفن او نوشت: صالح کامل شب ۲۷ رمضان در جوار ام المؤمنین حضرت خدیجه آرام گرفت؛ این موضوع خشم و محکومیت گسترده فعالان عربستان را به همراه داشت و باعث شد تا این اقدام را اهانت به حضرت خدیجه بدانند. کابران در واکنش به انتشار این خبر عنوان کردند که روزنامه مکه با چنین کاری، این تاجر و حضرت خدیجه را یکسان پنداشته است. روزنامه مذکور در خبرش نوشت: جسد صالح کامل در قبرستان المعلاه در نزدیکی دیوار ام البنین حضرت خدیجه (رضی الله عنها) آرام گرفت اما فعالان این روزنامه را متهم کردند که عمدا چنین کاری را انجام داده است. گفتنی است قبرستان ابوطالب یکی از زیارتگاه های مسلمانان در مکه به شمار می‏ آید. این مکان را به نام مقبره معلی (یا معلاه) و مقبره بنی هاشم نیز می‏ شناسند. قبرستان ابوطالب محل دفن بسیاری از افراد خاندان بنی هاشم و برخی از نزدیکترین یاران رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است. حضرت عبدالمطلب و حضرت ابوطالب علیهما السلام در این مقبره دفن هستند، همچنین حضرت خدیجه سلام الله علیها و به گفته برخی فرزند پیامبر اسلام حضرت قاسم که در کودکی از دنیا رفت نیز در کنار هم دفن می باشند. پیش از این بارگاه حضرت خدیجه سلام الله علیه و قاسم دارای گنبد و بارو بود اما در حال حاضر و پس از استقرار وهابیان در حجاز از سوی آنها تخریب شد.

روزنامه آمریکایی جنایت تازه ترامپ را فاش کرد

یک رسانه آمریکایی فاش کرد سوزاندن محصولات مزارع کشاورزی در استان الحسکه سوریه به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور صورت گرفته است. چند روز پس از آنکه دولت دمشق اعلام کرد نیروهای آمریکایی محصولات کشاورزی مزارع الحسکه را با استفاده از بالگردهای آپاچی و بالن‌های حراراتی به آتش کشیدند، روزنامه آمریکایی «اینترنشنال بیزنس تایمز» افشا کرد که رئیس جمهور آمریکا با این اقدام موافقت کرده است. این رسانه آمریکایی در گزارش خود تاکید کرد سوزاندان محصولات مزارع کشاورزی سوریه به دستور مستقیم کاخ سفید انجام شد. مقامات سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی اعلام کردند این اقدام آمریکا در شرایطی صورت می‌گیرد که همه گیری ویروس کرونا پیامد ناگوار ناامنی غذایی را در پی خواهد داشت. بنا به اعلام منابع آگاه، مزارع کشاورزی که در ۱۷ ماه می ‌در استان‌های حلب، الرقه و الحسکه محصولاتشان به آتش کشیده شد، نزدیک به ۳۰۰ هکتار مساحت داشته‌اند. شبکه تلویزیونی المیادین اخیرا اعلام کرد بالن‌های حرارتی و آتش‌زای آمریکا بخش بزرگی از مزارع گندم نزدیک استان حسکه در شمال شرق سوریه را به آتش کشیده اند. پیش از این خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) نیز اعلام کرده بود ۳ روستا در غرب استان سویدا در جنوب این کشور دچار حریق گسترده‌ای شده اند.

عفو جمعی به تایید رهبری رسید

 هر ساله و همزمان با فرا رسیدن عید سعید فطر، رییس قوه قضاییه با ارسال نامه به مقام معظم رهبری خواستار موافقت با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی می‌شود. امسال نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی با درخواست آیت‌الله رییسی، شرایط و ضوابط عفو یا تخفیف مجازات ۳۷۲۱ نفر از محکومان، موافقت کردند. نکته حائز اهمیت در عفو اخیر، حضور تعدادی از محکومان امنیتی در میان عفوشدگان است. بنا بر این گزارش، در این مرحله نیز همانند عفو قبلی جمعی از محکومان امنیتی ازجمله تعدادی از دانشجویان، برخی کارگران هفت‌تپه و چند نفر بازداشت‌شدگان روز کارگر در لیست عفو قرار دارند.

آمریکا همچنان در صدر ایستاد

طبق جدیدترین آمارها، تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در جهان به بیش از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده و تاکنون بیش از ۳۴۶ هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ همچنان در بیشتر کشورهای جهان ادامه دارد و طبق تازه‌ترین آمارها پنج میلیون و ۵۰۰ هزار و ۶۹۴ نفر در جهان به این بیماری مبتلا شده و ۳۴۶ هزار و ۷۲۶ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. همچنین تاکنون حدود دو میلیون و ۳۰۲ هزار و ۹۱ نفر از مبتلایان به این بیماری بهبود پیدا کرده‌اند. ایالات متحده آمریکا همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با کروناویروس قرار دارد و کشورهای برزیل و روسیه به ترتیب در رتبه دوم و سوم به لحاظ بالا بودن تعداد مبتلایان به این بیماری جای گرفته‌اند. در حال حاضر بالاترین آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری در ایالات متحده آمریکا، انگلیس و ایتالیا گزارش شده است. همچنین نیویورک از جمله شهرهایی در جهان است که بیشترین تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از این بیماری را به خود اختصاص داده است. طبق اعلام دانشگاه جانز هاپکینز، تاکنون حدود ۲۰۰ هزار نفر در این شهر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده و حدود ۲۱ هزار و ۲۱۶ تن نیز فوت کرده‌اند. بسیاری از کشورها محدودیت‌های اعمال شده به منظور کنترل و مهار کروناویروس را تاحدودی برداشته و در نظر دارند طی هفته‌های آینده سفرهای داخلی و بین المللی را برقرار سازند.

هوای تهران پنجاهمین روز "قابل قبول" را گذراند

هوای تهران با شاخص 67 در وضعیت قابل قبول قرار دارد و ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون عامل ایجاد این وضعیت است. طی 24 ساعت گذشته نیز تهران شاخص 75 را پشت‌سر گذاشت و فعلا خبری از هوای پاک در تهران نیست. در وضعیت کنونی توصیه می‌شود، افراد خیلی حساس در صورت امکان، فعالیت‌های طولانی یا سنگین را کاهش دهند. تهرانی‌ها از ابتدای سال جاری تاکنون 50 روز را در هوای قابل قبول، دو روز را در هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و 15 روز را در هوای پاک گذرانده‌اند.

سپاه به گچساران بالگرد اعزام کرد

سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در پی آتش سوزی بخش زیادی از جنگل ها و مراتع  خنگ بنار، کوه گوهر  و اطراف کوه های گناوه لری از توابع شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد و تلاش بی وقفه نیروهای امدادگر، بسیج و مردم برای مهار آتش و نیز با توجه به حجم آتش سوزی و نیاز نیروهای امدادی برای پایان بخشیدن به عملیات مهار آتش سوزی و جلوگیری از گسترش و یا شعله ور شدن مجدد آتش، به دستور سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 2 فروند بالگرد نیروی هوافضای سپاه به منطقه اعزام شدند. سردار شریف افزود: امیدواریم با همت و تلاش دستگاه‌ها و آحاد نیروهای امدادی فعال در منطقه به زودی شاهد مهار کامل آتش در جنگل ها و مراتع این منطقه زیبای کوهستانی و بعضاً صعب‌العبور کشور باشیم.

 

انتظار زائران به سرآمد

درب‌های مسجد مقدس جمکران همزمان با دیگر اماکن مقدس ساعت 7 صبح امروز به روی زائران بازگشایی شد. آیت الله شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان، آیت الله طبسی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سید حمید رضا قریشی فرمانده بسیج وزارتخانه ها و ادارات کشور و خادمان مسجد مقدس جمکران در این مراسم حضور داشتند. حجت‌الاسلام یاسین حسین‌آبادی معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر بازگشایی اماکن مقدس، اظهار داشت: در راستای این مصوبه، درب های مسجد مقدس جمکران نیز همزمان با دیگر اماکن مقدس از ساعت 7 الی 18 بر روی زائران بازگشایی شد.وی ادامه داد: باب الشهدا و باب المعصومه(س) برای ورود زائران به مسجد باز شدند و تمام صحن‌های این مکان مقدس با حفظ فاصله گذاری اجتماعی پذیرای زائران هستند. معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران با تاکید بر اینکه طبق پروتکل‌های اعلامی از سوی وزارت بهداشت، زائران باید تمام ملزومات شخصی اعم از ماسک، دستکش، مهر، تسبیح، سجاده، قرآن و کتب ادعیه، چادر و... را به همراه داشته باشند، بیان کرد: همچنین به همراه داشتن هرگونه وسائل تغذیه و خوراکی به جز آب آشامیدنی ممنوع اعلام شده و مسجد مقدس جمکران نیز از ارائه این خدمات معذور است. حسین آبادی عنوان کرد: تا اطلاع ثانوی هیچگونه مراسم و تجمعی در مسجد مقدس جمکران برگزار نخواهد شد و از زائران نیز درخواست می‌کنیم به‌هیچ عنوان تجمعی در مسجد نداشته باشند و در محل‌هایی که توسط خادمین مشخص شده مستقر شوند تا ان‌شاءالله با رعایت دستورالعمل‌ها بتوانیم این مرحله از بازگشایی را به خوبی سپری کنیم.

 

تولیت‌های آستان‌های مقدس بیانیه مشترک دادند

تولیت‌های آستان‌های مقدس موجود در کشور جمهوری اسلامی ایران درباره بازگشایی حرم‌های مطهر از روز دوشنبه پنجم خرداد 1399 بیانیه مشترک صادر کردند.متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله علی ما عرّفنا من نفسه و الهمنا من شکره

خداوند متعال را شاکریم که بعد از دوره‌ای سخت و ناگوار، مجدداً توفیق خدمت‌گزاری به شما ارادتمندان همیشگی خاندان رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلّم) نصیب خادمان آستان‌های مقدس گردید. بنا بر مصوبه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا ان‌شاءالله از روز دوشنبه ۵ خردادماه، صحن‌های حرم‌های مطهر مطابق زمان اعلام شده توسط ستاد به روی زائران ارجمند بازگشایی خواهد شد. به منظور حفظ سلامتی شیفتگان و زائران محترم تقاضا داریم همه عزیزان در زمان تشرف به زیارت، حداکثر همکاری را با خادمان خود در آستان‌های مقدس داشته باشند و نسبت به رعایت شیوه نامه‌های ابلاغی و اصول بهداشتی اعم از همراه داشتن ماسک و دستکش، توجه جدی به عمل آورده و هنگام تشرف به حرمهای مطهر ضمن حفظ فاصله اجتماعی مناسب (۲ متر) جانماز، کتب ادعیه، قرآن شخصی و بانوان محترم چادر به همراه داشته باشند. ان‌شاءالله با تلاش خادمان و مشارکت زائران ارجمند در اجرای شیوه نامه‌ها و حفظ نظم و فاصله اجتماعی مناسب امیدواریم شرایط تشرف به زیارت و بهره مندی از انوار قدسی ائمه معصومین (علیهم‌السلام) و امامزادگان برای همگان استمرار داشته باشد و به زودی با ریشه کنی ویروس کرونا مراسم شکرانه بازگشایی کامل حرم‌های مطهر را برگزار نماییم.

فرمان آزادی ۲ هزار زندانی طالبان صادر شد

 "اشرف غنی" رییس‌جمهور افغانستان دستور آزادی دو هزار زندانی طالبان را صادر کرد. "‫صدیق صدیقی" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان، با اعلام این خبر گفت که این اقدام در راستای حسن نیتی برای اعلام آتش‌بس از سوی طالبان است. پیش از این طالبان اعلام کرد که برای سه روز در روزهای عید سعید فطر در افغانستان آتش‌بس می‌کند. سخنگوی غنی همچنین افزود که دولت افغانستان در راستای موفقیت روند صلح گام‌های دیگری را نیز بر می‌دارد. رییس‌جمهور افغانستان نیز پس از ادای نماز عید سعید فطر اعلام کرد که روند آزادی زندانیان طالبان از سر گرفته خواهد شد. این روند هفته‌های پیش بدلیل آن‌چه که حکومت افغانستان عدم تمایل طالبان به صلح خوانده بود، متوقف شد. دولت افغانستان پس از امضای توافق صلح آمریکا با طالبان تاکنون یک‌هزار زندانی طالبان را آزاد کرد و طالبان نیز شماری از نیروهای امنیتی را که دربند داشت، آزاد کرد.

 

پروتکل بازگشایی اماکن مذهبی اعلام شد

محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جزییات پروتکل بازگشایی امامزاده‌ها و اماکن مقدس را اعلام کرد. گفت: براساس پروتکل بهداشتی بازگشایی اماکن مقدس، فقط قرار است صحن این اماکن باز شود، مردم می توانند با رعایت فاصله گذاری از یک سمت صحن وارد شوند و بدون اینکه توقف و حضور داشته باشند، از طرف دیگر خارج شوند. قرار نیست نماز جماعتی در این اماکن خوانده شود. در واقع زوار از دور رواق ها و حرم را زیارت می کنند و از طرف دیگر خارج می شوند.وی گفت: رواق ها و حرم ها هنوز بسته است و این بازگشایی فقط شامل صحن اماکن مقدس است. مقررات و پروتکل بازگشایی شامل آستان مقدس حضرت امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه (س)، حرم شاهچراغ، شاه عبدالعظیم و سایر امامزاده ها می شود. معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، بازگشایی صحن اماکن مقدس بعد از دو روز تعطیلی عید فطر یعنی از روز سه شنبه اجرا می شود، علت آن هم این است که چون مردم تعطیل هستند، بازگشایی این اماکن می تواند به افزایش سفرها دامن بزند. تصمیم گیری درباره سایر اماکن مذهبی از جمله مساجد هفته آینده در ستاد ملی کرونا انجام می شود.

تونس از کتاب "قصیده بلاعنوان" رونمایی کرد

چاپ دوم کتاب "قصیده بلاعنوان" نوشته خانم منی بعزاوی توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس رونمایی شد. در مراسم رونمایی از کتاب "قصیده بلاعنوان" در روز چهارشنبه (31 اردیبهشت 1399)، میثم فراهانی، رایزن فرهنگی کشورمان در تونس در سخنانی، توجه به موضوع فلسطین و قدس شریف را از مهمترین وظایف امت اسلامی دانست. وی تأکید کرد: گروه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی همواره حمایت خویش را از ملت مظلوم فلسطین و لزوم اعاده حقوق آنان و برائت از رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند و در این میان نقش نویسندگان و شعراء در ترسیم واقعیت‌های موجود بسیار مهم و تأثیرگذار است. فراهانی افزود: زبان شعر یکی از بهترین ابزارهای بیان مظلومیت مردم فلسطین به شمار رفته که آثار متعددی نیز در این زمینه تولید و منتشر شده است. رایزن فرهنگی ایران در تونس با اشاره به اهتمام خانم منی بعزاوی نسبت به نگارش کتاب قصیده بلاعنوان، این اثر را یکی از بهترین آثار شعری تولید شده توصیف و ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد تولید آثار جدیدی از جوان ترین شاعر زن جهان عرب باشیم. گفتنی است؛ چاپ اول کتاب مذکور که با موضوع فرهنگ مقاومت و اهتمام به قدس شریف و نیز توجه به احیاء تمدن اسلامی و گسترش وحدت اسلامی و با مقدمه «میشل کعدی» ادیب و اندیشمند مشهور لبنانی به رشته تحریر درآمده است، مورد توجه نویسندگان، شعراء، دوستداران مقاومت و جریان‌های حامی فلسطین در تونس قرار گرفت و چاپ دوم آن با همکاری مؤسسه بین‌المللی الهدی و رایزنی فرهنگی ایران در تونس و انتشارات الفردوس تونس به زیور طبع آراسته شد.

اولین قاضی محجبه در انگلیس منصوب شد

سازمان حقوقی "St. Mary's Chambers" اعلام کرد، «راویا ارشد» به عنوان اولین قاضی زن مسلمان و محجبه در انگلیس منصوب شد. راویا یکی از اعضای این نهاد حقوقی است که در سال ۱۹۹۹ برای ارائه مشاوره‌های حقوقی تاسیس شد. وی در روزهای آتی سال جاری میلادی کار خود را به عنوان معاون دادستان منطقه در مرکز مدلاند آغاز خواهد کرد. راویا کارشناس مسایل مربوط به حقوق اسلامی خانواده و قوانین اسلامی است.

طرح ترافیک بالاخره به اجرا رسید

محمد تقی‌زاده معاون عمرانی استاندار تهران اظهار داشت: بر اساس بررسی‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته طرح ترافیک از فردا در تهران اجرایی می‌شود. وی بیان داشت: ساعت طرح ترافیک از 8 صبح تا 16 می‌باشد که یک بار خودروها می‌توانند در طول این ساعت از طرح به صورت رایگان خارج شوند. معاون عمرانی استاندار تهران بیان داشت: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در صورتی که مخالف اجرای طرح ترافیک هستند باید آن را در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کنند و در این خصوص تصمیم‌گیری لازم اتخاذ شود. تقی‌زاده گفت: آنچه که در شورای عالی ترافیک شهر تهران بررسی و مصوب شده است به این شکل است که از فردا طرح ترافیک در تهران اجرایی می‌شود. وی خاطر نشان کرد:‌کارکنانی که در ساعت 14 و 30 تعطیل می‌شوند می‌توانند یک بار رایگان از طرح خارج شوند و با توجه به اینکه ساعت 7 و 30 ساعت کاری آغاز می‌شود بنابراین قبل از ساعت 8 هم می‌توانند وارد طرح شوند. معاون عمرانی استاندار تهران گفت:‌در گذشته طرح ترافیک از ساعت 6 و نیم صبح آغاز می‌شد و تا 19 ادامه داشت.

 

فرصت گواهینامه منقضی تمام شد

سرهنگ احمد کرمی‌اسد رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا با اعلام خبر فوق اظهار داشت: بر اساس تدابیر رئیس پلیس راهور ناجا مقرر شد در ایام کرونا فرصتی به دارندگان گواهینامه‌هایی که تاریخ اعتبارشان رو به اتمام است، داده شود؛ در همین راستا مقرر شد که رانندگانی که تاریخ گواهینامه‌شان منقضی شده تا پایان ماه مبارک رمضان برای تمدید فرصت داشته و بدون مشکل رانندگی و تردد کنند. وی تصریح کرد: با توجه به اتمام ماه مبارک رمضان هموطنان دقت کنند که ماموران پلیس راهور در خصوص کنترل گواهینامه‌ها دقت بیشتری داشته و نسبت به اعمال قانون با آن دسته از رانندگانی که گواهینامه‌هایشان منقضی شده، اقدام خواهند کرد. رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا گفت:جریمه رانندگی با گواهینامه منقضی 30 هزار تومان است. سرهنگ کرمی‌اسد با تاکید بر این مطلب که فرصت پلیس راهور به رانندگانی که گواهینامه‌شان منقضی شده رو به اتمام است، اعلام کرد: این افراد باید با مراجعه به دفاتر پلیس + 10 و طی فرایندهای لازم جهت تمدید اعتبار گواهینامه خود اقدام کنند. وی افزود: رانندگان مطلع هستند که یک ماه قبل از تاریخ پایان اعتبار گواهینامه باید برای تمدید گواهینامه اقدام کننداگرچه پلیس راهور با توجه به شرایط کرونا به رانندگان فرصت داده بود. رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا اعلام کرد:‌ رانندگانی که گواهینامه‌هایشان منقضی شده و آن دسته از افرادی که هنوز یک ماه به پایان اعتبار گواهینامه‌شان  باقی مانده است باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنند؛ در آنجا با ارائه یکسری مدارک لازم و معرفی به پزشک معاینه وضعیت جسمی و روانی این افراد بررسی شده و در صورت نداشتن مشکل, اطلاعات به پلیس راهور ارسال و مقدمات چاپ گواهینامه فراهم می‌شود. سرهنگ کرمی‌اسد در پاسخ به دیگر پرسش فارس مبنی بر اینکه چه مدت طول می‌کشد تا گواهینامه چاپ شود، اظهار داشت: بعد از اینکه مدارک و مراحل پزشکی در پلیس +10 انجام و تائید شد مراتب به پلیس راهور ارسال شده و کارشناسان پلیس راهور بلافاصله نسبت به بررسی، ثبت و تائید اطلاعات متقاضی اقدام کرده و مراتب از طریق سیستم به چاپخانه اعلام می‌شود; حداکثر یک هفته تا 10 روز بعد از ثبت درخواست در پلیس +10 گواهینامه به دست راننده خواهد رسید. وی  در پاسخ به این سؤال که رانندگی با داشتن رسیدی که در مرکز پلیس +10 ارائه می‌شود چه حکمی دارد، خاطرنشان کرد: در رسیدی که در قبال دریافت مدارک در پلیس +10 به افراد داده می‌شود مدت زمان قید شده؛‌در محدوده زمانی مشخص شده فرد  می‌تواند رانندگی و تردد داشته باشد و هیچ مشکلی در این زمینه نیست. رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا از رانندگان درخواست کرد حتما به تاریخ اعتبار گواهینامه خود دقت کرده و یک ماه مانده به انقضای این فرصت، حتما برای تمدید گواهینامه به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنند.

ترافیک نیمه سنگین ورودی پایتخت را بست

سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا در خصوص آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور اظهار داشت: در حال حاضر ترافیک در ورودی کلانشهر تهران در آزادراه های قزوین -کرج و کرج - تهران در محدوده پایانه شهید کلانتری تا پل فردیس و پل فردیس تا گرمدره در مقاطعی سنگین و نیمه سنگین گزارش شده است. وی گفت: ترافیک در جاده مخصوص کرج و  پاکدشت - تهران نیز نیمه سنگین است; همچنین ترافیک در هر دو مسیر بزرگراهی و جاده قدیم ساوه و قم_ تهران نیز پرحجم گزارش شده است. سرهنگ رحمانی ادامه داد: در برخی محورهای استان اردبیل مه گرفتگی و کاهش دید وجود دارد. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا از وقوع یک تصادف خسارتی در کیلومتر ۳۰ آزادراه تهران- قم خبر داد و گفت: در ساعت ۷ صبح امروز یک دستگاه اسکانیا با خودروی نیسان تصادف کرد. وی افزود: این حادثه تصادف که به واسطه عدم توجه به جلو از سوی راننده اسکانیا رخ داد منجر به مجروحیت دو سرنشین اتوبوس شد.

مسمومیت با الکل بازهم شیب صعودی گرفت

رییس دبیرخانه پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، نسبت به روند رو به افزایش اپیدمی مسمومیت با متانول در کشور، هشدار داد. «وبینار مدیریت و کاهش خطر اپیدمی مسمومیت با متانول» با هدف آمادگی و پاسخ هماهنگ نظام سلامت کشور در برابر تهدید سلامت ناشی از اپیدمی مسمومیت با متانول در کشور با حضور نمایندگان معاونت های درمان و بهداشت وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو، آزمایشگاه مرجع سلامت، سازمان پزشکی قانونی کشور، دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و اساتید سم شناسی بالینی و مسمومیت های دانشگاه علوم پزشکی مشهد و شهید بهشتی، برگزار شد. نفیسه میر کتولی رئیس دبیرخانه پدافند غیرعامل وزارت بهداشت، با اشاره به روند رو به افزایش اپیدمی مسمومیت با متانول در کشور، از این معضل به عنوان یک تهدید امنیت سلامت نام برد و بر ضرورت تقویت هماهنگی های درون بخشی نظام سلامت جهت آمادگی و پاسخ جامع و هماهنگ نظام سلامت به آن تاکید کرد. وی افزود: ستاد پدافند غیر عامل وزارت بهداشت، بنابر قوانین و اسناد بالادستی موجود من جمله بند (ر) ماده ۷۴ قانون برنامه ششم توسعه و سند راهبردی پدافند و مدیریت تهدیدات، آسیب‌ها، حوادث و مسمومیت‌های شیمیایی در نظام سلامت کشور، با هدف حفاظت از سرمایه های انسانی و تامین امنیت سلامت کشور، مدیریت و کاهش خطر مسمومیت با متانول را در دستور کار خود قرار داده و با مشارکت و همکاری کلیه ذی نفعان برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت آمادگی و پاسخ هماهنگ و منسجم نظام سلامت را انجام می دهد. در این جلسه از ابعاد گوناگون به معضل مصرف و مسمومیت با متانول در کشور و روند رو به افزایش اپیدمی های و پاسخ فعلی نظام سلامت پرداخته شد و نمایندگان معاونت های بهداشت و درمان و آزمایشگاه جامع سلامت وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی ضمن تشریح وضعیت موجود در خصوص برنامه ها و اقدامات تشخیصی، پیشگیری و درمانی خود به همراه چالش ها و دستاوردها توضیحات کاملی را ارائه کردند. در پایان جلسه نیز مقرر شد تمامی بخش های ذی ربط ضمن معرفی نماینده مطلع خود جهت اقدامات و برنامه ریزی های آتی، پیشنهادات و برنامه های آمادگی و پاسخ خود را به ستاد پدافند غیر عامل ارسال کنند.

هکر حساب های بانکی در دام ناجا افتاد

 سردار "حسن مفخمی شهرستانی" در بیان جزئیات این خبر، اظهارداشت: چندی پیش با اعلام شکایتی از سوی شهروندی اراکی در خصوص برداشت غیرمجاز مبلغ ۷ میلیون ریال از حساب بانکی اش، بررسی تخصصی موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان مرکزی قرار گرفت. وی اضافه کرد: در مراحل اولیه تشکیل این پرونده و در تحقیقات از فرد مال باخته مشخص شد که وی مدتی قبل از طریق یک کانال تلگرامی برنامه ای را نصب کرده و برای فعال سازی این برنامه در قبال پرداخت مبلغی ناچیز به یک درگاه بانکی هدایت می شود. این مقام ارشد انتظامی اضافه کرد:‌ در بررسی تخصصی کارشناسان پلیس فتا مشخص شد که این فرد اطلاعات خود را در یک درگاه جعلی بانکی وارد کرده و فرد هکر با استفاده از این اطلاعات حساب،‌ موفق به برداشت از حساب بانکی او شده است. سردار مفخمی شهرستانی با بیان آغاز تحقیقات پلیس در بررسی این موضوع، اظهار داشت: در روند رسیدگی به این پرونده، اطلاعات و مدارکی دیگر از کلاهبرداری های انجام شده به این روش به دست آمد و سرانجام کارشناسان پلیس موفق شدند، این هکر سایبری را در شهرستان "ساوه" شناسایی و دستگیر کنند. وی خاطر نشان کرد:‌ در بازجویی های انجام شده و با توجه به اسناد و مدارک به دست آمده، فرد دستگیر شده به سرقت ۲ هزار و ۳۰۰ اطلاعات حساب بانکی در سطح کشور با تبلیغ یک برنامه جعلی فریبنده اعتراف کرد. فرمانده انتظامی استان مرکزی با بیان ادامه داشتن تحقیقات تخصصی پلیس در این پرونده، خاطر نشان کرد: کاربران فضای مجازی مراقب باشند تا به هر برنامه‌ای که در این فضا تبلیغ می‌شود، اعتماد نکنند چرا که کلاهبرداران سایبری با معرفی و تبلیغ نرم افزارهای فریبنده، آنان را به درگاه های جعلی هدایت کرده و اطلاعات حساب بانکی آنان را سرقت می کنند. به گزارش سایت پلیس، سردار مفخمی شهرستان با تاکید بر ضرورت توجه و اطمینان از معتبر بودن درگاه پرداخت یک وب‌سایت اینترنتی، خاطرنشان کرد: لازم است کاربران از استفاده از برنامه هایی که با عناوینی چون فروش شارژ ارزان‌قیمت، فروش اکانت بازی‌های رایانه‌ای و... خودداری کرده و در صورت برخورد با هر گونه موارد مشکوک، موضوع را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir ، بخش تماس با ما با کارشناسان پلیس فتا در میان بگذارند.

 

آتش سوزی گچساران مهار شد

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد از مهار ۹۵ درصدی آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع شهرستان گچساران خبر داد.غلامحسین حکمتیان اصل گفت: جهت کمک به مهار و خاموش کردن آتش سوزی جنگل‌های گچساران ۲ بالگرد هوانیروز، یک بالگرد شرکت نفت گچساران هم اکنون در منطقه مستقر شدند و قرار است یک هواپیمای آب پاش وزارت دفاع نیز مستقر شود. مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: آتش سوزی جنگل‌ها با نیروی اداری مقدور نیست بلکه نیروی متخصص و آموزش دیده می‌خواهد. حکمتیان اصل تصریح کرد: صعب العبور، سخت گذر و صخره‌ای بودن منطقه، وزش باد شدید و گرمای هوا از جمله دلایل طولانی شدن آتش سوزی جنگل‌های گچساران است. او ادامه داد: ساعت ۱۶ عصر دیروز یکشنبه آتش سوزی مهار شد، اما به علت وزش باد شدید کنده‌های باقی مانده دوباره شعله ور شدند. حکمتیان اصل تاکید کرد: در فصل زمستان و بارش‌ها با سیل مواجهیم که علت آن از بین رفتن و توجه نکردن به جنگلهاست، اگر پوشش جنگلی داشته باشیم با سیل مواجه نمی‌شود. او با بیان اینکه بالغ بر ۹۰ درصد استان کهگیلویه و بویراحمد را جنگل‌ها و مراتع پوشش می‌دهد، گفت: درصورتی که به جنگل‌ها و منابع طبیعی توجه نکنیم در آینده آسیب‌ها و ضررهای جبران ناپذیری خواهیم دید. حکمتیان اصل با تاکید بر کمبود تجهیزات و امکانات لازم برای مقابله با آتش سوزی حنگل‌های استان اظهارکرد: تاکنون حتی یک ریال اعتبار برای خرید تجهیزات و امکانات جهت مقابله با آتش سوزی جنگل‌های استان پرداخت نشده است. در یک مورد سه میلیارد تومان بابت حقوق کارکنان طرح منابع طبیعی استان اختصاص داده شد. او با بیان اینکه نیروهای مهارکننده آتش سوزی تجهیزات کافی ندارند و با شاخه درختان اقدام می‌کنند افزود: بیش از ۶۰ دستگاه دمنده برای مقابله با آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع استان خریداری و بین شهرستان‌ها توزیع شد که کافی نیست و به ۳۰۰ دستگاه دمنده جهت پوشش و مقابله با آتش سوزی جنگل‌های استان نیاز داریم. تاکنون بیش از ۱۵۰ هکتار جنگل و مرتع طعمه آتش شده است. آتش سوزی که از سه روز پیش آغاز شده روز شنبه مهار، اما دیشب دوباره شعله ور شد. وزش باد و سخت گذر بودن مسیر، مهار کامل آتش سوزی را دشوار کرده است.

روزنامه آمریکایی جنایت تازه ترامپ را فاش کرد

یک رسانه آمریکایی فاش کرد سوزاندن محصولات مزارع کشاورزی در استان الحسکه سوریه به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور صورت گرفته است. چند روز پس از آنکه دولت دمشق اعلام کرد نیروهای آمریکایی محصولات کشاورزی مزارع الحسکه را با استفاده از بالگردهای آپاچی و بالن‌های حراراتی به آتش کشیدند، روزنامه آمریکایی «اینترنشنال بیزنس تایمز» افشا کرد که رئیس جمهور آمریکا با این اقدام موافقت کرده است. این رسانه آمریکایی در گزارش خود تاکید کرد سوزاندان محصولات مزارع کشاورزی سوریه به دستور مستقیم کاخ سفید انجام شد. مقامات سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی اعلام کردند این اقدام آمریکا در شرایطی صورت می‌گیرد که همه گیری ویروس کرونا پیامد ناگوار ناامنی غذایی را در پی خواهد داشت. بنا به اعلام منابع آگاه، مزارع کشاورزی که در ۱۷ ماه می ‌در استان‌های حلب، الرقه و الحسکه محصولاتشان به آتش کشیده شد، نزدیک به ۳۰۰ هکتار مساحت داشته‌اند. شبکه تلویزیونی المیادین اخیرا اعلام کرد بالن‌های حرارتی و آتش‌زای آمریکا بخش بزرگی از مزارع گندم نزدیک استان حسکه در شمال شرق سوریه را به آتش کشیده اند. پیش از این خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) نیز اعلام کرده بود ۳ روستا در غرب استان سویدا در جنوب این کشور دچار حریق گسترده‌ای شده اند.

ارتباطات دست به جیب شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از واگذاری فوری یک میلیون اشتراک اینترنت خانگی خبر داد.محمدجواد آذری جهرمی با تأکید بر اینکه خواسته مردم از وزارت ارتباطات کاهش قیمت اینترنت است گفت: برای تحقق این درخواست، یک میلیون اشتراک خانگی، در مناطق شهری و روستایی آماده‌ی واگذاری است. وی افزود: متقاضیان برای دریافت فوری اشتراک اینترنت خانگی از امروز می‌توانند به سامانه xdslplus.ir مراجعه و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: برای ثبت‌نام دریافت اشتراک اینترنت خانگی هیچ نیازی به مراجعه‌ی حضوری نیست و همه کارها با استفاده از دولت الکترونیکی انجام می‌شود و پس از ثبت‌نام، اشتراک متقاضیان حداکثر در ۴۸ ساعت دایر خواهد شد. آذری جهرمی در خاتمه گفت: طبیعتاً برقراری اشتراک کسانی که سریع‌تر ثبت‌نام کنند در اولویت است، اما یک میلیون اشتراک کافی نیست و فاز بعدی در شهریورماه واگذار خواهد شد. اولویت ۴ برابر شدن سرعت برای کسانی است که اینترنت خانگی داشته باشند.

 

مدیریت بحران به حالت آماده باش درآمد

منصور درجاتی رئیس مدیریت بحران استان تهران درباره اقدامات سازمان مدیریت بحران برای مهار ملخ‌ها از جنوب استان تهران اظهار کرد: مهار ومقابله با هجوم ملخ جزء کار تخصصی وزارت جهاد کشاورزی است. وی افزود: سال گذشته برای این کار وزارت جهاد کشاورزی ردیف بودجه‌ای را اختصاص داد که اقدامات عملیاتی آن صورت گرفت. درجاتی گفت: هجوم ملخ‌ها یک امر فصلی و اجتناب ناپذیر است. وی ادامه داد:سال گذشته استان تهران در خصوص مقابله با هجوم ملخ‌ها موفق عمل کرد به طوری که در کشور جزء استان‌های موفق بود. رئیس مدیریت بحران استان تهران تصریح کرد: نخستین اقدام برای مقابله با هجوم ملخ‌ها سم پاشی مزارع اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) بود که پس ازآن تمام مزارع دیگر مناطق آغاز شد. وی بیان کرد: سال گذشته ۸ نوع ملخ شناسایی شد که خوشبختانه هیچ کدام از نوع صحرایی نبودند که اگر این گونه بود به تمام محصولات کشاورزی آسیب می‌رسانند. درجاتی گفت:سمی که برای مقابله با هجوم ملخ‌ها استفاده می‌شود سازگار با طبیعت و محصولات کشاورزی است. وی افزود: امسال هجوم ملخ‌ها زودتر از سال گذشته آغاز شد به طوری که سال گذشته از اواخر خرداد ماه بود، اما امسال از فروردین ماه این با این مساله رو به ور شدیم. رئیس مدیریت بحران استان تهران ادامه داد: سال گذشته قبل از هجوم ملخ‌ها شاهد هجوم پروانه‌ها نیز بودیم که برنامه‌های سال گذشته نیز امسال عملیاتی می‌شود.

 

فتا به اصناف هشدار داد

محمد اقبالی، رئیس پلیس فتای استان البرز، امروز در جمع خبرنگاران گفت: یکی از جدیدترین جرائم سایبری استفاده از اپلیکیشن‌های رسید ساز است. رئیس پلیس فتای استان البرز با بیان اینکه شیوع ویروس منحوس کرونا در سطح جامعه موجب شده است تا جرائم سایبری بیش از پیش اتفاق بی افتد، افزود: همچنین توصیه پزشکان در رابطه با عدم استفاده از پول نقد در سطح جامعه استفاده از اپلیکیشن‌های انتقال پول را افزایش داده است.اقبالی با اشاره به اینکه برخی بجای کشیدن کارت در کارت‌خوان فروشگاه ادعا می‌کنند که از طریق گوشی خود بهای خرید را پرداخت می‌کنند، ادامه داد: اقدام بعدی این افراد پس از دریافت شماره‌حساب از فروشنده با اپلیکیشن‌های رسید ساز فروشندگان را فریب داده و بدون پرداخت بهای خرید کالا را دریافت می‌کنند. وی یادآور شد: در واقع این رسیدها طوری طراحی شده‌اند که نشان می‌دهد مبلغ به حساب فروشنده واریز شده این درحالی است که مبلغی به حساب فروشنده واریز نشده است و بیشتر یک صفحه فتوشاپ شده است. رئیس پلیس فتای استان البرز با تأکید بر اینکه فروشندگان اس ام اس بانک خود را فعال کنند تا در شرایط این چنین فریب کلاهبرداران سایبری را نخورند، ادامه داد: افزایش آگاهی به شهروندان و کسبه کمک می‌کند تا عرصه بر کلاهبرداران تنگ شود.

رستوران‌ها هم از کمند کرونا گریختند

دکتر علیرضا رئیسی اظهار کرد: با پایان یافتن ماه مبارک رمضان فعالیت کلیه رستوران‌ها و مراکز عرضه مواد غذایی که عرضه را به صورت بیرون‌بر انجام می‌دهند و نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با پذیرش مشتری بلامانع خواهد بود. وی تاکید کرد: برای ادامه فعالیت، ثبت‌نام این مراکز در سامانه salamat.gov.ir الزامی است. معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: کماکان واحدهای سونا، ماساژ، تالارهای پذیرایی وکلیه ورزش‌های پربرخورد همانند کُشتی و کاراته تا اطلاع بعدی ممنوع خواهند بود. رئیسی در پایان تاکید کرد که «عرضه قلیان همچنان اکیداً ممنوع است و با واحدهایی که این موضوع را رعایت نکنند برخورد خواهد شد.

 

طوفان استرالیا را درنوردید

وقوع طوفان مهیب موجب قطع برق ۵۰ هزار واحد مسکونی در مناطق غربی استرالیا شد. وزش باد شدید برای دومین روز متوالی در استرالیا موجب شکسته شدن درختان و قطع برق ۵۰ هزار واحد مسکونی در مناطق غربی این کشور شد. بنابر اعلام رسانه‌های محلی سرعت وزش باد در برخی مناطق به ۱۳۲ کیلومتر در ساعت رسیده که طی سال‌های اخیر در نوع خود شدیدترین بوده است.نخست وزیر استرالیا در پیامی نوشت: وزش باد شدید در بخش‌های قابل توجهی از مناطق غربی گزارش شده که موجب وارد آمدن خسارت گسترده و قطعی برق شده است. از تمامی افراد درخواست می‌شود نکات ایمنی را رعایت و به توصیه‌های مراکز امدادی عمل کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ابراهيم IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    0 0
    دریا که با لیسه زدن سگ نجس نمی شود فاحشه